New York Pizza: ‘Groeien doe je samen’

Franchise+ spreekt Leuverink in één van zijn vestigingen in Nijmegen. “Maar ik ben ooit als zeventienjarige jongen begonnen in Doetinchem”, haast hij zich te zeggen. “Ik werkte naast mijn school parttime bij de New York Pizza. Erg leuk. Pizza’s rondbrengen. Maar ik was ambitieus, wilde na anderhalf jaar toch wel wat meer doen dan alleen bezorgen. Nou, dat mocht van de toenmalige eigenaar. Maar ik moest eerst wel een uitgebreide opleiding volgen. Prima natuurlijk, dat heb ik gedaan en na drie maanden was ik pizzabakker. En weer drie maanden later was ik shiftleader. Zo snel kan het dus gaan als je de juiste mentaliteit hebt.” Maar daarmee was de kous nog niet af. “Niet veel later vroeg deeigenaar of ik de zaak wilde overnemen. Hij kon een vestiging in Amsterdam starten, en wilde daar zijn tijd aan besteden. Nou, daar stond ik wel voor open. Maar het geld? Ik heb overal wat vandaan gesprokkeld. Ik was 21 jaar, ik had natuurlijk nog niet veel gespaard. Maar het lukte. Dat is dan wel een gaaf gevoel als je voor het eerst in je eigen zaak staat.”

STAPJES MAKEN

Terugkijkend zegt Leuverink dat zijn loopbaan bij New York Pizza perfect is verlopen. “Je begint onderaan, als koerier. En langzaam maak je stapjes. Zo leer je de hele organisatie goed kennen. Ik begrijp de jongens en meiden, die nu voor mij rondrijden, heel goed. Als ze een keer schade rijden, dan weet ik dat dit kan gebeuren. Ik wil ook dat ze daar altijd eerlijk over zijn, het is geen schande.” Franchise recruiter Geertje Keune van New York Pizza knikt. “We hebben veel medewerkers die uiteindelijk bedrijfsleider worden en een vestiging willen openen of kunnen overnemen. Momenteel hebben we vijf lege panden klaarstaan, daarop kunnen we met hen direct doorschakelen.” Maar ook nieuwe aanwas komt hiervoor in aanmerking. “Al moeten die wel een iets langer traject doorlopen, voordat ze als ondernemer aan de slag kunnen. Als zij zich inschrijven, dan gaan we het gesprek aan. Eerst telefonisch, daarna face to face. Is er een match, sluiten de ambities en drijfveren aan, dan gaan we verder. Er komt een gesprek met onze directeur, er volgt een assessment en een intensieve training van twaalf weken waarin de potentiële franchisenemer de ins, de outs, de ups, de downs en alles daartussenin van onze franchise leert. En aan het einde van die praktijkgerichte training is de ondernemer klaargestoomd als franchisenemer.” Leuverink heeft dat traject deels ook bewandeld. “Maar”, zegt Keune, “voor bedrijfsleiders uit de keten, die naar franchisenemer willen doorgroeien, kan maatwerk worden geleverd. Die jongens en meiden zijn al ervaren, die hoeven vaak slechts op deelgebieden te worden bijgeschaafd om succesvol te worden als franchisenemer

DRIVE

Een belangrijke eigenschap volgens Leuverink om te slagen als franchisenemer bij New York Pizza is ‘drive’. Maar daarmee alleen ben je er niet, benadrukt de franchisenemer. “Vergis je niet, er komt nogal wat op je af. Het hoofdkantoor vraagt zaken van je, je medewerkers hebben aandacht nodig, de klanten; het is veel. Je moet er dan ook niet te makkelijk over denken. Zo van, lekker snel geld verdienen.” Die insteek heeft Leuverink dan ook nooit voor ogen gehad. Ook nu niet, nu hij groeit. “Na Doetinchem heb ik een zaak in Nijmegen kunnen overnemen. En een andere zaak in Nijmegen, aan de Molenweg, hoop ik binnenkort over te kunnen nemen. En daarnaast zijn we in Ulft aan het bouwen, die vestiging opent ook binnenkort. Uiteindelijk hoop ik te groeien naar zes zaken. Mooi natuurlijk, maar daarop moet de organisatie wel worden aangepast. Je kunt dan niet denken; ik los alles zelf wel op en zo houd ik meer geld over. Nee, ik investeer. We hebben een operationeel manager en iedere vestiging heeft shiftleaders. Dat werkt prettig, ik ben nu meer aan het managen. Ik draai ook geen diensten meer, alleen als het echt nodig is."

FRANCHISE

Dat hij naar die rol toe heeft kunnen groeien, binnen vijf jaar, is ook te danken aan het feit dat New York Pizza een franchiseformule is. “Ik word natuurlijk op tal van vlakken ondersteund door de organisatie. Assortiment? Ik maak mij niet druk om welke nieuwe pizza er nu weer geïntroduceerd moet worden. Dat doen zij allemaal. Dat zorgt ervoor dat ik mijn handen vrij heb om mij te concentreren op de organisatie. Dat ligt mij ook veel beter, en dat is ook heel belangrijk.” Zo focust de ondernemer onder meer op het leveren van topkwaliteit. “We hebben een eigen onboardingtraject voor medewerkers, we hebben vijf kernwaarden waaraan iedereen zich houdt en we auditen de vestigingen meerdere keren per jaar. En we vinden het heel belangrijk dat medewerkers het leuk vinden om bij ons te werken. Dat betekent dat we ze kansen bieden én dat ze een mooi salaris hebben. Dan pas kunnen ze de pizza met een gemeende glimlach bezorgen.” Keune is het met hem eens, en zegt dat de organisatie deels dienend is aan het succes van de franchisenemers. “Bij ons hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden. Zodra je de vestiging goed hebt neergezet, met de juiste service en kwaliteit, dan kun je snel doorgroeien. En als franchisenemers groeien, groeien wij ook. Dus; groeien doe je bij New York Pizza samen.”