Naar de koffie van 30ml is altijd vraag 

Een piepkleine espressobar in Utrecht is uitgegroeid tot een snelgroeiende franchiseformule. 30ml heeft ondertussen twaalf vestigingen en ondernemers houden in coronatijd hun hoofd boven water of realiseren zelfs uitbreidingsplannen. 

Faiza Bellai heeft haar sporen verdiend als franchisenemer. Ruim twintig jaar is ze actief voor verschillende formules, vooral in de horeca. In mei dit jaar kreeg ze een sterke drang om iets nieuws te ondernemen. “Twee maanden corona hadden me wakker geschud en aan het denken gezet over hoe je als ondernemer iets positiefs met de situatie zou kunnen doen”, vertelt ze. “Ik ben toen online op zoek gegaan naar waar de kansen voor een overname liggen.”

Ze stuitte op een vestiging van 30ml in het Westerpark in Amsterdam, de stad waar ze woont en onderneemt. Leuke buurt, dacht ze meteen, en ze ging snel poolshoogte nemen. Ze sprak de eigenaar, het voelde goed en ze keerde er nog een paar keer terug. “De zaak was nog niet direct beschikbaar maar zo is het balletje wel gaan rollen.”    

Toen ze daar in de koffiebar fysiek met het concept van 30ml in aanraking kwam werd ze ‘verliefd op de formule’. Op de geur van de gebrande bonen, de zelfgebakken taarten, de verse vruchtensappen en de sfeer. “Er is vraag naar deze kwalitatief hoogwaardige producten. Want de consument is kritischer geworden en heeft zoveel keuzes. Daarnaast is deze formule nog bezig zich verder te ontwikkelen.”

Kortom, toekomstmuziek. Ze had het oog op een andere locatie, maar dat ketste af vanwege het toch niet verlenen van een horecavergunning door de gemeente Amsterdam. Geen punt, reageerde 30ml, we gaan kijken wat wel mogelijk is.

De winkel in het Westerpark kwam alsnog vrij en op 1 oktober opende ze, twee weken voordat de tweede lockdown voor de horeca een feit was. Sindsdien draait ze als afhaallocatie en de bezorgtak staat op het punt van lancering. Ondanks de beperking gaat het wel prima. De koffieliefhebbers weten haar te vinden en wachten graag op de stoep tot hun ‘perfecte kop koffie’ gereed is om mee te nemen. “De maand dat ik open ging is de beste maand van deze vestiging sinds maart.”

Ze heeft de smaak te pakken want op 1 december opent ze haar volgende vestiging, nabij de Amsterdam Arena. Nog vijf wil ze er daarna beginnen. Allemaal kleine zaken in de hoofdstad die door maximaal twee barista’s  worden gerund. Zelf gaat Faiza haar dagelijkse rondjes maken langs alle vestigingen.

Loyaal

Michel Tijdgat en Karsten Veerman hebben het pre-coronabestaan als franchisenemer van 30ml wel meegemaakt. Een krap jaar waren zij bezig met hun specialty (topsegment) koffies aan de Nachtegaalstraat in Utrecht toen de lockdown voor de horeca inging. Het was in een fase dat ze de stijgende lijn te pakken hadden, klaar om door te pakken.  

De omzet kelderde even met bijna de helft. Maar afhalen en bezorgen mocht wel en de ondernemers schakelden snel.

“Toen hebben we de zaak omgetoverd tot een heel groot to go-loket”, vertelt Karsten. Hij doet gewoonlijk de marketing en administratie naast zijn vaste baan, Michel is de ervaren barista en is altijd op de werkvloer. Maar nu ging een noodscenario in werking: het personeel werd tijdelijk niet ingezet, Michel draaide de zaak zes dagen per week in zijn eentje en de keuken ging alleen op zaterdag open, door Karsten bemand. Per week bekeken ze hoe de omzet zich ontwikkelde en of er bijgestuurd moest worden. ‘Terug naar de basis’, gingen ze. 

Hun winkel staat in een woonwijk vlak buiten het stadscentrum en ze zagen hoe loyaal de vaste gasten uit de buurt zijn. Ze bleven gewoon komen, nu om hun favoriete koffie af te halen en het vertrouwde praatje te maken. 

Op een goed moment openden ze ook op zondag weer en naast de koffie en vruchtensappen gingen ze weer taarten bakken en andere gerechten aanbieden. Met Pasen bezorgden ze 271 ontbijten door heel Utrecht.   

Na de versoepelingen in de zomer pakten ze de stijgende lijn weer op van hun eerste jaar, tot de tweede lockdown zich aandiende. Ditmaal vliegen ze het anders aan: ze draaien zo volledig mogelijk door, mét medewerkers. Ze koesteren hun personeel. De kosten lopen dus op en de noodzaak om de omzet op te krikken is daarmee groter. “De zaken lopen beter dan tijdens de eerste lockdown, maar het moet ook niet te lang duren”, zegt Michel. 

Ondertussen zet Karsten zijn marketingtalenten in. Hij flyert in de buurt en brengt hun koffiezaak in het nieuws. Op het moment van dit interview stond hun winkel bovenaan in de verkiezing tot beste koffiezaak van Utrecht.

Overleven dus en even geen hoofd voor uitbreidingsplannen, al zal een tweede vestiging er wel ooit van komen, denkt Michel.

Ze klankborden maandelijks, nu digitaal, frank en vrij met de andere franchisenemers en waarderen de ‘hele goede sfeer’ binnen de formule. Bovendien stellen ze vast dat er een professionaliseringsslag gaande is sinds het aantreden van een nieuwe franchisegever een half jaar geleden.

Na de versoepelingen in de zomer pakten Michel Tijdgat en Karsten Veerman de stijgende lijn weer op van hun eerste jaar, tot de tweede lockdown zich aandiende. Ditmaal vliegen ze het anders aan: ze draaien zo volledig mogelijk door, mét medewerkers. Ze koesteren hun personeel.

 

Lees meer over:
Hans Veltmeijer Hans Veltmeijer
Redacteur
Bekijk ook