Lampenier introduceert met lichtmode nieuw begrip
‘Meer dan licht alleen’. Het is niet zomaar een payoff, waar de vernieuwde verlichtingsketen Lampenier zich mee profileert. Na een herstructurering, ingezet in 2004, stralen de Lampenier winkels lichtmode uit. Belangrijker is dat de franchiseformule weer groeit. De doelstelling voor 2006 is om zeven franchisevestigingen te openen, dit voorjaar stond de teller al op vijf.
Arnoud van Raak (50), algemeen directeur en mede-eigenaar, die in 2004 als vernieuwer in de lichtformule stapte, is optimistisch. Na de aanloopjaren 2004 en 2005 gaat 2006 weer een bedrijfsresultaat met zwarte cijfers schrijven. In de nieuwe lichtvisie zet Lampenier vooral in op decoratieve verlichting in de woning. Daartoe is fors gesneden in het lampenassortiment. Grote winkels bieden 1.200 producten van lampenkappen tot lampenvoeten aan, in kleinere winkels worden nog slechts 900 producten aangeboden. Twee jaar geleden stonden de winkels nog vol met 1.700 producten. Het gevolg is dat er veel effectiever wordt gewerkt.
In de nieuwe bedrijfsvisie speelt de formule beter in op woontrends. Lichtmode is op die manier geen loos modewoord. Klanten kunnen bij Lampenier bijvoorbeeld door speciaal daarvoor opgeleide stylistes een lichtadvies laten opmaken voor hun woning. Dat kost € 195,-, maar als Lampenier de lampen mag leveren, krijgt de klant het leeuwendeel van dat geld in de vorm van een korting terug. De on line Lampenier is een andere belangrijke vernieuwing. In 2005 is de virtuele lampenwinkel geopend. Klanten kunnen hun bestellingen afhalen in de winkel naar keuze. Door de unieke uitleverservice kan dit meestal binnen een week, waarmee een uitlevergraad van 85% wordt bereikt. Dagelijks komen er on line bestellingen binnen. De centraal geregelde inkoop vindt inmiddels voor zestig procent in het verre oosten plaats, op basis van de eigen ontwerpen.
Dit alles onderscheidt Lampenier als de belangrijkste speler op de lichtmarkt. In Nederland is Lampenier, die in 1981 zijn eerste winkel opende en van 1988 tot 1998 onderdeel was van de Bijenkorf, de grootste verlichtingsketen. In Europa is er verder geen vergelijkbare formule. In de lichtmissie van
Veel marktkansen
De uitdaging, geloof in het product en de nog vele open marktkansen waren voor
De afgelopen twee jaar zijn veertig winkels verbouwd, dit jaar worden nog eens tien winkels aangepast aan de nieuwe tijd. Lampenier is geen trendy winkel. Vier belangrijke klantgroepen worden onderscheiden met elk een eigen profiel: populair-tradioneel, klassiek, populair-modern en actueel. Klassiek als segment vraagt meer kwaliteit dan populair-traditioneel en actueel is duurder dan populair-modern.
Twintig procent eigen geld vereist
Gemiddeld omvat een Lampenier een vloeroppervlakte van
Als franchisegever sluit Lampenier bv verder de huurcontacten voor panden af, die vervolgens worden onderverhuurd aan de franchisenemers. Door die constructie kan Lampenier bv een terugkoopgarantie afgeven aan de banken, die in ruil daarvoor op hun beurt gunstige financieringsvoorwaarden kunnen verschaffen.
Startende franchisenemers investeren in hun eigen Lampenier voor 45.000 euro in winkelvoorraad en bij nieuwbouw circa 50.000 euro aan inventaris. Bij een overname kan de inventaris meestal goedkoper worden overgenomen. De huisbankiers ABN AMRO en ING vragen twintig procent van de totale investeringskosten aan eigen geld. De investering is in vijf jaar tijd terug te verdienen.
Profiel franchisenemer
Lampenier franchisenemers hebben kennis van detailhandel, gevoel voor het product en techniek en ondernemerschap als kwaliteit in hun natuur zitten. Leeftijd en geslacht spelen geen rol. De laatste vier binnengehaalde franchisenemers betroffen een echtpaar, een alleenstaande jonge vrouw, een alleenstaande jongeman en een vijftig-plusser.
Hoe is de medezeggenschap binnen de formule geregeld? Er is een franchiseraad, waarin acht franchisenemers zitting hebben. Daarnaast is een inkoop- en marketingcommissie actief.