Jimmy John's beste franchiseformule in de VS

Fastfood beheerst de top 10 van beste franchiseformules in Amerika in 2016. Van de tien zijn er maar een paar actief in Nederland. Californië blijkt vruchtbare franchisegrond. Franchiseformules in de VS kijken er jaarlijks weer met enige spanning naar uit, de top 500 van Ondernemersplatform Entrepreneur.

De lijst wordt samengesteld op basis van bedrijfsgrootte, groeicijfers en financiële stabiliteit. Ook bestaansduur, opstartkosten, het aantal rechtszaken, opzeggingen door franchisenemers en financieringsmogelijkheden voor ondernemers wegen mee bij de beoordeling. Dit is de top 10 van de meest succesvolle franchiseformules in Amerika.

1. JIMMY JOHN'S

Beroemd in Amerika, afwezig in de rest van de wereld. Hij wilde niet studeren en daarom opende James John Liautaud in 1983 zijn eerste sandwichbar in Charleston, Illinois. Dankzij een lening van 25.000 dollar van zijn vader, met tweedehands apparatuur en vlakbij studentencafés. Studenten drinken en krijgen daarna honger en komen bij mij een broodje eten, bedacht hij. Dat gebeurde inderdaad, maar de groei ging langzaam de eerste jaren. Pas na de eerste franchisevestiging in 1993 ging het hard. In april 2016 telt de formule 2.400 vestigingen in 43 Amerikaanse staten. Daarvan is 98 procent franchise. Startende franchisenemers moeten tussen de 325.000 en 555.000 dollar investeren.

2. HOTEL HAMPTON BY HILTON

Dit Hilton voor middenklasse prijzen werd in 1984 als franchiseformule gelanceerd in Memphis, Tennessee. Toen kon je er naast gratis continentaal ontbijten ook telefoneren zonder kosten. Nu telt de keten 1.900 hotels in vijftien landen. In Nederland zijn er Hampton by Hilton hotels bij de Amsterdam Arena en Schiphol. Tegenwoordig krijgen de gasten er gratis WiFi en een warm ontbijt. Ondernemers in de hotellerie die in willen stappen moeten wel een kapitaal van tussen de 3,8 en 14,1 miljoen dollar op tafel leggen. 

3. SUPERCUTS

Weer zo’n mainstreamformule die succesvol is. In 1975 bedachten de Californische kappers Frank Emmett en George Rappaport een middenweg tussen de luxe haarsalon en de straatkapper. Vier jaar later werd met franchise het pad voor groei geëffend. De oprichters zijn sinds 1996 van het toneel verdwenen maar bij de 2.400 vestigingen in de VS, Canada en Puerto Rico zijn de klanten nog steeds in twintig minuten geknipt en geschoren en kunnen zij zonder afspraak binnenlopen. Ondernemende kappers moeten tussen de 144.000 en 294.000 dollar meebrengen om zich bij de formule van eigenaar Regis Corporation aan te kunnen sluiten.

4. SERVPRO

Bij water-, vuur- en stormschade bellen Amerikanen met het familiebedrijf Servpro. Ted en Doris Isaacson begonnen een schildersbedrijf in 1967 in Sacramento (Californië). Twee jaar later gingen ze verder op franchisepad met schoonmaak- en restauratiewerk. De grote sprong voorwaarts maakten ze na de verhuizing naar het centraal gelegen Tennessee in 1988. Daarmee konden ze binnen 1.000 kilometer de helft van de Amerikaanse bevolking bedienen. Ook met verzekeringen. De formule telt nu ruim 1.650 franchisevestigingen in de VS en wil uitbreiden naar Canada. De investeringskosten voor nieuwe franchisenemers bedragen tussen de 156.000 en 210.000 dollar.

5. SUBWAY

Pas op plek 5 vinden we een bekende die ook actief is in ons land: broodjeszaak Subway. Fred DeLuca leende van Pete Buck geld om in Connecticut een simpele broodjeswinkel te starten. Met de inkomsten wilde Fred zijn studie bekostigen. Tien jaar na de oprichting openden de twee hun eerste franchisewinkel in Amerika en nu zijn er bijna 45.000 Subway’s in 112 landen waar klanten hun eigen broodjes samenstellen. ‘Gezond’ en ‘duurzaam’ zijn kernbegrippen die de formule ook nadrukkelijk in de 176 vestigingen in Nederland hanteert. Subway gaat prat op de ‘lage instap- en investeringskosten’ (tussen de 110.000 en 190.000 euro). 

6. MCDONALD'S

Ray Kroc is in 1955 de grondlegger van de inmiddels al jaren qua omzet grootste restaurantketen ter wereld (wat aantal vestigingen betreft is Subway koploper). Deze verkoper van milkshakemachines haalde de broers Dick en Mac McDonald in Illinois over om hun hamburgerconcept in franchise te laten draaien. De eerste vestiging buiten Amerika wordt in 1971 in Zaandam geopend. In Nederland staan er nu 246 fastfoodrestaurants van McDonald’s, waarvan meer dan 90 procent franchise. Wereldwijd zijn er 34.000 ‘Macs’ in 120 landen. Franchisenemers moeten minstens 550.000 euro investeren om mee te doen. 

7. 7-ELEVEN

De grootste winkelketen ter wereld met ruim 56.000 vestigingen in achttien landen, waarvan de grote meerderheid in Azië. In Europa zijn er alleen winkels in Scandinavië. Die zijn nu 24 uur per dag open maar de naam 7-Eleven, die in 1946 werd bedacht vanwege de openingstijden, is er nog steeds. De oorsprong van de buurtsuperketen gaat terug naar Dallas in het jaar 1927. Toen ging een medewerker van de Southland Ice Company ook melk, brood en eieren verkopen. De investering voor supermarktondernemers heeft een grote bandbreedte, ergens tussen 50.000 en 750.000 Amerikaanse dollar. Voor militaire veteranen in de VS zijn er gunstige regelingen om franchisenemer te worden.

8. DUNKIN' DONUTS

In 1955 startte Bill Rosenberg een franchiseformule, vijf jaar nadat hij Dunkin' Donuts oprichtte in Massachusetts. Nu heeft de koffie- en donutketen ruim 11.500 vestigingen in meer dan veertig landen en wordt nog steeds de originele koffieblend van de oprichter gebruikt. In Europa zijn nog veel witte vlekken, waaronder Nederland. De formule zoekt franchisenemers voor een nieuwe poging om ook hier voet aan de grond te krijgen. Begin deze eeuw lukte dat niet. Geïnteresseerden moeten er tussen de 200.000 en 500.000 euro voor over hebben.

9. DENNY'S

Een onvervalst ‘diner’. Harold Butler opende in 1953 Danny's Donuts in Lakewood (Californië) en veranderde zes jaar later de naam in Denny's. Het familierestaurant is nu met 1.700 vestigingen 24 uur per dag, 7 dagen in de week en 365 dagen per jaar open voor ontbijt, lunch en diner. In 13 landen, maar niet in Europa. Dit continent is wel ‘beschikbaar’ voor franchisemogelijkheden. De investering bedraagt tussen de 1,1 en 2,6 miljoen dollar.

10. ANYTIME FITNESS

Vorig jaar nog nummer 1 en nu weer in de top 10, de 24-uurs fitnessclub Anytime Fitness uit Minnesota. De fitnessondernemers Chuck Runyon en Dave Mortensen wilden in 2002 een ‘vriendelijke fitnessclub’ waarbij ‘caring, coaching and connecting’ centraal staan en waar klanten ook buiten kantooruren kunnen sporten. Binnen één jaar na de opening ging het bedrijf franchisen en in 2016 zijn er meer dan 3.000 franchisevestigingen in twintig landen. België en Nederland tellen er samen 45, waarvan meer dan de helft in de regionale thuishaven Limburg. De investering voor franchisenemers varieert van 200.000 tot 375.000 euro.