Jacketz: het wow-effect van de aardappel

De oer-Hollandse aardappel als held. Jacketz kiest ervoor. De formule met nu één eigen vestiging in Amsterdam wordt, als het aan de bedenkers ligt, snel uitgerold. De verwachting is dat er aan eind van het jaar vier operationele vestigingen zijn.

Onderscheidend, verrassend en eigenwijs. Het zijn typeringen die opgaan voor Jacketz. Bij de formule staat de gepofte aardappel in de spotlights. “Niet zonder reden”, vertelt Paul Zonnenberg. Samen met Pascal ter Beeke bedacht hij zo’n vier jaar geleden het concept. “Nederland is een aardappelland. Maar liefst 70 procent van al het pootgoed in de wereld komt uit Nederland. Wij veredelen en verbouwen de mooiste rassen, maar eten ze zelf nauwelijks. Dat moet anders.” En die mooiste rassen presenteert men op een eigen wijze in de shop. “Wij hebben de aardappel terug op de kaart gezet en serveren deze met een huisgemaakte vulling. Vaak biologisch, altijd vers. Wat te denken van pulled pork in whiskey maple sauce, kipsalade met verse tuinkruiden of chili con carne met black angus beef.”

Kwaliteit

Jacketz startte in Leiden. “Die vestiging hebben we vier jaar lang zelf gerund en toen overgedaan aan een franchisenemer. Door onvoorziene omstandigheden is deze vestiging gesloten. We zoeken daar nu een grotere locatie en een nieuwe franchisenemer”, vertelt Zonnenberg. Sinds eind 2014 hebben Zonnenberg en Ter Beeke ook een eigen zaak in Amsterdam. “Daar presenteerden we de 2.0 versie van het concept. Dat slaat aan, we groeien naar een omzet van zeven ton toe.” Men kiest voor kwaliteit, voor goed eten voor een kleine prijs. Een gerecht kost tussen de 6 euro en 12 euro. De gemiddelde besteding is 15 euro. Naast de aardappel serveren de initiatiefnemers namelijk ook side products. Wisselende wijnen en bieren, biologische limonades, sappen, theeën en koffies. “We kiezen de toppers in iedere categorie en werken daarmee nauw samen. Zo verzorgt Brandmeesters de levering van de koffiebonen, maar zij trainen ook de medewerkers en stellen de koffiemachines en -molens af”, aldus Zonnenberg. 

Twee nieuwe zaken

Zonnenberg: “Rotterdam en Den Haag zijn voor ons interessant als vestigingsplaats. Voor de uitrol in Amsterdam willen we binnen afzienbare tijd twee nieuwe, eigen zaken openen en voor de vestiging in Utrecht zijn we al heel ver in onderhandeling met franchisenemers. De eerste maanden is het knokken. De markt moet echt worden veroverd, want Jacketz is nieuw.” Dat gebeurt volgens hem voornamelijk via mond-tot-mondreclame. “Omdat de ervaring bijzonder is, vertellen gasten er graag over in real life of via social media.” Amsterdam kent zo’n 3.500 restaurants, op de ranglijst van TripAdvisor staat Jacketz daardoor op nummer één. Zonnenberg: “Mensen denken al snel, een aardappelrestaurant moet haast wel saai zijn, maar als ze hier eenmaal zijn geweest dan hebben ze het wow-effect beleefd. Dat delen ze dan op sites als TripAdvisor.”