‘Één en één is dus echt drie’

Het franchiseconcept is belangrijk, uiteraard. Maar, zo stelt franchisenemer Peter van Riel van Autohopper Breda, het ‘gevoel dat je hebt bij de franchisegever en het franchisemodel’ is net zo belangrijk. 

Van Riel heeft met zijn automobielbedrijf diverse samenwerkingsverbanden. Hij is dealer van Hyundai, voor zijn aftersalesactiviteiten (reparatie en onderhoud) is hij aangesloten bij James Auto Service en sinds twee jaar heeft hij een overeenkomst met franchiseformule Autohopper, actief in de autoverhuur en shortlease. “Voor mij is het belangrijk dat wij met fijne, betrouwbare partijen samenwerken waarbij wij gezamenlijk optrekken in het belang van de klant. Dat geldt ook voor de samenwerking met Autohopper. Zij noemen dit zelf no-nonsense en dat is ook onze ervaring. Duidelijkheid in alle opzichten. Prijzen, facturatie, service, webportal en dienstverlening.” 

Directeur Steven Donselaar van Autohopper vult hem aan. “Voor Peter is het een strategische keuze geweest om met Autohopper in zee te gaan. Wij zijn belangrijk voor hem, maar aan de andere kant is hij heel belangrijk voor ons. Als je dat allebei onderkent en alles in alle openheid bespreekt, samen optrekt en een vertrouwensrelatie opbouwt, dan ben je al een heel eind op weg.” Van Riel is het met hem eens. “Het is belangrijk om open en positief te communiceren. Je moet je niet achter de regeltjes in het contract verschuilen. Je hebt elkaar nodig, samen ben je sterk.”

Formule moet meerwaarde bieden

Nogal een open deur wellicht dat een formule meerwaarde moet bieden, maar dat de verdienmodellen van franchisegever en franchisenemer met elkaar in verhouding staan, is gezond, stelt Steven Donselaar. “Niet succesvolle franchiselocaties kosten ons geld, dus moeten wij altijd onze stinkende best doen om het wel tot een succes te maken. Peter is begonnen met een klein wagenpark en we hebben samen de lokale markt in Breda opgeschud. Dit resulteert erin dat Peter sterk is gegroeid, zowel met zijn wagenpark als in rendement. En daar profiteren wij als franchiseorganisatie ook weer van.” 

Autohopper zorgt met de (online) marketinguitingen voor bekendheid van het merk Autohopper. Donselaar: “Dat levert Peter klanten op, die hij vervolgens moet zien vast te houden. En ja, dat is hem wel toevertrouwd.” Zo is Van Riel volgens eigen zeggen actief met een vijftal collega’s in de regio Brabant. “Wij zien elkaar niet als concurrent, integendeel, we profiteren zelfs van elkaar door het wagenpark enigszins op elkaar af te stemmen. Via een app-groep houden we elkaar aangesloten en beheren we gezamenlijk meerdere auto’s. Als een klant bij mij een kleine bestelauto wil huren, die op dat moment niet voor handen is, dan meld ik dat in de groep. Dan is er altijd wel iemand die de auto wel beschikbaar heeft. Zo verkopen we geen nee.”

Krachtig marketingapparaat

Van Riel is met Autohopper Breda in twee jaar tijd uitgegroeid tot een serieuze speler in de verhuurbranche in Breda. Over de start vertelt hij: “Ik stond destijds voor de keuze; samenwerken met een lokale partij of samenwerken met een franchiseorganisatie met landelijke dekking en krachtig marketingapparaat. Dat laatste is het geworden en daar heb ik geen spijt van.” 

Met Autohopper biedt Van Riel verhuur en shortlease aan tegen scherpe tarieven. In de twee jaar, die hij samenwerkt met Autohopper, heeft de ondernemer veel geleerd en meegemaakt. “Soms dingen die echt nieuw waren, andere volledig mobiliteitsbranche gerelateerd en daardoor bekend bij mij. Bij de zaken die typisch voor de verhuurbranche gelden, helpt Autohopper via zijn buitendienst bijzonder goed.” Donselaar erkent het bijzondere karakter van ‘zijn’ sector. “De dynamiek is enorm, we zien nu bijvoorbeeld een toenemende behoefte aan bestelauto’s en bakwagens voor het verhuizen.” Ook trekt Autohopper naast particulieren veel lokaal zakelijke klanten. Bedrijven waar een werknemer met een tijdelijk contract aan de slag gaat, huren eerst een auto op shortleasebasis, lekker flexibel. Maar ook bouwbedrijven die even extra vervoer nodig hebben voor een klus elders kloppen aan bij de Autohopper-bedrijven. “Op die dynamiek moet worden voorgesorteerd in de voorraad auto’s. Ook kennis en knowhow van de bezettingsgraad van auto’s is heel belangrijk. Wij investeren op dit moment fors in nieuwe software, waarmee franchisenemers de bezettingsgraad kunnen optimaliseren.”

Transparantie

Transparantie in de relatie met de franchisenemers en transparantie richting de eindklant blijken de sleutel te zijn van het succes van Autohopper. Een veel gehoorde klacht over grote aanbieders van huurauto’s (veelal op airports) is dat achteraf onderaan de streep de totaalprijs niet overeenkomt met de prijs die de verhuurder vooraf communiceerde. Deze constatering was voor Donselaar en zijn compagnon Dekker reden om in 2011 Autohopper te starten. “Bij ons krijg je een eerlijk en helder beeld van de kosten. Wij communiceren de prijs voor huur van een auto per dag, weekend of week. Geen verrassingen dus: ronde prijzen en heldere voorwaarden.” 

Autohopper heeft inmiddels ruim honderd franchisevestigingen. “Dat is al enige tijd stabiel, maar vanaf 2018 zetten we in op groei. We willen naar 150 vestigingen”, zegt Donselaar stellig. Op de vraag of franchisevestigingen dan niet te veel in elkaars speelveld terechtkomen, antwoordt Donselaar resoluut: “Nee, er zijn best nog wel wat witte vlekken. En in sommige gevallen versterken twee vestigingen in één stad elkaar juist. Apeldoorn is daar een mooi voorbeeld van; de bestaande vestiging doet daar nu meer vanwege de komst van een extra Autohopper-verhuurbedrijf. Eén en één is dus echt drie.”   

 ‘Wij zorgen met onze marketinguitingen voor bekendheid van het merk Autohopper. Dat levert Peter klanten op, die hij vervolgens moet zien vast te houden.’