Autohopper: Autoverhuur zit enorm in de lift

De franchiseformule Autohopper groeit en heeft al meer dan honderd vestigingen. Binnen drie jaar zijn dat er volgens de ambitieuze initiatiefnemers Steven Donselaar en Mark Dekker 130.

"Wel eens een auto gehuurd?", vraagt Donselaar. "Op verjaardagsfeestjes krijg ik vaak negatieve ervaringen te horen: achteraf duur uit, lange procedures aan balies op luchthavens, kortom, een hoop gedoe." De autoverhuurmarkt is volgens de initiatiefnemer van Autohopper een wereld waar behoefte is aan transparantie. "Je ziet en hoort veel reclames van grote aanbieders, echter de prijzen die worden gecommuniceerd komen vaak niet overeen met de tarieven die je betaalt voor de huur van de auto voor één of twee dagen." Deze constatering was voor Donselaar en zijn compagnon Dekker reden om in 2011 Autohopper te starten. "Bij ons krijg je een eerlijk en helder beeld van de kosten. Wij communiceren de prijs voor huur van een auto per dag, weekend of week. Geen verrassingen dus, no-nonsense: ronde prijzen en heldere voorwaarden." Deze transparantie slaat aan. Autohopper heeft inmiddels ruim honderd franchisevestigingen. "Dat zijn er binnen drie jaar 130", zegt Donselaar stellig.

Shop-in-shop

Autohopper heeft hoofdzakelijk shop-in-shop vestigingen, bijvoorbeeld bij garagebedrijven en schadeherstelbedrijven. "Zij kunnen met onze diensten relatief eenvoudig de servicegraad verhogen", vertelt Dekker. Immers, Autohopper biedt een kant-en-klare dienstverlening met een reserveringssysteem via internet, actieve marketing en social media en goede huurcontracten. "Ook stellen wij de huurauto's beschikbaar. Nieuwe en moderne zoals de VW Polo, Toyota Aygo en ook wat busjes, aanhangwagens en grotere modellen. Handgeschakeld of een automaat, benzine, diesel en sinds kort ook hybride en elektrische auto's", vult Donselaar aan. Autohopper biedt daarbij scherpe tarieven. "We zijn een prijsvechter, we zetten onze diensten scherp in de markt", aldus Dekker. Volgens hem is de verhuurmarkt een groeimarkt. Vanwege die groeimarkt heeft Autohopper inmiddels ook drie stand-alone vestigingen, te weten in Hapert, Nijmegen en in Groningen. Dekker: "Dat is nieuw voor ons en biedt uiteraard kansen om ons netwerk verder uit te breiden." Daarbij kijken de initiatiefnemers vooral lokaal. "In de grote steden zijn vaak al wel verhuurbedrijven actief, maar in de regio is dat vaak minder het geval. Daar liggen dus mogelijkheden", vertelt Donselaar.

Zakelijke klanten

Autohopper trekt particulieren maar vooral zakelijke klanten. "Die markt is erg belangrijk voor onze vestigingen. Bedrijven waar een werknemer met een tijdelijk contract aan de slag gaat, huren eerst bij ons een auto. Short lease. Maar ook bouwbedrijven die even extra vervoer nodig hebben voor een klus elders nemen bij onze vestigingen busjes af." Een franchisenemer die bij Autohopper aan de slag gaat moet volgens Donselaar om die reden lokaal actief zijn. "Wij ondersteunen hem met van alles en nog wat, zoals bijvoorbeeld met trainingen en online marketing, maar het uitgangspunt is wel dat de franchisenemer lokaal zijn marktgebied bewerkt."

+