Investeren in kleding is beste dat formules kunnen doen

Kleren maken de man. Investeren in de juiste aankleding van medewerkers is misschien wel de beste investering die franchiseformules kunnen doen. Immers, modern, goed passende kleding zorgt voor een perfecte presentatie richting klanten en het zorgt ervoor dat medewerkers zich fijn en zelfverzekerd voelen tijdens hun werk. “Maar met zomaar een fashionable shirtje alleen ben je er niet”, weet Managing Director Frans ten Berge van de Beekman Group.

De Beekman Group is het bedrijf van de Nederlandse fashiononderneemster Dyanne Beekman en is thuis in corporate clothing. Zo levert men bedrijfskleding en -schoenen aan McDonald’s binnen en buiten Europa, waaronder de Benelux, Zwitserland, Frankrijk, Kroatië, Duitsland en Oostenrijk. “Het is vaak zo dat medewerkers met een plastic zak met daarin de kleding naar het werk komen en zich daar ter plekke omkleden. Uit schaamte, ze willen niet met hun bedrijfskleding over straat. Nou, dat is bij McDonald’s inmiddels helemaal anders. Kijk maar eens om je heen, in de trein, bus of tram kom je geregeld medewerkers tegen met de bedrijfskleding aan”, glundert Ten Berge. De reden voor de ommekeer? Volgens Ten Berge voelen de medewerkers van McDonald’s zich fijn in de kleding. De jeans en blouse zijn stoer en elegant, voor medewerkers van 16 tot 60 jaar. Bovendien draagt het ook gewoon prettig, van XS tot XXXXL. Daarbij kunnen medewerkers hun eigen combinatie dragen. “Bij het ontwerp leveren wij altijd een stylegids met handige tips hoe medewerkers kunnen variëren. De ene vindt een sjaal juist heel prettig, de andere kiest liever voor een blouse alleen. Het is dan de kunst om de blouse zo te ontwerpen dat die ook zonder de sjaal modieus is en prettig draagt.”

Bedrijfskleding vraagt aandacht

Ten Berge wil er maar mee zeggen dat bedrijfskleding aandacht vraagt en expertise vereist. “Hoe gaat dat vaak? Er wordt kleding ontworpen en binnen een jaar is het niet meer up-to-date. De kleuren zijn dan bijvoorbeeld niet meer bij de tijd. Het is om die reden o zo belangrijk om vooraf een route uit te stippelen, een lange termijngedachte. Wij gaan daarvoor het gesprek aan met de directie, brengen de brand-values in kaart, de strategie van het bedrijf en op basis daarvan wordt een ontwerp gemaakt. Een dynamisch ontwerp, dat in de jaren aan te passen is.” Ten Berge ondersteunt het met een voorbeeld: “McDonald’s is continu in beweging, de laatste jaren heeft men bijvoorbeeld in bepaalde landen table service ingevoerd. Van fastfood naar quick service. Dat vraagt iets anders van medewerkers, ook als het om hun kleding gaat. Ze moeten ineens achter de balie vandaan en staan op de voorgrond.”

Draagproeven voor draagvlak

 Franchiseformules moeten meer investeren in kleding, vindt Ten Berge. Maar met alleen het ontwerp van een fashionable shirtje ben je er niet, verzekert hij. “De tijd van alleen denken in kosten en productiviteit is voorbij. Formules die echt het verschil willen maken, investeren tijd en geld in het ontwerp van een goede kledinglijn.” Tijd steekt de Beekman Group er zelf overigens ook in. “Zo hebben we altijd draagproeven met medewerkers van verschillende vestigingen. Daar komen altijd nog weer goede tips uit, waarmee wij de kleding verder kunnen verbeteren. Bovendien zorgen de proeven voor draagvlak onder de medewerkers.” Dat draagvlak kan verder worden vergroot door de franchiseorganisaties door ook uit te leggen waarom men nieuwe kleding presenteert. Ten Berge: “Wij ondersteunen dit ook, bijvoorbeeld middels roadshows waarbij we langs de vestigingen gaan en de kleding showen aan de medewerkers en daarbij ook uitleg geven en vragen beantwoorden.”

Low image, high image

Ten Berge benadrukt dat de uitrol van nieuwe kleding bij franchiseorganisaties gedegen moet worden gedaan. “Je hebt binnen organisaties altijd high image-vestigingen, vestigingen die net nieuw zijn en op goede locaties zijn gevestigd, en je low image-locaties, vestigingen die niet helemaal up-to-date zijn en ook niet altijd op de beste plekken zitten. Je hebt vestigingen met een hoge cashflow en met minder goede cashflow. Voor die laatste groep is het weer heel belangrijk dat de kleding duurzaam is, niet snel slijt en de tand des tijds doorstaat.” Daarom ontwerpt men ook altijd drie collecties. “De zogenoemde NOS-collectie is er voor alle dagen. Immers, het NOS-journaal is er ook iedere dag. Dan is er een geüpdatet collectie en een collectie met iconische modellen. Die laatste kledingstukken zijn een soort van limited editions, kledingstukken die een afgeleide zijn van de NOS-collectie en die mensen ook privé willen dragen. Zo hebben we bij McDonald’s een hoodie ontworpen met groot in het rood de tekst ‘Im lovin it’. Mijn dochters zijn er gek op”, lacht Ten Berge. 

In gesprek met een zorgorganisatie

Beekman Group ontwerpt inmiddels bedrijfskleding voor McDonald’s, diverse musea; waaronder het Spoorwegmuseum, voor de medewerkers van de vakantieparken van Roompot en voor horecabedrijven zoals ‘t Zusje. “Daarnaast zijn we in gesprek met een zorgorganisatie, dat is toch wel heel bijzonder. De zorgmedewerkers werken zich dag in, dag uit een slag in de rondte. Vaak in kleding die nergens naar zit. En schoenen moeten ze vaak zelf maar kopen. Dat willen wij gaan veranderen.” Kleding en sneakers moeten er goed uit zien en fashionable zijn. Maar dit mag niet ten koste gaan van de pragmatiek, weet Ten Berge. “Kleding moet allereerst lekker zitten en fijn zijn in het gebruik en schoenen moeten veilig zijn. Daarom hebben wij sneakers ontworpen met een orthopedisch voetbed en hoge slipweerstand. Maar goed, ook wij hebben niet altijd de wijsheid in pacht. Daarom ook de draagproeven, waar wij ook eens de tip hebben gekregen om een apart zakje te maken voor een notitieblok en balpen. Ook wij leren nog, leuk toch.”

 ‘Formules die echt het verschil willen maken, investeren tijd en geld in het ontwerp van een goede kledinglijn.’

Lees meer over:
Martijn Louws Martijn Louws
Redacteur