Interview Ronald Kooij: Domino's Pizza Den Helder
Wat maakt een franchisenemer nu een goede franchisenemer? Ronald Kooij, eigenaar van Domino’s Pizza in Den Helder, weet het. “Leef de formule.”
Den Helder. Het is de noordelijkste gemeente op het vasteland van de provincie Noord-Holland, het huisvest de belangrijkste marinebasis van Nederland en Den Helder is één van de belangrijkste knooppunten in de offshore-activiteiten op het Nederlandse deel van de Noordzee. Maar Den Helder is ook de thuishaven van Domino’s Pizza van franchisenemer Ronald Kooij. “Ja, je bent opgegroeid in Den Helder, je woont er al jaren, je bent er naar school gegaan en dan beland je bijna automatisch bij de Koninklijke Marine of in de offshore. Zo gaat dat hier”, vertelt Kooij. Jaren werkte Kooij voor de Marine, met veel plezier zo vertelt hij. “Vooral in technische functies. Sterke punten? Leiding geven, delegeren. Als ik iets in mijn kop heb, dan ga ik er ook voor. Dan wijk ik nauwelijks van mijn pad af.” Deze capaciteiten komen hem ook nu goed van pas. Het team bij Domino’s bestaat uit veertig jongeren. “Het is soms net een kruiwagen met springende kikkers. De een wil dit, de ander dat, de een kan dit niet, de ander dat niet. Daar moet je kort op zitten, leiding aan geven en dan gaat dat goed.”
Pizzabakker
Kooij is inmiddels bijna anderhalf jaar dé pizzabakker van Den Helder. Wekelijks ‘verlaten’ ruim duizend pizza’s zijn zaak. “Jong en oud, iedereen komt hier. Super”, zegt een enthousiaste Kooij, die tot een aantal jaren terug nog nooit een pizza had bereid. “Ik zat bij de marine, hield mij vooral bezig met de techniek. Dan is dit toch echt wel wat anders. Hoe dat zo is gekomen? Bezuinigingen bij defensie zorgden ervoor dat ik op zoek moest naar een nieuwe uitdaging.” Hij vond die eerst in het onderwijs in Den Helder. “Ik was leraar op een technische school, een paar dagen in de week. Maar daar kun je geen gezin van onderhouden.” In de tussentijd waren de contacten met Domino’s al gelegd. “Een super gave formule, dat heb ik altijd al gevonden. Er kwam een vestiging vrij in Den Helder, ze hadden ‘m zelf opgestart en ik kon er direct instappen.” Nou direct, Kooij moest eerst intern worden opgeleid. “Ik moest leren pizza’s bakken, en ook het runnen van een franchisevestiging was nieuw voor mij.” Maar dat heeft hij inmiddels goed onder de knie, gezien het grote aantal gasten dat hij wekelijks ontvangt. Kooij heeft wel een verklaring voor het succes. “Ik zeg altijd, de pastasaus loopt door mijn aderen. Dat moet ook, je moet de formule leven om het tot een succes te maken. Dat doe ik dan ook.” Kooij is verknocht aan het merk Domino’s. “Mijn privéauto is zelfs helemaal beplakt met Domino’s-logo en als familieleden jarig zijn dan weten ze mijn cadeau al van te voren, ik trakteer altijd op pizza’s.” En aan enthousiasme ontbreekt het hem ook niet. Hij heeft zichzelf ook al de bekende lijfspreuk van Domino’s, ‘sell more pizza’s, have more fun’, aangemeten. “Plezier is misschien wel het allerbelangrijkste.”
Sociale leven
Toch zijn er ook nog andere vereisten voor succes, zo blijkt uit de woorden van Kooij. In juni 2013 nam hij een vestiging die al operationeel was over, met een vestigingsmanager uit Leiden. “Dat hebben ze liever niet, ze willen iemand uit de regio en het liefste uit de plaats zelf, iemand die midden in het sociale leven staat. En dat sta ik in Den Helder.” Kooij is nauw verbonden aan de plaatselijke rugbyvereniging, was zelfs tien jaar aanvoerder van het eerste. “Dat helpt, de vaste klantenkring was al snel opgebouwd.” Met allerlei originele marketingcampagnes weet hij daarnaast ook ‘buitenstaanders’ aan zich te binden. “Ik zoek de mensen op, bijvoorbeeld op evenementen in de stad zorg ik altijd voor zichtbaarheid door middel van bijvoorbeeld een stand van waaruit we pizza’s verkopen. Medewerkers bakken deze vers in onze vestiging en koeriers brengen ze naar de stand in de stad. Altijd lekker vers, origineel hé.” Hoewel Domino’s een hardfranchise concept is, maakt Kooij hiermee duidelijk dat er voldoende ruimte voor eigen inbreng voor de franchisenemers is. “Als ondernemer heb je de mogelijkheden om lokaal het verschil te maken met bijvoorbeeld leuke marketingacties. Daarbij worden wij als franchisenemers ook altijd betrokken bij de keuze voor nieuwe assortimenten die worden geïntroduceerd.” Op dit gebied heeft Domino’s volgens Kooij ook flinke stappen gezet. “De focus ligt sterk op pizza, logisch, Domino’s is een pizzaformule. Maar daarnaast hebben we diverse zogenoemde side-items, zoals combiboxen met kip en ook voor het nagerecht is er veel keus. Poffertjes bijvoorbeeld of heerlijke roomsoesjes.” Kooij is inmiddels zo verknocht geraakt aan de formule en het ondernemerschap, dat hij graag meerdere vestigingen opent. “De enorme drive is er al vanaf dag één en dat smaakt naar meer.”
Domino’s Pizza
De eerste vestiging van Domino's Pizza in Nederland werd geopend in 1989 in Breda, door Eduard Swagemakers. Hij raakte na zijn stage bij Domino’s Pizza in Amerika overtuigd van het succes van de formule. Inmiddels is Domino’s Pizza een grote speler in Nederland met meer dan 140 vestigingen, een servicekantoor en een eigen distributiecentrum. Het doel is om door te groeien naar een landelijk netwerk van minimaal 250 vestigingen. Domino’s Pizza Nederland maakt sinds juli 2006 deel uit van Domino’s Pizza Enterprises Ltd (DPE). DPE is in Australië beursgenoteerd en is de master franchisenemer voor het merk Domino’s Pizza in Australië, Nieuw Zeeland, Frankrijk, België, Japan en Nederland. In deze landen telt Domino's Pizza ruim 1200 vestigingen met in totaal ruim 30.000 werknemers en worden er meer dan 90 miljoen pizza's per jaar verkocht.
Minibio Ronald Kooij
Woonplaats: Den Helder
Leeftijd: 43 jaar
Franchiseformule: Domino’s Pizza
Aantal medewerkers: 40 (één vaste medewerker, de rest werkt op basis van een nulurencontract)
Werkervaring: Defensie en leraar middelbaar beroepsonderwijs
Hobby’s: rugby en pizza’s bakken
Tip voor franchisenemer: “Blijf jezelf, doe je niet anders voor dan je bent.”
+