Innovatieve manier om bestellingen op te nemen via een chatbot

Hoe Table Duck het opnemen van bestellingen in restaurants revolutionair hervormt.

De Berlijnse POS-systeemaanbieder Gastrofix werkt samen met de startup Table Duck. Het jonge bedrijf uit Alkmaar heeft een nieuw type chatbot op basis van kunstmatige intelligentie ontwikkeld, die voor het eerst bestellingen en betalingen via Facebook Messenger verwerkt. Als gevolg hiervan hoeft de ober slechts één keer naar de tafel te komen om te serveren en bespaart de ober dus tijd. In restaurants zonder tafelservice kan de chatbot worden gebruikt als pre-order systeem. Gastrofix is het eerste POS-systeem dat samenwerkt met deze intelligente bot. Het wordt momenteel getest in twee locaties in Nederland en Duitsland.

De chatbot van Table Duck is een door AI (artificial intelligence) ondersteunde bot die de communicatie tussen gast en de horecagelegenheid automatiseert. De klant neemt via zijn eigen smartphone en bijvoorbeeld Facebook Messenger contact op en voert daar zijn bestelling in. Zodra de aankoop is betaald door iDeal of creditcard, met vermelding van het tafelnummer, gaat de bestelling rechtstreeks door naar de bar of keuken. Terwijl de ober minstens drie keer per gast naar de tafel moet komen om de bestelling op te nemen, serveren, of de rekening te brengen, is er met behulp van de chatbot maar 1 keer nodig. Daarnaast hoeft de gast nooit meer te wachten op service. Dit betekent een hogere omzet en een hogere klanttevredenheid.

Sommige zogenaamde "Easter Eggs" bieden een zekere amusementswaarde. Zo kun je bijvoorbeeld de bot vragen naar zijn leeftijd of naar zijn ouders. De ontwikkelaars hebben veel plezier gehad bij het programmeren van de antwoorden.

Eenvoudige bediening zonder toeters en bellen

Om de bot te kunnen gebruiken, heb je alleen een smartphone nodig waarop Facebook Messenger is geïnstalleerd. Het werkt inmiddels ook door middel van spraak met bijvoorbeeld een Google Home speaker. Het omslachtige downloaden van een specifieke app of het scannen van een QR-code is niet nodig. De bot gebruikt machine learning, een tak van AI, en leert van eerdere gesprekken. Op deze manier optimaliseert het zichzelf geleidelijk. Voor de toekomst, plannen de ontwikkelaars een uitbreiding voor WhatsApp en andere messenger platformen. Daarnaast zullen er op een bepaald moment verschillende persona's zijn waarmee de chatbot individueel kan worden aangepast aan de respectieve sfeer van de locatie.

Reactie op veranderd communicatiegedrag

"Tegenwoordig communiceren veel mensen gewoon via chat, maar met een chatbot passen we het bestelproces in het restaurant aan dit veranderde gedrag", legt Mathijs Broeks, een van de oprichters van Table Duck, uit. Om de chatbot operationeel te maken, hadden hij en zijn team een kassasysteem nodig waarmee ze de bot konden koppelen. "Nederland wordt steeds meer een naam voor zichzelf als een digitale pionier, maar we blijven nog steeds achter met innovatieve kassasystemen. Daarom zijn we blij dat Gastrofix, een van de meest prominente leveranciers op dit gebied, onze partner is vanaf het begin", zegt Broeks.

Nederlands vindingrijk talent ontmoet de Duitse kennis van kassasystemen

Marc van Benthum, Country Manager van Gastrofix in Nederland, heeft de samenwerking met Table Duck gepromoot. Hij inspireerde het hoofdkantoor in Berlijn voor de nieuwe chatbot: "Er zijn al enkele bots op de markt, maar hun vaardigheden zijn beperkt tot tafelreserveringen, automatische antwoorden op frequente klantvragen of doorsturen naar een website. Table Duck gaat verder met de bestel- en betaaloptie.” 

Dit is nieuw, zelfs voor de technologisch georiënteerde Nederlanders en heeft het potentieel om het bestelproces als geheel te revolutioneren. "Niettemin, en dit is erg belangrijk voor ons, de chatbot is slechts een ondersteuning voor het personeel, maar nooit een vervanging."

De nieuwe interface is voor het eerst getest in een foodcourt in Den Haag. Aan de andere kant van de grens wordt de chatbot momenteel in het Duits getest in restaurants in Frankfurt / Main en Berlijn.

Achtergrond

  • Volgens een studie is het tekort aan geschoolde werknemers de grote uitdaging voor 70% van de horecagelegenheden in de komende jaren. Toch ondersteunen slechts enkele bedrijven hun werknemers tot nu toe met digitale technologie.
  • Het toenemende tekort aan personeel in de horeca vereist innovatieve oplossingen die eenvoudig en snel functioneren zonder het downloaden van apps.
  • Van de kant van de gasten is gamification, d.w.z. de toepassing van typische spelelementen in een andere context dan die van het spel, een belangrijke driver voor het verhogen van de verkoop.
  • Bekijk in de video hieronder hoe Table Duck werkt.
Lees meer over:

KonaCom is een horeca kassaleverancier met een specialisme in iPad kassa’s en overige digitalisering van de horecaondernemingen.

Stel je vraag aan Marc van Benthum