De Hypotheker en ABN AMRO trekken samen op

De samenwerking tussen De Hypotheker en ABN AMRO is hecht en duurzaam. Niet alleen in de huidige goede tijden. Ook tijdens economische crises trekken beide partijen samen op om franchisenemers te helpen.

Het leven lacht de hypotheekmarkt weer toe. “Maar dat moet je wel lokaal bekijken”, nuanceert  André Heidstra in het hoofdkantoor van De Hypotheker in Capelle aan den IJssel. “De ene markt kan bijvoorbeeld opdrogen ‒ kijk naar de grote steden ‒ waar de andere markt groeit. Wij moeten het hebben van aantallen kadastermutaties.”

Hij werkt al vijftien jaar voor de Nederlandse marktleider in de hypotheekbranche en is verantwoordelijk voor ‘het team Formule’. “Wij zijn de hoeder en de moeder van de formule. We willen de formule beschermen en doorontwikkelen. Maar onze belangrijkste taak is het in de ruimste zin ondersteunen van onze franchisenemers in hun ondernemerschap.”

En bij dat laatste kan hij rekenen op Robert Buis, zijn aanspreekpunt en relatiemanager bij ABN AMRO Franchise Clients. De lijntjes zijn kort als een ondernemer krediet nodig heeft om te starten, te verbouwen of een nieuwe vestiging te openen. Maar ook bij tegenwind. Zo werd de kredietcrisis met alle naschokken goed doorstaan. “Door gezamenlijk op te treden hebben we problemen voorkomen”, zegt Heidstra. “We hebben daardoor bereikt dat er nauwelijks vestigingen zijn gesloten.”

Voorspellen

Een hele prestatie op zich, want in de financiële sector moest menigeen het loodje leggen tussen pakweg 2008 en 2012. ABN AMRO deed ook een flinke duit in het zakje door ondernemers met problemen door zware tijden heen te helpen. Even lucht in benauwde ogenblikken.

Die momenten zijn goed te voorspellen, mede dankzij het verdienmodel van De Hypotheker en de ervaring met het financieel beheer. Want de franchisenemer die nu in een hypotheek adviseert en bemiddelt krijgt over circa drie maanden zijn vergoeding daarvoor uitgekeerd. Buis: “Zo kun je op tijd signaleren of er problemen op komst zijn en heb je drie tot vier maanden de tijd om er iets mee te doen. Dan komen we er altijd wel uit.”

Franchisenemers kunnen het lastig krijgen door het wegvallen van een adviseur, vanwege plotselinge ziekte of vertrek. Het aantrekken en opleiden van een nieuwe adviseur kost immers drie tot zes maanden. Het is best een krappe markt, die van hypotheekadviseurs. Onder De Hypotheker franchisenemers bestaat dan wel een gentleman’s agreement dat er niet wordt getrokken aan elkaars adviseurs, maar in de wereld daarbuiten bestaan die belemmeringen niet. 

André Heidstra: “Adviseurs liggen niet voor het oprapen. Onze grootste uitdaging is daarom de productiecapaciteit, en niet zozeer de ontwikkelingen in de markt.” Om structureel voldoende en goede adviseurs te hebben gaat De Hypotheker nu zelf franchisenemers en adviseurs opleiden. 

In 1985 startte de formule direct op franchisebasis. Daarmee is De Hypotheker de grondlegger van franchise binnen het hypotheekadvies. De teller staat nu op 177 vestigingen die door honderd franchisenemers worden gerund. Alleen al door het natuurlijke verloop is er behoefte aan vijf tot tien franchisenemers per jaar. En momenteel is de markt goed om een vestiging te verkopen, dus er zijn ondernemers op leeftijd die van dit gunstige moment willen profiteren.

Marktaandeel heroveren

Nieuwkomers belanden in een formule die in beweging is. Recent werd een grote, landelijke marketingcampagne gelanceerd waarin voor klanten drie nieuwe bedieningsconcepten worden geïntroduceerd: Zelfzeker, Jazeker en Pluszeker. Multichannel en van bijna doe-het-zelf naar compleet ontzorgd. “Je moet je klanten op iedere manier kunnen bedienen. En de groep starters, die graag voordelig online zelf de hypotheek regelt, misten we”, licht Heidstra toe. “Dat marktaandeel willen we heroveren met het concept ‘Zelfzeker’. Daarmee kan de klant voor het grootste deel zelf de hypotheek regelen.Maar er is altijd nog wel een laatste check door een adviseur, want De Hypotheker zal altijd staan voor persoonlijk advies en kwaliteit.” 

Hij ziet de formule nog wel verder groeien naar tweehonderd vestigingen de komende jaren. Ook op de minder gebruikelijke locaties. “Daar experimenteren we nu mee. We zitten al in het WTC in Amsterdam op de veertiende verdieping en zouden ook graag een locatie op bijvoorbeeld Schiphol openen.” Verder zijn er plannen voor nog meer shop-in-shops en pop-up stores met flexibiliteit als uitgangspunt. Het klassieke retailbelang van een top zichtlocatie is achterhaald voor deze branche, stelt hij. “Als je via Google niet goed vindbaar bent, dan heb je wel een probleem.”

Informatie-uitwisseling

De Hypotheker zit er kort op bij de franchisenemers, met een zeer uitgebreid management informatiesysteem. “We weten daardoor tot in detail wat er gebeurt op een vestiging en in het marktgebied. Grotendeels zijn zaken daardoor voorspelbaar. Wij zien ruim van tevoren aankomen hoe een vestiging gaat presteren en kunnen daardoor tijdig de nodige ondersteuning bieden om ontwikkelingen voor te blijven.”

Indien nodig is er snel contact met Robert Buis van ABN AMRO, de enige bank met wie De Hypotheker op dit moment een financieringsarrangement heeft. Hij is sinds twee jaar het landelijk aanspreekpunt voor De Hypotheker. “Wij bereiden de kaders voor waaraan de financieringsaanvraag moet voldoen zodat aanvragen al in een vergevorderd stadium bij ons binnenkomen”, zegt hij. Aan de andere kant worden hij en zijn collega’s door Heidstra en zijn team ‘opgeleid’. “Ze praten ons regelmatig bij over wat er speelt in hypotheekland en bij De Hypotheker. Het is in het belang van de franchisenemer dat wij als bank zo goed mogelijk geïnformeerd zijn.” Heidstra: “En wij vinden het heel prettig, één centraal aanspreekpunt. Zodra we iets ruiken, hebben we contact.”

Klik hier voor meer informatie!

Lees meer over:
Gerrit-Jan Pol Gerrit-Jan Pol
Senior Relatiemanager Franchise Clients
Bekijk ook