Het geheime succes van Sneakers

De franchiseketen Sneakers groeit fors. Hoewel de formule al acht jaar bestaat, is de keten afgelopen jaar fors uitgebouwd naar inmiddels 23 vestigingen. Het accent van de keten ligt nu nog in de Randstad. Maar directeur Lex Helderman verwacht dat de keten dit jaar zal doorgroeien naar een landelijke dekking met tenminste 37 vestigingen. “Wij zijn misschien een tikkeltje arrogant. Maar op dit moment hebben we een wachtlijst van potentiële franchisenemers die graag met ons concept aan de slag willen.”

 

 

Sneakers richt zich met name op de modebewuste trendy consument van 14 tot circa 40 jaar. Lex Helderman: “Wij verkopen geen echte sportschoenen, wel sportieve en modieuze schoenen. Ons assortiment stellen we samen uit de collecties van bekende sportschoenfabrikanten zoals Nike, Puma, Adidas en Converse en schoenfabrikanten die ook trendy modellen in hun collectie hebben zoals Bronx en Bunker. Een paar jaar geleden was zestig procent van onze omzet nog herenschoenen en veertig procent damesschoenen. Inmiddels is die verhouding omgekeerd. Dat is een bewuste keuze geweest. Dames zijn modebewuster en zijn eerder geneigd om een paar nieuwe schoenen te kopen dan heren. Dus is het voor onze franchisenemers ook aantrekkelijker om het accent op dat segment te richten.” De schoenmodeketen legt zich tegenwoordig sterker toe op de aanpassing aan de jaargetijden. “Een modebewuste vrouw loopt in de zomer misschien op een stel ‘gympen’, maar in de winter niet. Dat betekent dat je in het najaar- en winterseizoen een anders soort schoen moet aanbieden dan in de zomer. Dat hebben we gedaan. Wij merken nu al aan de omzet dat dat zijn vruchten afwerpt.”

 

Selectie

Sneakers legt de meetlat hoog als het gaat om potentiële franchisenemers. Lex Helderman: “Wij kunnen ons permitteren om selectief te zijn. Een franchisenemer moet kapitaalkrachtig zijn. Een winkel openen vergt een investering tussen de € 130.000,- en de € 180.000,-. Een kwart daarvan moet de franchisenemer uit eigen middelen kunnen financieren. Maar met een zak geld alleen, ben je er niet. Wij zoeken mensen met passie. Mensen die gedreven zijn om met onze steun ervoor te gáán. Ze moeten met hart en ziel eraan werken om het een succes te laten worden. Wij ondersteunen dat met onze kennis en ervaring.”

 

Prijsopbouw

“Wij werken met een beperkt aantal leveranciers,” aldus Lex Helderman. “Ik geloof heel sterk in partnership. Het assortiment moet een goede prijsopbouw hebben, zodat er een goede keuze is in de verschillende prijsklassen. Daarnaast moeten de schoenen op het juiste moment worden geleverd. We zitten in een trendgevoelige markt. Dat vereist dat de schoenen niet te lang in de winkel moeten liggen. De omzetsnelheid moet hoog zijn. Dat is in het belang van de fabrikant, in het belang van de franchisenemer en dus ook in ons belang.”

 

Sneakers verwacht dat de keten kan doorgroeien naar vijftig vestigingen in 2004. Lex Helderman tenslotte: “Franchising is niet nieuw voor ons. We hebben ervaring op het gebied van assortiment, logistiek, personeelsbeleid, automatisering en dergelijke. Waar het nu om gaat is de keten de komende tijd uit te bouwen tot een landelijke dekking. Wij overleggen ook met onze leveranciers op welke manier wij elkaar kunnen versterken. Ik kan mij voorstellen dat in hun reclame bijvoorbeeld consequent wordt gemeld: “verkrijgbaar @sneakers”. Op die manier kun je elkaar versterken. Daarnaast werken we aan onze website en zullen we de band met vaste klanten versterken met een klantenkaart. Met die klantenkaart kunnen ze punten sparen voor eventuele kortingen, voorrang krijgen bij nieuwe collecties, uitgenodigd worden voor bepaalde party’s en dergelijke. We willen een 'membership' creëren”.

 

Lees meer over:
Bert Jongen Bert Jongen
Redacteur