Franchising verhoogt kwaliteit en efficiency oogzorg

Franchising binnen de zorg is ook mogelijk. Sterker nog: er blijkt grote behoefte aan vergaande samenwerking. “Goed voor de kwaliteit van de zorg én goed voor de efficiency”, vindt Suzanne Korthorst, adviseur van het Oogzorgnetwerk, een initiatief van Het Oogziekenhuis Rotterdam.

De eerste activiteiten van het Oogzorgnetwerk ontstonden in 1988 toen Het Oogziekenhuis Rotterdam een samenwerking aanging met een groep optometristen in de regio om de zorg voor patiënten met glaucoom (een aandoening van de oogzenuw) beter te organiseren. Daarna volgde de ontwikkeling van de Transmurale Optometristen Zorg, waarbij eerstelijns optometristen hun bevindingen digitaal naar Het Oogziekenhuis versturen en de patiënt binnen twee weken door een oogarts wordt gezien. Voorheen werd veel onderzoek dubbel gedaan: in de optiekwinkel én nogmaals in Het Oogziekenhuis Rotterdam. Onnodig, tijd- en geldverspillend en bovendien belastend voor de patiënten. Dankzij het werk van de optometristen hoeven alleen patiënten met pathologie naar het ziekenhuis te komen.

Samenwerkingsverbanden met andere ziekenhuizen, waaronder het St. Franciscus Gasthuis in Rotterdam (2003), de Reinier de Graaf Groep in Delft en Voorburg (2006) en het IJsselland Ziekenhuis in Capelle aan den IJssel (2007), waren de volgende stap om de kwaliteit van de oogzorg te verbeteren en efficiënter te werken. Het bleek echter niet efficiënt om iedere keer opnieuw maatwerk te ontwikkelen. Een franchiseformule bood de oplossing. In januari 2008 is met het Slingeland Ziekenhuis in Doetinchem de eerste franchiseovereenkomst gesloten. Het Deventer Ziekenhuis volgde in april.

Formule

“Het is de bedoeling dat de formule tot 2010 doorgroeit naar zo’n vijftien franchisenemers”, zegt Korthorst. “In algemene ziekenhuizen is oogheelkunde slechts één van de vele activiteiten. Door aansluiting bij Oogzorgnetwerk krijgt oogheelkunde intern meer aandacht en staat de afdeling extern sterker. De oogartsen krijgen vanuit de serviceorganisatie ondersteuning bij het realiseren van kwaliteits- en efficiencyprojecten.”

Drukbezette artsen

Oogzorgnetwerk stimuleert bovendien kennisuitwisseling tussen de professionals, waaronder artsen, optometristen en technisch oogheelkundig assistenten. Dat gebeurt onder meer met het intranet, waarop niet alleen nieuwsberichten staan, maar waarop ook een forum wordt ingericht. De doorgaans drukbezette artsen en andere professionals gaan hier met elkaar in discussie. Verder zijn er vakgroepen die drie keer per jaar bij elkaar komen en er is ieder jaar een Oogzorgnetwerkdag.

Tot voor kort wisten de meeste patiënten niet van het bestaan van Oogzorgnetwerk. Het functioneerde vooral op de achtergrond. “Sinds we hebben besloten tot franchising, profileren we ons ook naar buiten veel sterker. We hebben een logo en partners die met ons samenwerken. De optometristen plakken bijvoorbeeld een sticker op de winkeldeur. Daardoor krijgen ze meer klanten en versterken ze hun imago. Binnenkort verschijnen er ook patiëntenfolders.”

Lees meer over: