Franchisepioniers in escaping

Twee jonge Nederlanders rollen een bijzonder franchiseconcept uit. Hun formule Escaping voorziet in een volledig entertainment product, gebaseerd op het groepsuitje waarbij mensen in een kamer worden opgesloten en binnen een uur moeten zien te ontsnappen.

Marc Bergers (26) was al kleine ondernemer, met een communicatie-achtergrond en een voorliefde voor games en automatisering. Hij ontdekte ‘escaping’ toen het nog een hobby-project in Silicon Valley was. Het Japanse computerspelletje ‘escape room’ uit 1990 werd in Californië vanuit de digitale wereld omgezet naar het echte leven.

Maar daar bleef het bij, het werd niet doorontwikkeld. Elders in de wereld gebeurde dat wel. In Azië en Oost-Europa. Maar de variant die Bergers en compagnon Rowan Rozemond (27) er van maakten, is uniek in de wereld. “Wij hebben een compleet geautomatiseerd systeem en bieden daarbij een volledig entertainment product.” Drie jaar geleden openden ze hun eerste vestiging, in Utrecht.

Rozemond kwam op het pad van Escaping vanwege zijn ervaring als franchisegever van Hulpstudent. Die formule verkocht hij aan een uitzendbureau en op zoek naar iets nieuws prikkelde het idee hem zodanig dat hij instapte. Hij bekommert zich nu om de business expansie terwijl Bergers als creatieveling van de twee de spellen ontwikkelt.

De huidige vestigingen in Utrecht, Almere en (recent) Antwerpen bieden horeca en meerdere escaperooms. De gasten kunnen kiezen uit vier thema’s. Zij krijgen vervolgens een uur de tijd om te ontsnappen uit de kamer vol verrassingen en valstrikken. De franchisegevers garanderen ‘een unieke ervaring’.

Geen overwaaiende trend

De laatste jaren beginnen escape rooms zich echt te ontwikkelen, merkt Rozemond. Dat heeft volgens hem te maken met het aansluiten op de belevingswereld van de stadsbezoekers met een veelomvattend product. “Het moet echt inspirerend en attractief voor mensen zijn. We brengen met Escaping het pretpark naar de stad.”

De zaken goed aanpakken dus, met een divers en uitdagend aanbod van thema’s, een restaurant en een aantrekkelijke stedelijke ligging. En er moet met de groep iets worden gepresteerd. Zo is het een ideaal uitje voor bedrijven en particulieren. Bergers: “Je bent met z’n allen op een missie en moet samen iets oplossen. Dat geeft energie en dynamiek en er komt natuurlijk leiderschap naar boven.” Ze zijn niet bang dat het een overwaaiende trend is. “Vijftig procent van de klanten komt terug. Door de adrenalinekick willen de mensen direct weer.”

Dit jaar staat een tweede vestiging in België en een start op de Duitse markt op de agenda. Vooralsnog allemaal eigen vestigingen. “We willen in die landen als eerste voet aan de grond krijgen. Daarna bieden we goede ondernemers de mogelijkheid om een franchisevestiging te openen.” Die ondernemers dienen te beschikken over ambitie, hart voor de zaak en de drive om beleving te bieden. Aan het eind van 2017 verwachten de twee jonge franchisegevers acht vestigingen van Escaping te hebben draaien. Het ‘hele mooie groeiplan’ wordt gelanceerd tijdens de franchisebeurs Onderneem ’t! in april.

 

 

 

Lees meer over:
Hans Veltmeijer Hans Veltmeijer
Redacteur
Bekijk ook