FranchiseLine-bijeenkomst: omnichannel is de toekomst

Kennis delen en kennis halen. Het was het belangrijkste wat de ruim honderd deelnemers aan de FranchiseLine-bijeenkomst eind november in Houten deden. Centraal hierbij stond het visiedocument ‘Toekomst Visie 2025’ voor franchise en retail. “Met een omnichannel aanpak binden wij klanten.”

Trends bepalen de route. Alexander Leppink van BDO is er duidelijk over tijdens zijn presentatie op de FranchiseLine-bijeenkomst. “Franchisenemers en franchisegevers moeten iets met de technologische ontwikkeling, met de vergrijzing en met de verandering van waarden van de nieuwe generatie kopers. Zij zijn bijvoorbeeld gewend altijd en overal met het internet te zijn verbonden, kopen on- en offline, cross channel. Bovendien zijn ze minder statusgevoelig, waarbij gebruik belangrijker is dan bezit en transparantie hoog in het vaandel staat.” Leppink vindt bij zijn oproep gehoor bij Bert Bargboer, oud-algemeen directeur van Bakker Bart, en de andere spreker tijdens de conferentie. Hij stelt daarbij dat er altijd vanuit de kern moet worden geopereerd door de franchiseformules. “Het gaat erom wat je wil zijn, wat je wil uitstralen.” De juiste uitstraling, het inspelen op trends en ontwikkelingen lukt in de ogen van Bargboer alleen goed als franchisegevers en franchisenemers nauw samenwerken. “Het gaat allemaal om vertrouwen, vertrouwen in elkaar.” Eric den Dulk, head of international franchise bij Hunkemöller en deelnemer aan de bijeenkomst, is het met hem eens. De lingerieketen heeft de wind in de zeilen, groeit en bloeit en heeft wereldwijd meer dan 600 vestigingen in 16 verschillende landen. In de verdere groei zet Hunkemöller in op het coöperatieve model, zo bekend Den Dulk. “Openheid en transparantie zijn ontzettend belangrijk. Wij laten franchisenemers bijvoorbeeld zien wat wij allemaal investeren in onze online activiteiten en het maken van heldere afspraken over zaken als de toerekening van online omzet is in onze ogen niet meer dan normaal.” Een aanpak die Hunkemöller toepast in alle landen waar het actief is en samenwerkt met franchisenemers. “Het zorgt ervoor dat we uit de discussie blijven en dat werkt erg prettig”, aldus Den Dulk.

Omnichannel

Hunkemöller heeft ook oog voor de technologische vooruitgang en het daarbij passende en veranderende kooppatroon. Zo opereert de franchiseketen in bijna alle landen omnichannel en breekt de muren tussen de webwinkel en fysieke winkels af. Sinds 2012 is het bijvoorbeeld mogelijk om artikelen te reserveren en dankzij click- en collectbestellingen in een winkel naar keuze op te halen. “Omnichannel heeft de toekomst. Door consumenten altijd en overal de mogelijkheid te bieden om onze lingerie en aanverwante producten te kunnen zien en te kopen binden wij klanten aan ons. Men vindt het daardoor prettig winkelen bij Hunkemöller, wij zijn altijd dichtbij.” De specialist in bodyfashion ziet in de verschillende landen overigens best wat verschillen. Den Dulk: “In Duitsland is men van oudsher al heel actief in het online bestellen van onze producten, terwijl dat in Saudi-Arabië minder het geval is. Maar ook daar groeien in de toekomst de online bestedingen, daarvan ben ik overtuigd”, zegt Den Dulk. Het is volgens hem altijd goed om aanwezig te zijn bij dergelijke conferenties. “Je pikt er altijd nuttige zaken uit. Want ondanks dat het goed gaat met Hunkemöller, zijn ook wij nog niet uitgeleerd”, aldus Den Dulk.

Sociale spil

Ook Plus-ondernemer Wim Voet is volgens eigen zeggen nog lang niet uitgeleerd. Hij gelooft, ondanks de toenemende online-omzet, heilig in de toegevoegde waarde van de fysieke winkel. “Zeker in de foodbranche, zeker in kleinere dorpen.” Voet is met zijn winkel gevestigd in het Limburgse Mook, een dorp met een kleine 8.000 inwoners. “Mijn winkel is de sociale spil, mensen komen elkaar er tegen en maken een praatje. Erg belangrijk. Bovendien ken ik iedereen, ze gunnen mij de omzet. Maar dat neemt niet weg dat je als winkel, als franchiseondernemer mee moet met de tijd.” Zo presenteert Voet in samenwerking met zijn franchisegever een webwinkel, bestellenbijplus.nl. “Daarnaast zorg ik voor vernieuwingen. Recent zijn er zelfscankassa’s geïnstalleerd in mijn winkel, een extra service voor mijn klanten.” Ook wil Voet in de toekomst zijn winkel grondig verbouwen, volgens de nieuwste normen van de Plus-formule. “Om het project gefinancierd te krijgen denk ik eraan om geld in te zamelen via crowdfunding. Zo kan iedereen een beetje eigenaar worden van mijn winkel en ik ben ervan overtuigd dat de mensen die investeren, loyale klanten worden. Zo snijdt het mes aan twee kanten.”

Ook Alexander Leppink ziet voor crowdfunding als aanvulling op de traditionele banklening een toekomst weggelegd. “Deze financiering verloopt in principe zonder invloed en zonder inbreng van financiële intermediairs. Hierdoor wordt het voor franchisenemers steeds vaker mogelijk om zonder een bancaire lening het benodigde kapitaal te realiseren”, zegt hij tijdens zijn presentatie. Crowdfunding kan volgens Leppink overigens op meerdere manieren: als donatie, als lening. “Er kan een aandelenuitgifte worden vastgelegd, een winstdeling of een niet-financiële beloning.” Voet weet nog niet precies hoe hij het insteekt. “Daar moet ik nog eens goed over nadenken, maar kansen biedt het zeker.”

Prikkelend

Crowdfunding, maar ook lokaal ondernemerschap werden veelvuldig besproken door de deelnemers. Tijdens de pauze en na afloop, maar ook gedurende het Lagerhuisdebat. Volgens Engelse traditie werd er stevig gedebatteerd over prikkelende stellingen. Wat zijn de financieringsvormen van de toekomst? Is de franchisegever eigenaar van de klanten of is de franchisenemer dat? Moeten franchiseformules meewerken aan het vergroten van het ondernemerschap van franchisenemers? “De franchisenemer is de vent die de tent maakt”, zegt directeur Henk Meijer van Koopplein.nl. Hij zet met zijn formule dan ook in op lokaal ondernemerschap en ondersteunt en begeleidt franchisenemers volop. “Koopplein.nl omvat een netwerk van lokale marktplaatsen op internet. Elke gemeente heeft een eigen Koopplein dat wordt geëxploiteerd door een ondernemer uit die gemeente of streek. Hij kent de omgeving als geen ander en weet daardoor precies wat er voor nodig is om je Koopplein succesvol te laten zijn. Daarbij organiseren wij starterscursussen, seminars en workshops voor de licentienemers”, aldus Meijer. De aanpak sluit aan op de visie van FranchiseLine, waarover Leppink in zijn presentatie spreekt. Hij stelt dat het lokaal ondernemerschap de drijvende kracht is achter franchise. “Een goede franchisenemer voelt wat er leeft in zijn lokale marktgebied en verzilvert kansen die zich voordoen door hier actief op in te springen. De rol van de franchisegever is om te zorgen voor een sterk merk, efficiënte processen en het kopiëren van succesvolle marktgerichte innovaties naar de rest van de franchisenemers.” Een dergelijke duidelijke rolverdeling tussen franchisegever en franchisenemer is volgens Leppink noodzakelijk. “En om optimaal te kunnen samenwerken is onderling vertrouwen van essentieel belang. Een periodiek overleg waarin beide partijen, volledig transparant, verantwoording afleggen aan elkaar is noodzakelijk om het benodigde vertrouwen te bouwen en te behouden.” Leppink concludeert samen met de schrijvers van het visie document ‘Toekomst Visie 2025’ voor franchise en retail dat hard franchise met deze transparante wederzijdse verantwoording de enige succesvolle vorm wordt in de toekomst. Volgens Meijer van Koopplein.nl is dit echter niet zo stellig te zeggen: “Dat verschilt per formule, bij Koopplein.nl bijvoorbeeld geven wij onze franchisenemers binnen bepaalde kaders de vrijheid om lokaal in te spelen op de wensen. En dat werkt goed, heel goed.”

Verdiepingsbijeenkomsten

FranchiseLine houdt in 2015 diverse verdiepingsbijeenkomsten. Op 15 januari gaat het over de transparantie in de keten, een week later wordt er gesproken over de afspraken in de franchisesamenwerking. De online toekomst staat tijdens de bijeenkomst op 12 februari centraal, terwijl op 5 maart de verschillende financieringsvormen van de toekomst worden behandeld. Meer informatie? Geïnteresseerd? Kijk op de website www.franchiseline.nl. Daar is ook het visiedocument ‘Toekomst Visie 2025’ aan te vragen.

FranchiseLine

FranchiseLine is een netwerk van prominente partijen (kennispartners) binnen de franchise- en retailbranche die innovatieve oplossingen biedt waardoor een organisatie gereed is voor de toekomst. De kennispartners van FranchiseLine zijn: ABN AMRO, KPN, Koelewijn & Partners en BDO.

+

Lees meer over:
Franchise+ Franchiseplus
Redactie