Franchisebeurs: Geslaagd evenement

Hoe aantrekkelijk is franchise nog? De vraag doemt op na alle discussies van de afgelopen tijd over deze succesvolle vorm van samenwerken. De Franchise- en Formulebeurs Onderneem ’t! in het Euretco-gebouw in Hoevelaken gaf het antwoord. “Het was de beste vrijdag in jaren.”

Onderzoek van EFMI Business School en Marshoek maakte recent weer eens duidelijk: de vent maakt de tent. De invloed van de franchisenemer op de financiële resultaten van winkels is namelijk groter dan de invloed van de formule waarbij ze zijn aangesloten. Het is precies de reden dat een flinke groep franchisegevers zich presenteerden op de Franchise- en Formulebeurs van 10 en 11 april. Allemaal waren ze op zoek naar de juiste kandidaat-franchisenemers. Ook directeur Mark Verwijst van BBQenzo.nl. “Kwaliteit staat altijd centraal. Kwaliteit van de producten, maar ook kwaliteit van het franchisenetwerk. Ik heb een aantal keren te snel ‘ja’ gezegd tegen kandidaat-franchisenemers waarover ik al mijn twijfels had of ze zouden slagen. Die zagen het als laatste redmiddel voor hun bestaande horecazaak. Maar dat werkt niet. Je moet er volledig achter staan, de keuze weloverwogen maken en er voor honderd procent voor gaan.” BBQenzo.nl maakt mede door het onderscheidende vermogen volgens Verwijst een stormachtige groei door. “We leveren een all-in service, een compleet pakket voor de barbecue bestaande uit vlees, salades en sauzen, inclusief professionele gasbarbecue of gourmetstel, servies, bestek en barbecuegereedschap. Gratis bezorging en ook de afwas gaat na afloop mee terug. Dat vinden mensen lekker makkelijk.” Het succes van de formule, die in 2008 het levenslicht zag en in 2011 in een franchiseformat werd gegoten, heeft veel geïnteresseerde franchisenemers getrokken, zo laat Verwijst weten. “We hebben nu een kleine tien vestigingen, we willen dit jaar doorstomen naar twaalf tot vijftien vestigingen. En als ik het enthousiasme en de kwaliteit van de mensen hier op de beurs zo ervaar, ben ik ervan overtuigd dat het gaat lukken met onze groeiambities.”

Eén-op-één gesprekken

De franchise- en formulebeurs was zo opgezet dat de bezoeker zich in één dag uitgebreid kon informeren over het zelfstandig ondernemen binnen formuleverband. Zocht je iets in de food, dan was het foodplein de ‘place to be’. Behalve tientallen franchisegevers waren er op de beurs ook in franchise gespecialiseerde adviseurs, advocaten en financiële specialisten aanwezig. Ook de Belastingdienst was aanwezig. De kandidaat-franchisenemer kon verder gratis seminars bezoeken. Eén van die seminars werd gegeven door Rob Nibbeling, manager werving, selectie en opleiding bij Bart’s Retail. “We zoeken ondernemers waar we blij van worden, ondernemers die voor de lange termijn kiezen voor de formule Bakker Bart, ondernemers die representatief en ondernemend zijn.” Nibbeling geeft te kennen tijdens de beurs tal van goede kandidaten te hebben ontmoet. “De vrijdag was de beste vrijdag in jaren”, jubelt hij. Negatieve geluiden in de gesprekken heeft hij niet gehoord over ‘zijn’ formule, die de afgelopen periode ook wel eens minder positief in de media naar voren kwam. Gek vindt Nibbeling dit niet. “Een gastgerichte franchisenemer met kwaliteit en passie voor verse producten verdient namelijk een goede boterham bij Bakker Bart. Bakker Bart is een merk met honderd procent naamsbekendheid, een warme formule die volop in ontwikkeling is.” Deze dynamiek wordt gesymboliseerd door de nieuwe toekomst van Bakker Bart. Veel kan Nibbeling hierover nog niet kwijt. “Belangrijke kernwaardes in het concept als altijd vers, gezond, klanten blij maken en versbeleving komen nog sterker naar voren.”

Groei realiseren

Over sfeer en beleving weten ze bij De Bezorgberen mee te praten. Bezorgers bezorgen de warme grillmaaltijden bijvoorbeeld helemaal in sfeer, met helmen met berenoren. “Het gaat goed met ons. De formules De Bezorgbeer en KipKip groeien als kool”, zegt directeur Martijn Jansen. De Bezorgbeer bezorgt spareribs, satémenu’s en andere grillgerechten en is ontstaan vanuit het succes van de Beren eetcafés. Nu zijn er zeventien vestigingen, dit aantal moet nog dit jaar groeien naar 25. “Om deze groei te realiseren zijn wij op zoek naar ondernemers die aan willen sluiten bij een bewezen formule”, zegt Jansen, die al diverse goede gesprekken heeft gevoerd op de beurs. “Ik houd ondernemers altijd voor dat ze zeven dagen in de week, 365 dagen in het jaar met hun zaak bezig moeten zijn. Niet om ze af te schrikken, maar we willen ook geen verkeerde verwachtingen creëren. De realiteit is namelijk dat je keihard moet werken.” Behalve de uitbreiding van vestigingen focust De Bezorgbeer volgens Jansen zich ook steeds meer op gezondere voeding. “Hiermee spelen we in op de toenemende belangstelling voor een verantwoord voedings- en levenspatroon. Mensen willen gezond en lekker eten, maar kiezen daarbij wel voor gemak. Ook prijs is nog steeds belangrijk, daarom hebben we ook budgetmenu’s geïntroduceerd.” Behalve deze dynamiek in het assortiment heeft Jansen potentiële franchisenemers meer te bieden. “De Bezorgbeer wordt samen met het shop-in-shopconcept KipKip.nl geadopteerd. De voordelen? Doordat ondernemers gebruik kunnen maken van dezelfde keuken en medewerkers, wordt de vestiging met een minimale investering nog rendabeler. Ook bindt dit een nieuwe klantengroep aan de vestigingen.”

Startersplein

De Bezorgberen is inmiddels een bekende formule in franchiseland. Maar voor de formules waarvoor dit nog niet geldt, was er het startersplein op Onderneem ’t! Hier konden de formules met een beperkt aantal vestigingen tegen speciale voorwaarden deelnemen aan de beurs en zo de juiste kandidaat-franchisenemers treffen om de formule verder uit te bouwen. DeMooiKrant-formule van Bas van Turnhout en Jeroen van de Sande presenteerde zich er ook. DeMooiKrant-formule is inmiddels in acht dorpen zichtbaar, voornamelijk in Brabant. “We brengen lokaal nieuws, nieuws dat iedereen leuk vindt”, zegt Van Turnhout. Dit nieuws verschijnt online, maar ook wekelijks in een printeditie in een oplage van gemiddeld 15.000 exemplaren. Het succes van de formule hangt volgens de initiatiefnemers vooral af van een goede combinatie van redactie en commercie. “Wil je succesvol zijn dan is een tweemanschap met aan de ene kant iemand die journalistiek sterk is en aan de andere kant iemand die commercieel vaardig is een belangrijke voorwaarde. Dat moet een twee-eenheid zijn, een geoliede machine”, zegt Van Turnhout. Een goed netwerk in de lokale gemeenschap en een grote gunfactor evenals een leuk kantoor in het centrum van het dorp zijn andere belangrijke aspecten die succes stimuleren, zo denken de initiatiefnemers. “Een kantoor waar men even binnen kan lopen voor een kop koffie, een praatje en natuurlijk voor het laatste nieuws”, aldus Van de Sande. Binnenstappen bij DeMooiKrant kan ook, de instapfee voor de unieke franchiseformule bedraagt 3.500 euro. “Daarvoor krijgt men een volledig geautomatiseerd systeem, waarmee onder meer pagina’s van de printeditie makkelijk kunnen worden vormgegeven. Kennis van ingewikkelde designprogramma’s is dus niet nodig, we zoeken vooral kandidaat-franchisenemers met redactionele en commerciële kwaliteiten.”

Betrokken ondernemers

Bedrijfskleding en veiligheidsmiddelenpakketten landelijk aan de man brengen: dat is wat Safety-atwork nastreeft. Ook zij stonden op het startersplein. “Wij zijn gestart in Groot-Rotterdam, het succes daar heeft het idee voor franchise aangewakkerd”, vertelt directeur Ad Kalkman. Inmiddels is Safety-atwork in vier regio’s actief, onder meer in Amersfoort-Ede, Friesland en Tiel-Nijmegen. Het franchisemodel is zo ingericht dat de ondernemer de ‘local hero’ is. Safety-atwork neemt hem of haar daarbij alle logistieke zorg uit handen. “Het onderscheidende vermogen ten opzichte van andere aanbieders zit in een betrokken marktbewerking door regionale ondernemers, met een efficiënte distributie vanuit een centraal magazijn in Rotterdam.” Potentiële franchisenemers die met Safety-atwork in zee gaan, stappen volgens Kalkman in een servicegerichte formule en in een dynamische markt. “Een markt die bovendien volop in de belangstelling staat, immers bedrijven hechten tegenwoordig veel waarde aan veiligheid van hun werknemers.” Kennis van de markt is overigens niet noodzakelijk, commerciële vaardigheden wel. Enige financiële draagkracht is daarbij ook nodig. De entreefee bedraagt namelijk 7.500 euro, daarnaast moet er geïnvesteerd worden in de startvoorraad. “Daar moet men ook rekening houden met zo’n 7.000 euro. Waarom? We willen bij de start snel kunnen uitleveren. We zijn immers een servicegerichte organisatie.”

Nieuwe aanwas

DeMooiKrant en Safety-atwork zijn kleine, startende formules. Het contrast was groot met de gevestigde orde die Euretco heet. Euretco is vaste deelnemer aan de Franchise- en Formulebeurs Onderneem ’t! en pakte ook dit jaar weer flink uit. De retail serviceorganisatie presenteerde er onder meer de bekende sportformules Runnersworld en Intersport, maar ook de doe-het-zelfconcepten Multimate en Hubo met respectievelijk 89 en 177 winkels in Nederland. “Nee, we hebben hier met deze formules nog niet eerder gestaan. De reden? We zoeken nieuwe aanwas, het franchisenetwerk vergrijst namelijk”, verklaart retailmanager Bertin Kamphuis. Hubo is een soft-franchiseconcept, lokaal bekend om zijn hoge service. Kamphuis: “We zoeken ondernemers die in het dorp of de stad bekend zijn, die altijd een stapje extra zetten voor klanten en die een goed en gedegen advies kunnen geven bij doe-het-zelfklussen. Wij ondersteunen hem of haar daarbij met marketing en scherpe inkoopcondities.” Kamphuis is verbaasd over de kwaliteit van de potentiële franchisenemers die hij treft op de franchise- en formulebeurs. “Daar zitten er zeker een paar tussen die, afgemeten op de ondernemerskwaliteiten, zo een Hubo kunnen starten. Echter er spelen altijd meer aspecten een rol voordat je als franchisenemer aan de slag kunt, bijvoorbeeld de financiering. Die is met een investering van 100.000 euro voor Hubo best fors, maar ik heb het idee dat franchise nog steeds volop in de belangstelling staat en dat starters bereid zijn te investeren.”

"Het gesprek was goed"

Inge Groenewoud komt uit de zorg, ze was jarenlang werkzaam in een uitvoerende en ondersteunende functie bij een organisatie die als doel had de ontwikkelingskansen van kinderen en ouders te vergroten. Maar Inge is toe aan iets nieuws. Ook wil ze weer energie krijgen van haar werk. “Dat was al lang niet meer het geval, vandaar dat ik hier ben. Op zoek naar een nieuwe uitdaging, een uitdaging als franchisenemer.” Ze heeft diverse stands bezocht, ook die van Senioren-assistent. Deze formule biedt ondersteuning aan ouderen op allerlei gebieden, zoals huishoudelijke hulp, gezelschap, hulp in de tuin en hulp bij het klussen of de administratie. Hierdoor kunnen senioren langer thuis blijven wonen, is het idee. Ook biedt de formule ondersteuning aan de mantelzorgers. “Toch weer de zorg, ja dat klopt. Maar dan wel als zelfstandig ondernemer, waardoor ik met steun van de formule de werkzaamheden in kan richten zoals ik wil.” Maar ze verbreedt haar scoop ook. “Bij Safety-atwork ben ik bijvoorbeeld ook aangeschoven. Ik ben namelijk ook wel een vertegenwoordigerstype, ik praat graag. En het was een goed gesprek, dus wie weet.”

"Je bezoekt geheel vrijblijvend formules waarvan je denkt, ja dat kan iets voor mij zijn"

Beursbezoeker Dennis Wessels (50) ziet er wel wat in. Hij heeft jarenlang gewerkt op Schiphol Amsterdam Airport. Achter de douane, in diverse winkels. Maar hij is toe aan een nieuwe uitdaging. Op de beurs Onderneem ’t! zoekt hij een formule waarin hij samen met zijn zakenpartner Ans zijn passie voor het retail- en horecavak kwijt kan. “We hebben een aantal interessante gesprekken gehad”, zegt Dennis, terwijl hij wegloopt van de stand van De Bezorgberen. Hij zoekt vooral iets in de ‘foodhoek’. “Dat is mijn uitgangspunt hier”, verklaart Dennis. Met twee of drie concepten denkt hij na de beurs opnieuw contact op te nemen. “De Bezorgberen zal er daarvan misschien één zijn, het was een prima gesprek.” De franchise- en formulebeurs spreekt hem vooral aan omdat het laagdrempelig is. “Je bezoekt de formules waarvan je denkt, ja dat kan iets voor mij zijn. Geheel vrijblijvend.”

Martijn Louws Martijn Louws
Redacteur
Bekijk ook

Marshoek is een partner voor administratie, salarisadministratie en bedrijfseconomisch-, fiscaal- en strategisch advies.