FEBO is de trends voor

Op terreinen als bezorging, duurzaamheid, gemak en vegetarisch eten, toonde FEBO zich het afgelopen decennium een pionier. Het zijn ook thema’s die doorzetten in dit decennium. Jaren waarin het Amsterdamse familiebedrijf bovendien verder zal groeien.

Het was een belangrijk decennium voor FEBO en directeur-eigenaar Dennis de Borst. De operationele leiding had hij al tien jaar, maar in 2017 nam hij ook echt de formule van zijn vader over, die de formule eerder weer van diens vader had overgenomen.

De snackformule zette flinke stappen vooruit onder leiding van de nieuwe generatie De Borst. De deuren werden opengezet, ‘het verhaal’ werd verteld. Van de eerste kroketten van zijn opa in de banketbakkerij aan de Amstelveenseweg en de geleidelijke expansie die volgde, met name in thuishaven Amsterdam. 

Maar vooral werd het verhaal verteld waar de producten van FEBO vandaan komen en hoe de snacks worden geproduceerd. Want dat alle ingrediënten van Nederlandse boeren, weiden en akkers komen, dat wisten veel gasten nog niet. En dat FEBO nooit ‘haar helden’ invriest evenmin. De bouillon voor de ragouts wordt elke dag vers getrokken, door medewerkers die over het algemeen al vele jaren bij FEBO in dienst zijn.

Openheid

Inmiddels is dit verhaal bij veel gasten geland, maar nog niet bij genoeg. Daarom gaat FEBO in 2020 door met het vertellen van het duurzame productieproces en de familiehistorie. Met nog meer openheid dan nu al het geval is. De Borst: “Het enige wat je niet krijgt, zijn de exacte familierecepten.” 

De nieuwe campagne zal nog meer via de sociale media gevoerd worden. Daarop zal spoedig een zeer compact en prikkelend filmpje te zien zijn, met alle informatie binnen twee minuten. “Maar we blijven wel normaal, we blijven FEBO”, benadrukt Pim Pelser (marketing en strategie).

Hij was ook al nauw betrokken bij de nieuwe huisstijl, die in 2015 werd geïntroduceerd. Dennis de Borst noemt dat na even overpeinzen misschien wel de belangrijkste gebeurtenis in de afgelopen tien jaar. Het had immers nogal impact, een positieve impact. De felle geel-rode kleuren werden ingeruild voor ingetogen rood, zwart en wit in een rustiger en ambachtelijker lettertype. Het imago verschoof daardoor van ‘goedkoop’ naar ‘kwalitatief’.    

Plasticvrij

In 2008 introduceerde FEBO als een van de eersten in de branche een vegetarische snack. Met het Vitaaltje, de vegetarische kroket, werd ingespeeld op de veranderende behoefte van de consument, met een duidelijk vooruitziende blik. Want nu zijn vegetarische snacks en gerechten op geen enkele menukaart in de Nederlandse horeca meer weg te denken. 

Tien jaar later volgde de Vega Grillburger, op basis van tarwevezel. “Het vegetarische assortiment zal verder worden uitgebreid”, kondigt De Borst aan. “We werken bijvoorbeeld aan een vegetarische frikandel.”

Het Vitaaltje en de Vega Grillburger worden tegenwoordig, net zoals de andere snacks, verkocht in een plasticvrije verpakking. “98 procent van het plastic is al uit onze vestigingen. Dat wordt ook wetgeving, maar daar wachten wij niet op. Vervolgens hebben we ook de leveranciers uitgedaagd mee te doen.”

FEBO verving in 2015 voor zover mogelijk het plastic, vooralsnog door papier en karton, niet omdat de wet dit straks gaat verlangen, benadrukt hij. “Nee, we zijn ook echt met het milieu begaan. Ik erger me aan onnodig gebruik van plastic en vind het verschrikkelijk om alle schade aan de natuur te zien. We hebben ook hele discussies gehad met ondernemers over het introduceren van papieren draagtassen. Want die zijn veel duurder dan plastic. Maar we zetten wel door.”

Het thema ‘duurzaamheid’ zal alleen maar belangrijker worden, weet hij, ook gestuurd door de consument. “Maar wij zijn altijd al duurzaam bezig geweest, ook toen het woord footprint nog niet bestond. We leveren van begin af aan eerlijke kwaliteit in korte ketens.”    

De dagelijkse productie met vlees, slagroom en groenten van eigen bodem voorziet in elke dag verse snacks. Maar in de nieuwe campagne zal geen nadruk meer gelegd worden op het begrip ‘dagvers’. “Dat wordt overal gebruikt en bij de een wordt het anders geïnterpreteerd dan bij de ander”, aldus De Borst. “Maar we vertellen wel dat we niet invriezen.”

Andere bezorgingsstrategie

Bij een opsomming van baanbrekende marktontwikkelingen in het afgelopen decennium mag ‘gemak’ niet ontbreken. De spectaculaire toename van het contactloos betalen, ook bij de automatiek, is daar een voorbeeld van. De mobiele telefoon wordt daarbij steeds belangrijker, vandaar dat FEBO ‘zwaar inzet op mobile first’.

‘Bezorging’ is een andere gemakspijler. Al in juli 2011 begon FEBO daarmee. Inmiddels bieden vijftig van de vijfenzeventig vestigingen bezorging aan, via verschillende platforms.

De grootste slag werd gemaakt in december vorig jaar. Door een samenwerking met Deliveroo in Amsterdam verdubbelde het aantal bezorgende vestigingen ineens. Die samenwerking betekende ook een wijziging in de strategie. FEBO had immers bedacht met eigen bezorgkeukens in Amsterdam de franchisenemers en vestigingen te ontzorgen. De eerste keuken kwam er ook. “We moesten dat wel doen, om in te spelen op de markt”, kijkt De Borst terug. “We hebben het getest maar er waren te veel complicaties. Het was bijvoorbeeld erg moeilijk om geschikt personeel te vinden. De samenwerking met Deliveroo betekent daarom ook een stuk ontzorging voor ons.”

Pelser ziet het als een voorbeeld van echt ondernemerschap. “Je probeert iets en komt ervan terug omdat het niet goed blijkt te werken. Het gaat er uiteindelijk om hoe we de mooie producten zo goed mogelijk bij de gasten kunnen krijgen.”

Gebruik van data

Franchisenemers die het nog niet aandurven om te bezorgen worden tijdens de vierjaarlijkse bijeenkomsten op het hoofdkantoor in Amsterdam-Noord op basis van resultaten aangezet om de stap te nemen. De omzetcijfers van collega’s die zijn gaan bezorgen, tonen immers een hogere stijging.   

Data is sowieso een belangrijk instrument geworden in de bedrijfsvoering. De databerg neemt almaar toe, en FEBO maakt er in toenemende mate gebruik van. De Borst: “Alle data staat, dankzij onder meer Google, online. Ons platform brengt het bij elkaar, zowel de reviews als de druktecijfers. Daarmee kunnen we benchmarken en voorspellingen doen.“

Serieuze analytics dus. Pelser: “De vader en opa van Dennis hebben uitstekend ondernemerschap getoond op basis van een ondernemersgevoel. Dat is er nu nog, maar wel verrijkt met data.”
Dennis de Borst knikt en heeft direct een voorbeeld paraat. Hij vertelt over die ondernemer die altijd tot 20.00 uur open is. Hij had al eens geprobeerd tot middernacht open te zijn, maar nee dat was toch maar niks. Aan de hand van cijfers toonde De Borst aan dat de buurman en concurrent van deze franchisenemer wel tot twaalf uur was geopend en dat dit veel extra gasten oplevert. “Met de data in de hand heb je een beter argument en een beter gesprek”, heeft hij gemerkt.

Kwartaalgesprekken met franchisenemers

Het is een tool om de ondernemers te helpen beter te ondernemen, benadrukt hij, ‘geen controle maar een hulpmiddel’. Die tools komen aan bod tijdens de kwartaalgesprekken met de franchisenemers. 

Ook voor de lokale marketing, die door de  bezorging een groter gebied dan voorheen bestrijkt. En bovendien steeds belangrijker is geworden. De tijd van het afwachten achter de counter tot er gasten komen is allang verleden tijd. FEBO verzorgt de landelijke marketing, maar de relatie met lokale voetbalclubs, winkeliersverenigingen en festivals ligt op het bordje van de franchisenemer, daarbij op weg geholpen door het hoofdkantoor.

De beste illustratie van waar het bedrijf nu staat acht Pim Pelser wel het succes van de kledinglijn, FEBO Fashion. “FEBO was al cult en erfgoed maar door de huisstijlverandering en het stroomlijnen van de communicatie is het echt een lovebrand geworden. Op het moment dat mensen met je kleding gaan lopen, is er wel iets gebeurd. Dat komt ook omdat het fundament goed is, Dennis heeft vervolgens zijn nek uitgestoken.”

De slapende reus is dus wakker geworden. Tussen 2010 en 2020 groeide FEBO ook van 62 naar 75 vestigingen, waarvan het overgrote deel op franchisebasis. De groei zet door, is de verwachting, maar dat is geen must. Dennis de Borst: “We laten ons niet gek maken door de grote getallen. En als we een zaak openen moet dat met de juiste ondernemer op de juiste locatie zijn, en voor minstens tien jaar.”

Tien winkels komen er zeker bij in 2020, waarvan enkele FEBO Drives en de eerste pilotwinkel op een treinstation, Holland Spoor in Den Haag. “We wilden altijd al op een station zitten, nu krijgen we de kans.” Daarmee wordt ook de grens van tachtig FEBO’s overschreden in de aanloop naar het tachtigjarig bestaan in 2021.