De Bakkersgenen van Limburgia

Van vlaaienwinkel tot (online) leverancier van genietmomenten: Limburgia lijkt al twintig jaar lang een formule ‘van deze tijd’ te zijn. Volgens formulemanager Vladimir Boekhoorn is dat omdat de klant écht centraal staat. Dat de formule eigendom is van een familiebedrijf helpt ook mee, vindt eigenaar Henk de Haas: “Daardoor kunnen we heel snel besluiten nemen.”

Een leverancier die de formule overneemt: dat hoor je niet vaak. Toch gebeurde dat in 2000 met Limburgia. Bakkerij de Haas, producent van de vlaaien, nam uit onvrede met het prijsbeleid van de toenmalige franchisegever de formule over, waardoor er geen drie maar twee partijen moesten samenwerken. Eigenaar Henk de Haas: “Wij zochten naar een win-winsituatie. Wat hebben de franchisenemers nodig? Wat heeft de bakkerij nodig? Onze filosofie is dat als de ondernemers een goede boterham verdienen, de bakkerij dat ook kan. Dat betekent dat we ook in zwaar weer ons best doen om de franchisenemers zo goed mogelijk te helpen. Doordat de bakkerij een familiebedrijf is, zijn we heel verbonden met onze franchisenemers. Familiebedrijven zijn bereid om te investeren in moeilijke tijden. In de crisis hebben we ook gewoon geïnvesteerd in het bedrijf.”

‘Hoogwaardige koffie’

Dat een familiebedrijf snel besluiten kan nemen is volgens formule- en accountmanager Vladimir Boekhoorn eveneens een direct voordeel voor de franchisenemer. Sinds de overname is er dan ook veel veranderd. De grootste innovatie van de laatste jaren is de wijziging van het concept. Vladimir: “Het winkelbeeld is compleet anders. De winkel is niet meer alleen taart- of vlaai-uitgiftepunt maar ook de plek voor een genietmoment. De meeste winkels hebben er een koffiegelegenheid bij en schenken hoogwaardige koffie. Ook zijn we begonnen met ambachtelijk schepijs, waarvoor we ondersteuning krijgen van een meesterijsbereider, en we hebben ijstaarten en verschillende soorten kleine gebakjes en taarten opgenomen in het assortiment.” Vijf jaar geleden zette Limburgia stappen op het gebied van online verkoop. Vladimir: “Daar komt steeds meer omzet uit. Er is een verschuiving naar mensen die via internet bestellen en dan hun bestelling in de winkel ophalen. We hebben steeds meer mogelijkheden online. Zo kun je je eigen foto bewerken en op de vlaaien en taarten laten zetten. Het online assortiment is oneindig veel groter dan in de winkel. Daar hebben we standaard zo’n 20 vlaaien en taarten.”

Derde generatie

De roots van formule-eigenaar Bakkerij de Haas liggen in Noord-Brabant. Henk de Haas is de derde generatie De Hazen die aan het roer van de bakkerij staat. Zijn grootvader nam in 1954 Bakkerij Teunissen over aan de Kerkstraat in Haps. Henks vader, oudste zoon in een gezin met twaalf kinderen, nam het bedrijf acht jaar later over. Hij was toen 26 jaar. In 1978 verhuisde de bakkerij naar een klein industrieterrein net buiten het dorp. Het bedrijf bakte brood en banket voor de eigen winkel maar ook voor regionale supermarkten, tehuizen, ziekenhuizen, instellingen en horeca. In 1984 kwam Henk in het bedrijf. “Ik werkte al sinds mijn twaalfde in de bakkerij. Tot mijn 25e heb ik op school gezeten maar in mijn vrije tijd werkte ik altijd mee”, vertelt hij. “Zo ging dat. Ik heb twee zussen die niet geïnteresseerd waren in de bakkerij, voor mij werd het uiteindelijk mijn levensdoel.”

Redding

Dat de bakkerij vlaaienleverancier en uiteindelijk eigenaar werd van de formule Limburgia, heeft indirect te maken met een van de grote tegenslagen waar de zelfstandige bakkers – en dus ook Henk – mee te maken kregen: de opkomst van de grote broodfabrieken. “Die drukten de kleine bakkerijen weg”, zegt hij. “En we moesten iets verzinnen om de levensvatbaarheid te behouden.” De vlaaien brachten redding. Om zich te onderscheiden, specialiseerde Bakkerij De Haas zich steeds meer in het bakken van verschillende soorten vlaaien. Henk: “Ik heb heel wat rond gereden, op zoek naar afnemers. En toen kwam de Limburgia-man op mijn pad. Hij zocht kwalitatief goede vlaaien om in zijn winkel in Apeldoorn te verkopen en hij zag dat wij die maakten. We hebben elkaar een hand gegeven en dat is goed gegaan. Tot 2000.” In 1993 startte Limburgia als franchiseformule. In 2000 – bij de overname – waren er 28 winkels en anno 2014 zijn er meer dan zestig franchisewinkels door het hele land. De snelle uitbreiding was mogelijk doordat vlaaien boven de rivieren een nieuw product waren en de markt werd opengebroken, aldus Vladimir. “Twintig jaar terug was vlaai daar relatief onbekend. Dat kunnen we ons nu niet meer voorstellen!” Vorig jaar september vierden de franchisenemers, de medewerkers en de belangrijkste leveranciers samen met de franchisegever het 20-jarig bestaan van de formule. “Er zijn nog franchisenemers van het eerste uur. Daar bouw je een speciale relatie mee op”, zegt Henk.

‘Geen fabriek’

Wat maakt de Limburgia-vlaai bijzonder? Formule- en accountmanager Vladimir Boekhoorn: “Het is echt een ambachtelijk product. Het opspuiten en het vullen van de vlaaien bijvoorbeeld gebeurt met de hand. Daarom ziet elke taart er anders uit, dat is de handtekening van de bakker. Het maakt verschil of je kersen door een apparaat heen duwt waardoor ze puree worden of je vult de taart met de hand af waardoor je hele kersen in je monchou-kersenvlaai ziet. Vlaaien maken is een vak. Die kwaliteit is nog steeds de basis van ons product. Daar heb je je leveranciers voor nodig maar ook je personeelsleden. Kennis en vakmanschap van de mensen zijn heel belangrijk. De meeste mensen die er werken, zijn er al vanaf het begin bij. Bakkers in ons bedrijf moeten meerdere dingen kunnen. Ze moeten zestig verschillende soorten vlaaien kunnen maken, kunnen opspuiten en vullen en soms nieuwe taarten bedenken. Het is geen fabriek. Zeg niet tegen onze bakkers dat ze in een fabriek werken, dat vinden ze niet leuk. Het zijn ambachtsmensen.”

Uitdaging

De grote uitdaging van nu: de druk vanuit het supermarktkanaal om nog meer speciaalzaak te worden. “Dus we moeten steeds apartere producten gaan maken om toch onderscheidend te blijven”, aldus Vladimir. “Zo helpt de meesterijsbereider mee om steeds nieuwe smaken te bedenken, waarbij we de trends volgen. Op dit moment is chocola in en we zien steeds meer fruit, zowel in het ijs als in de taarten en de vlaaien. De oplossing zit ook in de verbreding van het assortiment. We zullen ons steeds meer profileren als taarten-, vlaaien- en ijswinkel. De helft van de ondernemers is inmiddels met ijs begonnen. Echt ambachtelijk ijs wordt steeds belangrijker binnen ons concept. Dat werpt wel vruchten af.” Henk: “We hebben al een aantal slagen gewonnen. Sinds 2007 zijn we onze ideeën voortdurend aan het bijstellen. Je moet de klant voorop stellen, dan win je het. We leren elke dag. Ook in onze nieuwe website komen dingen naar voren die we moeten aanpassen.” Vladimir: “We moeten investeren in nieuwe technologieën. Voor grotere bedrijven is het makkelijker om te investeren in bijvoorbeeld een website. Toch zullen we mee moeten. Wij moeten ook de bricks en de clicks aan elkaar maken. Met onze nieuwe website zijn we nu druk bezig om de bestelling met de kassa te koppelen. Het ultieme is dat mensen op de avond van de volgende dag nog kunnen bestellen. Dat als je denkt ‘O, ik heb morgen nog een vlaai nodig’, je die bij je Limburgia-winkel kan bestellen. Ook hebben we de website responsive gemaakt; mensen bestellen nu vanaf de iPad en de telefoon. De website is een belangrijke tool. De winkel is de etalage, maar verkoop kan op allerlei manieren.” Daarnaast zoekt Limburgia partnerships met grote bedrijven. “We willen ervoor zorgen dat onze franchisenemers ook makkelijker business-to-business kunnen verkopen”, aldus Vladimir.

Zoons

Of de franchisegever een familiebedrijf zal blijven, is nog even de vraag. Henk de Haas heeft twee zoons, een van 15 en een van 17. Henk: “De oudste wil de techniek in, de jongste heeft wel interesse maar ik vind hem nog een beetje jong. En ik ga ze niet pushen.” Jong? Maar u was zelf 12 toen u in de bakkerij kwam? “Tijden veranderen. Mijn vader heeft me niet zozeer gepusht maar hij vond het wel heel erg leuk dat ik in het bedrijf kwam. Ik ga mijn zoons niet tegen hun zin gelukkig maken. Maar het zou wel jammer zijn als het familiebedrijf niet wordt voortgezet.”

Facts&figures

1901 - Start Bakkerij Teunissen Kerkstraat in Haps
1954 - Grootvader De Haas neemt de bakkerij over
1962 - Vader de Haas, dan 26, neemt de bakkerij over wegens ziekte van zijn vader
1978 - Bakkerij verhuist naar industrieterrein buiten het dorp
1993- Bakkerij De Haas wordt leverancier van eerste Limburgia-winkel in Apeldoorn
1993 - Start franchiseformule Limburgia
1994 - Zoon Henk neemt de bakkerij over en specialiseert zich in vlaaien
2000 - Bakkerij de Haas neemt de formule over van de toenmalige franchisegever

+