‘Het overgrote deel van de ondernemers van Domino’s heeft zelf op de scooter gezeten.’
De constante dynamiek bij Domino’s Pizza
Domino’s Pizza Benelux is in beweging. De driehonderdste Nederlandse winkel is recent geopend in Den Bosch, het nieuwe hoofdkantoor in Nieuwegein is een feit, de stap naar Luxemburg is gemaakt en het franchiseapparaat breidt langzaam uit. “Het was altijd een mannenbolwerk, maar we hebben steeds meer vrouwelijke franchisenemers.”
Bouwvakkers lopen druk heen en weer in het nieuwe hoofdkantoor van Domino’s in Nieuwegein, schilders kleuren er de muren en interieurdesigners richten de werkplekken in. Daar tussendoor lopen Misja Vroom, CEO van Domino’s België en Nederland, en Ringo Joannes, President voor België en Luxemburg. “Of we ons ook bezighouden met de inrichting? Nee. Twee van onze medewerkers zijn daarvoor verantwoordelijk. En die begeleiden dat perfect. Daar komen wij niet tussen”, lacht Misja.
Het nieuwe hoofdkantoor wordt gecombineerd met een groot distributiecentrum van waar alle foodproducten worden verscheept naar de (franchise)vestigingen van Domino’s in Nederland en België. “En sinds een half jaar in Luxemburg”, haast Ringo zich te zeggen. Daar opende de pizzaketen eind 2019 de eerste vestiging. “Kunnen we eindelijk zeggen dat we in de Benelux actief zijn”, grijnst Ringo. Hij is binnen Domino’s nu nog verantwoordelijk voor alleen de Belgische markt. “Daar hebben we bijna honderd vestigingen, die worden gerund door in totaal zestig franchisenemers.”
Teller op driehonderd
In Nederland staat de teller inmiddels op driehonderd vestigingen. “Hier hebben we 85 franchisenemers”, vertelt Misja. Gemiddeld heeft een Domino’s franchisenemer in Nederland drie vestigingen. “We hebben naast de franchisevestigingen ook nog eigen winkels waar we onder meer medewerkers en startende franchisenemers opleiden en nieuwe ontwikkelingen testen. Slaagt het daar, dan hebben we een goed verhaal richting de franchisenemers en kunnen we het breder uitrollen”, legt Misja uit. Hij laat weten veel te overleggen met de franchisenemers. “Om goed samen te kunnen werken moet je met elkaar in gesprek zijn. Dat doen we dan ook. En ja, soms zijn ondernemers eigenwijs en hebben ze eigen ideeën. Dat is ook prima, er is ruimte binnen de formule voor ondernemerschap.”
Gesjeesde student
Misja is zelf ooit 26 jaar geleden begonnen als gesjeesde student bij Domino’s Pizza. “Ik ben meer een man van de praktijk en al snel bleek dat het ondernemerschap mij beter past dan studeren”, zegt hij daarover. Het mondde dan ook uiteindelijk uit in het franchisenemerschap bij Domino’s in Eindhoven. “Ik zag meteen de potentie van de formule: het stak ook toen al heel goed in elkaar. En als dat wordt gecombineerd met het nodigde enthousiasme, met discipline, passie voor food en leidinggevende kwaliteiten, dan heb je al snel succes bij Domino’s.” Misja heeft uiteindelijk veertien franchisezaken gehad, samen met Ringo. Hij is in 1996 gestart bij de formule. Eerst als franchisenemer in Roosendaal, daarna in Bergen op Zoom. “Al snelde leerde ik Misja kennen, we waren namelijk voor een deel actief in hetzelfde gebied: Brabant. Samen hebben we een eerste winkel in Maastricht geopend, een succes. Dat succes hebben we uitgebouwd naar uiteindelijk veertien winkels”, aldus Ringo.
Hij werd samen met Misja na twaalf jaar ondernemerschap gevraagd om onderdeel te worden van het leadership team op het hoofdkantoor. “De ambities waren fors: Domino’s wilde naar driehonderd pizza-winkels groeien. Nou, daar zitten we nu in Nederland alleen al op”, glundert Misja. Hij werd na twee jaar onderdeel te zijn van het leadership team gevraagd als CEO België en daarna (in juli 2018) CEO van de Benelux, Ringo werd President voor België en Luxemburg. “Domino’s Pizza biedt kansen, dat zie je alleen al aan onze carrières. En aan die van de CEO van Duitsland en de CEO van Frankrijk. Dat zijn ook allemaal zelf franchisenemers geweest, mensen die met de voeten in de klei hebben gestaan. En ja, het is hard werken en ja het is soms ploeteren, maar je kunt veel bereiken in onze organisatie”, verklaart Ringo.
Meerdere pizza-vestigingen
Maar liefst 85 procent van de franchisenemers van Domino’s komt van binnenuit. “Met andere woorden: het overgrote deel van de ondernemers van Domino’s heeft zelf op de scooter gezeten. En diezelfde ondernemers kunnen ook groeien, onder meer door meerdere vestigingen te openen. Neem onze driehonderdste vestiging, geopend door franchisenemer Herman Derkx in Den Bosch. Het is zijn tiende Domino’s Pizza”, aldus Misja. Dat wil overigens niet zeggen dat, als je niet hebt gewerkt voor Domino’s, je geen franchisenemer kunt worden. Ringo: “Integendeel, ook dan gaan wij graag het gesprek aan.” Domino’s heeft hiervoor een tienstappenprocedure.
“Onderdeel hiervan is onder meer een kennismakingsgesprek, motivatietoets, het schrijven van een businessplan en een uitgebreid trainingsprogramma. Wij gaan een relatie voor de lange termijn aan met elkaar, dus we zijn kritisch en maken duidelijk dat je het niet voor niets krijgt. Het is geen gespreid bedje, het is keihard werken. Dat harde werken wordt dan ook wel beloond. Wie wil en de juiste motivatie heeft kan alle deuren openen. De franchisenemers van binnenuit weten dat vaak al goed, zij hebben het immers zelf van dichtbij gezien”, legt Misja uit.
Benodigde capaciteiten
Ringo knikt instemmend. “We schetsen in de gesprekken een heel reëel beeld. En daarbij moet ons gevoel goed zijn. Nog niet zo lang geleden hadden wij een bankdirecteur die wilde gaan franchisen. Hij had alle benodigde capaciteiten, en eigen geld. Maar toch was het geen match.” Beide directeuren willen er maar mee zeggen dat Domino’s er niet voor kiest om koste wat kost te groeien en dus zomaar met iedereen in zee gaat. “Maar is er wel een match, dan gaan we er vol voor. Dan ondersteunen wij de startende franchisenemers in de breedte. Meestal hebben wij de locatie, maar de franchisenemer kan die ook aandragen. Verder zien wij dat wij het vertrouwen van de banken hebben gewonnen als het gaat om de financiering van onze franchisevestigingen. In andere gevallen kunnen wij ook voorzien in wat eigen vermogen, zodat de franchisenemer een goede start kan maken”, aldus Ringo. Volgens Misja vindt Domino’s Pizza vaak de geschikte franchisenemers. “En het opvallende is, we weten ook steeds meer vrouwelijke franchisenemers aan ons te binden. Inmiddels is 10 procent vrouwelijk. Dat vind ik positief, het was toch altijd een mannenbolwerk. En we hopen dat dit er nog meer gaan worden.”
Kleinere verzorgingsgebieden
Behalve geschikt franchisenemers, vindt Domino’s Pizza in de groeiambities ook nog altijd geschikte locaties. Dit heeft deels te maken met het feit dat de vestigingen ook steeds beter uit de voeten kunnen met kleinere verzorgingsgebieden. “Onlangs nog hebben we een zaak geopend in het Brabantse Bladel, een relatief klein dorp. Maar we merken dat achtduizend adressen inmiddels genoeg is om een rendabele winkel te openen. En in België, in Marche-en-Famenne, kan de vestigingen zelfs af met 5.500 adressen”, legt Ringo uit.
Voldoende Witte Vlekken voor Domino's Pizza
Als Domino’s op die manier kijkt naar Nederland, dan zijn er nog voldoende witte vlekken de landkaart, verzekert Misja. “We denken over vijf jaar zeshonderd vestigingen in de Benelux te hebben. Kleinere gebieden bieden daarbij kansen, waarbij de tijd tussen bestellen en bezorgen korter wordt. Gemiddeld zit daar nu 21 minuten. Er zijn er maar weinig die dit sneller kunnen dan wij.” De snelheidswinst wordt voor een belangrijk deel gerealiseerd in de winkels zelf. Technologie speelt daarin de centrale rol, weet Ringo. “In de tijd dat wij begonnen werden de bestellingen op een stukje papier geschreven. Ook hebben wij de tijd gekend van het computersysteem op MS-DOS. En nu? Nu komt meer dan 80 procent van de bestellingen online binnen (een overgrote deel via de eigen kanalen van Domino’s, een klein deel via Thuisbezorgd.nl, red.) via het kassasysteem dat is gekoppeld aan onze website en onze apps. Vervolgens wordt de pizza bereid en bezorgd.”
Gemiddelde pizza-bezorgtijd
De gemiddelde bezorgtijd nadat de pizza uit de oven komt is ergens tussen de 6 en 8 minuten, erkent Ringo. “Daarin zijn we leidend in de markt, sneller dan dat gaat niet. En dat willen we ook niet. We willen geen roekeloze bezorgers, dat vinden we niet verantwoord. De veiligheid van onze mensen staat centraal. Onze scooters moeten netjes voor het rode stoplicht kunnen wachten.” Toch heeft de keten weleens last van het imago dat hangt rond maaltijdbezorging. “Gemeenten vinden het prima dat er zich een Domino’s Pizza vestigt, maar als het om de bezorging gaat dan bestaan er nog veel vooroordelen zoals de knettrende scooters van vroeger”, aldus Misja. Domino’s doet er volgens hem alles aan om dit beeld weg te nemen. “Zo zijn wij voortrekkers geweest in de oprichting van de Nederlandse Vereniging Van Maaltijd bezorgers (NLVVM). Daarbinnen hebben we samen met Veilig Verkeer Nederland een training ontwikkeld voor bezorgers. Verder nemen wij geen jongeren onder de vijftien jaar meer aan. En ook gaan de benzinescooters vanaf volgend jaar in de ban bij Domino’s, bij ons vanaf dan alleen nog elektrische bezorgscooters en -fietsen. Zo zijn wij altijd in beweging.”
Over Domino's Pizza
Domino’s Pizza heeft wereldwijd ruim 17.000 vestigingen in meer dan 89 landen. De franchiseformule is sinds 1989 in Nederland gevestigd en heeft hier inmiddels 300 vestigingen. Domino’s Pizza Nederland maakt sinds april 2006 deel uit van Domino’s Pizza Enterprises Ltd (DPE). DPE is in Australië beursgenoteerd en is de master franchisenemer voor het merk Domino’s Pizza in Australië, Nieuw Zeeland, Frankrijk, Japan, Duitsland, België en Nederland.