Bij Doppio Espresso draait het om genieten met een grote G

Of het nu gaat om de koffie, de thee, de lunches of om de sfeer: bij Doppio Espresso draait het om genieten met een grote G. Goed nieuws voor ondernemers met oog voor mooie zaken: Doppio wil groeien via franchise. 

Geestelijk vader van Doppio Espresso is Peter van Eijl, die van jongs af aan een neus heeft voor goede koffie doordat hij via het transportbedrijf van zijn familie al in de jaren tachtig met goede espressobonen in aanraking kwam. Tijdens zijn studie in Amerika leerde hij mooie koffieconcepten kennen als Starbucks en heel veel andere, exclusieve espressoformules. Geïnspireerd geraakt, startte hij begin 2007 in Groningen zijn eerste koffiewinkel. Het basisassortiment bestond uit koffie, thee, deegwaren en gebak. Het idee achter Doppio Espresso was - en is - dat de Italiaanse beleving voorop staat. Dat komt niet alleen tot uiting in het assortiment maar ook in de inrichting - hoogglans wit, RVS en wengé in combinatie met oranje - en de kleding van het personeel, de muziek en de klantbenadering. "Het draait niet meer alleen om het product", zegt Jonathan Teoh, die sinds juni 2008 mede-eigenaar is van de formule. "De totaalbeleving moet kloppen, mensen moeten er een bepaald gevoel bij krijgen. Het gaat om het rustmoment, om het genieten van een mooi product in een mooie omgeving."

Persoonlijke klik

Het assortiment is inmiddels uitgebreid met lunches, een initiatief van Jonathan. Daarbij hanteert Doppio Italiaanse normen van eenvoud en kwalitatief goede ingrediënten. De thee - drank in opkomst - wordt steeds belangrijker. Het aantal vestigingen bedraagt op dit moment drie, waaronder de eigen vestiging in Groningen. "Er zijn er vier in voorbereiding, die we eind van dit jaar operationeel willen hebben", vertelt Jonathan. "Drie franchisevestigingen, waarbij de contracten al getekend zijn, en een eigen vestiging. Locatie is voor ons enorm belangrijk, vandaar dat we soms alvast starten als we een goede plek tegenkomen. Daar zoeken we in de loop van het traject dan een ondernemer bij."

Franchisenemers die met de formule willen werken, moeten vooral Doppio's manier van zakendoen onderschrijven. Jonathan: "Er moet een persoonlijke klik zijn. Wij willen graag een open en eerlijke relatie waarbij we een gezamenlijk doel voor ogen houden." Horeca-ervaring is niet per se belangrijk, commerciële ervaring wel. "Het moeten mensen zijn die een passie hebben voor een mooi product en begrijpen dat concurreren op kwaliteit voor ons belangrijker is dan op prijsstelling. Als je dat snapt, kun je onze producten ook verkopen." Naast de 'softe' eisen, zijn er ook harde eisen: de kandidaten moeten als ondernemer risico durven en kunnen lopen. Om de financiering bij de bank rond te krijgen, dienen de franchisenemers tussen de twintig en dertig procent van de totale investering aan eigen geld in te brengen. De entreefee bedraagt 15.000 euro, de maandelijkse fee is zes procent over de omzet.

Barista

Doppio regelt de inkoop en voert onderhandelingen met de leveranciers. Verder ondersteunt het team op het hoofdkantoor in Joure de ondernemers met alle zaken rondom de opstart, zoals het businessplan voor de financiering, het aanvragen van de juiste vergunningen en met trainingen als de baristatraining - barista is het ambacht van het échte Italiaanse koffie maken - en verkooptrainingen. De marketing, automatisering en productontwikkeling komen eveneens voor rekening van Doppio. Jonathan: "Doordat we de vestigingen goed kunnen vergelijken, kunnen we gericht hulp bieden. Die benchmarking is een belangrijke tool."

Peter en Jonathan nemen potentiële franchisenemers altijd eerst mee naar een winkel. "Daar praten we met ze over wat ze zien, voelen, proeven en ruiken. Ze beleven de goede service, het design en de maatschappelijk verantwoorde initiatieven. Zo kunnen we onze passie voor het pure product overbrengen."

Doppio wil in 2013 twintig winkels open hebben. "De koffiemarkt kent nu nog veel witte vlekken maar ik denk dat dat binnen zeven of acht jaar voorbij is. Wil je dus mee met de markt dan moet je wel in een bepaald tempo groeien. Maar we willen wel structureel en kwalitatief goed groeien. Liever veertien winkels in 2013 die goed draaien dan twintig alleen om het getal", aldus Jonathan Teoh.