Wat kwam er terecht van alle plannen?

Nederland heeft 749 verschillende franchiseformules. Sommige formules ontwikkelen zich razendsnel en zijn succesvol. Andere formules beginnen voortvarend maar komen toch in de problemen. Franchise+ zet een aantal succesvolle en minder succesvolle formules op een rij onder het motto: top of flop.

Doppio Espresso (top)
Tijdens zijn studie schreef Peter van Eijl een plan voor een espressobar die hoogwaardige koffie bereikbaar kon maken voor het grote publiek. In die tijd was een espressobar nog geen gemeengoed in het Nederlandse straatbeeld. Dat plan vormde de basis voor de pilotvestiging die Peter van Eijl in 2007 in Groningen opende. Hij kreeg later versterking van Jonathan Teoh die zich met name ging bezighouden met de menukaart. “Met onze espressobar proberen we onze passie voor koffie en ambacht over te brengen op onze gasten”, stellen de ondernemers. “Het genieten van een heerlijke cappuccino of espresso zoals op een terras in Italië, maar dan in je eigen woonplaats. Dat willen wij onze gasten laten beleven.” Bij de nationale koffietest in 2008 van het Algemeen Dagblad kwam de formule de top 100 binnen met een nummer 1-notering. In 2010 ontving Doppio Espresso de Jonge Ondernemersprijs. Inmiddels heeft de keten negentien franchisevestigingen.

Body Control (flop)
Het afslankconcept werd ontwikkeld door Gerarda van Oosterbosch en werd in 2002 als franchiseconcept opgericht. Op het hoogtepunt waren er meer dan zestig franchisevestigingen met vestigingen in Duitsland, Polen, België en Suriname. Waarom het plotseling mis liep is niet duidelijk. Feit is dat de formule uit Kerkdriel op 10 februari 2012 failliet werd verklaard. Verschillende franchisenemers zijn daarna met hun eigen afslankstudio doorgegaan.

Hulpstudent.nl (top)
Met negen franchisevestigingen ontwikkelt hulpstudent.nl zich sinds 2008 tot een formule met een eigen karakter. De formule richt zich met name op de particuliere markt en bemiddelt in studenten die willen helpen in het huishouden, bij tuinonderhoud of andere klussen in of rondom het huis. Volgens formulecoach Jeroen Gude is het een misverstand dat de formule zich vooral ontwikkelt in studentensteden. “We hebben onlangs een vestiging geopend in Almere. Dat is nou niet bepaald de eerste stad waaraan je denkt als je het over een studentenstad hebt.” Hulpstudent.nl heeft Nederland opgedeeld in 41 regio’s. De huidige negen franchisenemers bestrijken elf regio’s. Hulpstudent.nl wil gestaag doorgroeien en streeft een landelijke dekking in 2014 te realiseren. Jeroen Gude: “We zijn vooral op zoek naar potentiële franchisenemers die goed met mensen kunnen omgaan en vooral affiniteit hebben met studenten en de studentenwereld.”

EXPO (flop)
EXPO werd in 1992 opgericht en ontwikkelde zich tot een toonaangevende winkel met cadeauartikelen, kaarten, posters en lijsten. Had op het hoogtepunt ruim honderd franchisevestigingen. De Free Record Shop werd in november 2009 grootaandeelhouder. Mede door de recessie kwam de keten in financiële problemen. Grootaandeelhouder Hans van Breukhoven was niet bereid om de verliezen van de eigen twintig winkels te blijven financieren. Dat leidde tot het faillissement dat op 26 juli 2012 werd uitgesproken. De curator heeft geprobeerd een doorstart te realiseren, maar dat is niet gelukt. Wel zijn een groot aantal van de 37 franchisenemers zelfstandig doorgegaan, voorlopig onder handhaving van de naam EXPO.

Lilly’s ijs & chocolade (top)
Sinds 1998 is het aantal ijssalons in Nederland verdubbeld. Lilly’s ijs & chocolade speelde daarop in. In 2009 werd de eerste (pilot)vestiging geopend in Hoogezand. Inmiddels heeft de keten elf vestigingen. Romke de Jong (26) wilde de passie en liefde voor het vak voor een groter publiek toegankelijk maken. Hij kon daarbij bogen op een historie van 65 jaar want zijn grootvader en vader waren al ijsmakers. Tot de producten behoren naast ijs ook zelfgemaakte bonbons, koffie, iceshakes en Luikse wafels. De voorkeur voor groei gaat uit naar Groningen, Drenthe, Overijssel en Gelderland. “Elke andere fantastische plaats of locatie in Nederland kan ons ook erg nieuwsgierig maken”, aldus Romke de Jong. En dat niet alleen: vorig jaar werd ook een vestiging op Bonaire geopend. Lilly’s richt zich op plaatsen met meer dan 18.000 inwoners en A2 of B1-locaties. Bij voorkeur op looproutes naar het centrum. De vloeroppervlakte kan verschillen van twintig tot vijfentachtig vierkante meter.

Proconnext (flop)
Op 27 maart 2012 werd Proconnext failliet verklaard. De franchiseformule was eigendom van Yellowberry bv en richtte zich sinds 2007 op werving en selectie van personeel. Vorig jaar groeide de formule nog met acht nieuwe franchisenemers waardoor het totaal op elf franchisenemers uitkwam. Begin 2012 gaven tien van de elf franchisenemers aan geen vertrouwen meer in de formule te hebben vanwege de lage inkomsten. Ze waren niet bereid om nog langer geld aan de franchisegever af te dragen. Daarmee viel het doek voor de organisatie. Een doorstart bleek niet mogelijk.

Thomashuizen (top)
Initiatiefnemer en drijvende kracht achter Thomashuizen is Hans van Putten. Na lang en vergeefs op zoek te zijn geweest naar een fijne, menswaardige woonomgeving voor zijn verstandelijk beperkte zoon Thomas besloot hij in 2001 het heft in eigen handen te nemen en zelf die plek te creëren. Toen hij merkte hoe groot de vraag ook bij andere ouders was, stelde hij zich ten doel honderd Thomashuizen in tien jaar tijd te realiseren. Dat is gelukt. Potentiële franchisenemers dienen onder meer te beschikken over een ruime werkervaring met zorg voor mensen met een verstandelijke beperking en dienen hiervoor ook opgeleid te zijn. Naast de Thomashuizen is er een ander concept, De Herbergier, dat zich richt om mensen met Alzheimer en dementie.

Ouderenwinkel (flop)
Nederland vergrijst en de behoefte aan gemaksproducten en hulpmiddelen voor senioren groeit. Onderneemster Karin Woudstra speelde daar in 2008 op in met de soft-franchiseformule Ouderenwinkel.nl. Op het hoogtepunt had de formule ruim twintig franchisevestigingen. De schuld van het hoofdkantoor liep de afgelopen tijd echter op tot een half miljoen euro. Daarop besloot de organisatie zelf in juli 2012 het faillissement aan te vragen. De meeste franchisenemers willen doorgaan, zij blijven buiten het faillissement. Het is onbekend in hoeverre er een mogelijke doorstart komt. Op de website staat dat het kantoor tot eind augustus niet bereikbaar is ‘wegens vakantie’.

CIGO (top)
CIGO heeft zich ontpopt tot één van de snelgroeiende gemaksformules in Nederland. Het assortiment bestaat uit rookwaren, kansspelen, lectuur, cadeaus, belkaarten, zoetwaren en wenskaarten. De formule, onderdeel van Lekkerland, maakte in 2010 een vliegende start met honderd franchisenemers, nadat Lekkerland het bedrijf Tandem Retail (met zijn formule Totaal Gemak) had overgenomen. Inmiddels heeft de keten 160 franchisevestigingen en forse groeiplannen. CIGO zoekt potentiële franchisenemers in heel Nederland en specifiek in Almere, Almelo, Goor, Groenlo, Veendam, Westervoort, Groningen, Gorinchem, Voorburg, Rotterdam, Schiedam, Hoek van Holland, de regio Eindhoven en Maastricht.

Monkey Town (top)
Deze indoorspeelparadijsformule ontwikkelde zich razendsnel nadat franchisenemer Edwin Groot de licentie van de vorige eigenaar had overgenomen. De eerste franchisevestiging werd in 2009 opgericht. Inmiddels heeft de formule veertien vestigingen waaronder een in het Deense Jönköping en een in Dortmund (Duitsland). De formule richt zich op nieuwe vestigingen, maar ook bestaande indoorspeeltuinen kunnen zich bij de formule aansluiten.