Bezorgplatform geeft franchisenemer FEBO boost

Ambitieuze Nico Engelander ervaart bezorging als redding

Purmerend is de thuishaven van Nico Engelander, die hier bij de start van de coronacrisis zijn tweede zaak van FEBO opende. Het was even schakelen, maar al het werk om een bezorgtak van de grond te krijgen betaalt zich nu terug. “Het dak gaat eraf.”

Hij komt uit een ondernemersgezin. Zijn vader Nico had een restaurant in Lage Vuursche en junior hielp daar veertien jaar lang actief mee. Hij volgde een koksopleiding en bekwaamde zich in het gastheerschap. 

Ze hadden een prachtige zaak in het bosdorpje tussen Baarn en Hilversum waar het altijd druk is. Het was alleen zeven dagen per week een flinke autorit, heen en weer naar Purmerend. 

Vader werd ouder en wilde af gaan bouwen. Om de zaak helemaal alleen te gaan doen zag Nico niet zitten. Hij besloot om samen met zijn vader iets anders te gaan runnen, in Purmerend. Een lunchroom of zo. Toen er een pand vrijkwam in winkelcentrum Weidevenne, kreeg senior een lumineus idee, vertelt Nico. “Hij is een ras-Amsterdammer en opgegroeid met FEBO. Waarom gaan we dat niet doen? vroeg hij.”   

Veerkracht

De locatie was goed, in een buurt met flinke koopkracht. Ze regelden de winkelruimte én de horecabestemming en waren daarna brutaal genoeg om bij FEBO binnen te stappen met hun min of meer kant-en-klare plan. In 2017 kenden ze een veelbelovende start. Senior maakte helaas alleen het eerste jaar mee, hij overleed plotseling. Na een leven lang hard werken in een fase dat hij het juist rustiger aan ging doen. 

De schok was groot en de zaak bleef een week gesloten. Daarna hakte Nico de knoop door en besloot er het beste van te gaan maken. “Ik heb toen het verstand op nul gezet en ben keihard verder gegaan.”

Het werd steeds drukker en hij denkt dat dat ook te maken had met de dood van zijn vader. De klanten hadden respect voor zijn veerkracht en wilden hem een hart onder de riem steken. Verder groeien met FEBO, wilde hij. Hij had al goed contact met de eigenaar van de vestiging in het centrum van Purmerend, in de Koestraat. Op een goed moment hadden ze een deal, Nico kon de zaak overnemen.  

Schoonmaaktik

In maart vorig jaar opende hij zijn tweede vestiging, op het moment dat het coronavirus Nederland bereikte. Dat was een valse start, want deze FEBO moest het hebben van uitgaanspubliek en evenementen. 

Tegelijkertijd zag hij dat de zaak in Weidevenne goed doorliep, ondanks corona. Wellicht kwam dat door zijn ‘schoonmaaktik’. “Dat hielp nu wel. Want deze zaak was heel net en schoon en dat waardeerden mijn gasten extra.” Daar heeft hij ook een bekwame bedrijfsleider aan wie hij de operationele leiding met een gerust hart kon toevertrouwen.   

Zo kon hij zich concentreren op de nieuwe vestiging, waarin hij had geïnvesteerd qua inrichting en apparatuur. Bezorgen. Dat is de enige optie om deze zaak draaiende te krijgen, concludeerde hij. De hulp van zijn vriendin om via de sociale media die activiteit onder de aandacht te brengen én om duidelijk te maken dat de zaak wel degelijk open was, bleek cruciaal. Er kwamen weer klanten.

Vanaf eind april werd de bezorgtak met Thuisbezorgd opgetuigd. FEBO stelde een warmhoudbezorgsysteem, een elektrische bezorgscooter en een elektrische bezorgfiets beschikbaar waardoor het een snelle start kon zijn. Tot diep in de nacht stopten ze flyers in brievenbussen. Begin juni werden de eerste maaltijden bezorgd. ”En daarna was het booming, het dak ging eraf. Het werd onze redding.”

FEBO bezorgplatform 

De Koestraat fungeert nu als bezorgcentrum. Later wil hij de postcodegebieden gaan verdelen en ook vanuit Weidevenne gaan bezorgen. 

Het is wel een wat andere tak van sport, heeft hij gemerkt. “Gisteren hadden we nog een bestelling van 160 euro. Dan moet je wel je hoofd er goed bij houden om alles correct mee te geven. Bijvoorbeeld met de zware producten onderop.”

Intussen bezorgt hij ook via het eigen bezorgplatform van FEBO. Dat scheelt behoorlijk wat aan afdracht en de klanten kunnen zo, of via de FEBO bezorg-app, bij hun eigen vestiging bestellen om te laten bezorgen of af te halen. “Het grote voordeel is dat je alles op maat kunt doen. We kunnen acties houden, punten sparen invoeren en klanten gepersonaliseerd en doelgericht benaderen. Als ze bijvoorbeeld een tijdje niets besteld hebben, kunnen we een mailtje sturen met een kortingscode.”

Momenteel bestelt bijna 40 procent van zijn klanten via het eigen platform, hij werkt eraan om dit percentage steeds verder op te krikken. “We hebben er eigenlijk een zaak bij gekregen, via het platform.”

Het plafond is nog lang niet bereikt voor de net dertigjarige Nico Engelander. “Ik heb FEBO laten weten dat ik wil uitbreiden. Ik wil hun meest succesvolle franchisenemer worden.”  
Met het hoofdsponsorschap van FC Purmerend vanaf 2022 wortelt hij verder in de lokale gemeenschap. Maar ook een vestiging in de wijde regio ziet hij wel zitten. Bijvoorbeeld in de geboortestad van zijn vader en de bakermat van FEBO.