Basisprincipes van effectief recruitment van franchisenemers

Hoe kom je als franchisegever aan meer dan 1.400 kandidaat-franchisenemers per jaar? Daarover ging de themabijeenkomst ‘Effectief recruitment voor franchisenemers’ die Franchise+ organiseerde. Jos Vermeer van Personal Fitness Nederland lichtte zijn transparante en energieke aanpak toe aan vijftig collega-franchisenemers.

Franchise+ organiseert regelmatig themabijeenkomsten, waarbij franchisegevers en deskundigen hun kennis en ervaringen delen. Door de grote belangstelling voor het onderwerp ‘recruitment’ vond de tweede sessie plaats in een conferentiezaal in hotel De Witte Bergen in Eemnes.

De vijftig franchisegevers waren benieuwd hoe Jos Vermeer van Personal Fitness Nederland dat kunstje heeft geflikt in 2016, ruim 1.400 leads. Daarvan zijn uiteindelijk vijftien kandidaten franchisenemer geworden. Hij benadrukte het belang van specialisten die hij had ingehuurd. Natuurlijk had hij al die leads niet zelf gefilterd. Hij kreeg de ideale kandidaten kant-en-klaar door het recruitmentbureau Koelewijn & Partners aangeleverd. “Je moet ook loslaten”, vertelde Vermeer. “Zo kan ik genieten van wat ik doe en zie ik de kandidaten in de eindfase. Een goede rolverdeling is daarbij essentieel. Zo moet de partner onze visie als formule wel uit kunnen dragen.” 

Continu marketingoffensief

Ook de marketing voor de franchisenemers besteedt hij uit aan deskundigen. Daarvoor betalen de franchisenemers duizend euro per maand. En hoewel hij de formule als soft omschrijft, valt aan deze media fee niet te tornen. Zonder reclame geen klanten, is zijn uitgangspunt. “En de ondernemers zelf de marketing laten uitvoeren werkt niet. Dan houden ze toch de hand op de knip. Bijvoorbeeld in de maand december, terwijl er dan wel nieuwe klanten komen. Daarom doen wij het hele jaar door mediacampagnes.”

De vele leads zijn een gevolg van een grootschalig en breed ingezet continu marketingoffensief. Zo huurt Personal Fitness Nederland drie verschillende bureaus in voor online campagnes. Alle drie met een eigen visie. Daarnaast werkt Vermeer samen met uitzendbureaus, werving- en selectiebureaus, het UWV en scholen en opleidingen. Wie kandidaten aandraagt heeft recht op een succesfee. 

Geen mogelijkheid zich te profileren laat hij onbenut. Zo had hij vorig jaar ook een stand op de franchisebeurs in Hoevelaken. Het leverde een franchisenemer op en daarom is hij dit jaar in april weer present. 

Franchise branding

Overal (online en offline) adverteren, mailen, facebooken, bellen en vooral blijven herhalen waarom jouw formule onderscheidend is. “Zo blijf je de koker vullen en vallen de geschikte kandidaten vanzelf.” Al die leads moeten echter wel snel worden opgevolgd. Probeer als eerste te reageren, in ieder geval binnen 24 uur, raadde recruitment consultant Ferdinand Molenaar van Koelewijn & Partners aan. Want de leads komen ook bij anderen terecht.

Hij doceerde in de inleiding van de bijeenkomst de aanwezigen de basisprincipes van effectief recruitment van franchisenemers. Een gedegen profiel, voldoende budget, een gedreven franchisegever en de wil om te experimenteren tijdens het werven en selecteren noemde hij als belangrijkste voorwaarden voor succes. Het ‘normprofiel’ vormt het uitgangspunt en wordt met behulp van software voor competentie-analyse gemaakt, of samengesteld uit de competenties van de beste bestaande franchisenemers. Franchise branding ziet hij toenemen; de recruiter wordt steeds meer een marketeer, om namens de franchisegever het bewezen businessmodel aan te prijzen.   

Investeringskosten

Van het gemêleerde gezelschap franchisegevers gaf ongeveer de helft aan met een gestructureerd recruitment proces te werken. Slechts een handvol gebruikt daarbij software. Vrijwel iedereen zet sociale media in bij de zoektocht naar franchisenemers. “Bouw actief aan je account en richt je op de witte vlekken”, raadde Molenaar aan wat betreft sociale media. Daarvoor moet je als franchisegever tussen de 250 en 750 euro per maand per regio reserveren.

Jos Vermeer is compleet open over de financiële details van zijn formule. De investeringskosten van in totaal 37.500 euro toonde hij gespecificeerd op het grote scherm. Sommigen in de zaal bleken meer moeite te hebben met het in een vroeg stadium prijsgeven van de financiële voorwaarden. Zij merken tegelijkertijd dat kandidaten hier steeds sneller naar vragen. “Transparantie wordt almaar belangrijker”, reageerde Molenaar. “Het gaat er om dat je je fee kunt onderbouwen, ongeacht de hoogte ervan. Maar voordat de cijfers ter sprake komen, gaat het toch om het verkopen van de formule, het enthousiasmeren van de kandidaat”, benadrukte hij. 

Meerwaarde en doelen effenen franchisepad

Fysiotherapeut Jos Vermeer zit twintig jaar in de fitnessbranche.  In 2011 startte hij samen met zijn vrouw, gewichtsconsulente Petra Vermeer, en collega Giel Verberne het concept van Personal Fitness waarbij voeding, beweging en mental coaching de pijlers zijn. De laagdrempelige methode in een kleine, eenvoudige ruimte in Tilburg sloeg aan. Hij kreeg veel vragen van geïnteresseerden die ook zo’n fitnesschool wilden runnen. 

“We hadden blijkbaar een meerwaarde gecreëerd.” Vermeer vindt die vaststelling een voorwaarde om op franchisepad te gaan. Eind 2015 was het zover en begin 2017 telt de formule 22 franchisevestigingen. Dit jaar moet dat aantal oplopen naar veertig en het voorlopige einddoel is 80 tot 90 vestigingen in 2019. Door ‘gas te geven’, er ‘heel veel energie in te steken’. Een duidelijke  doelstelling acht hij een tweede voorwaarde voor succesvol franchisen. “Je moet weten waar je naartoe wilt en waarvoor je het doet. Dan wordt iedere dag gemakkelijker.”

De markt is er, weet hij. “Iedereen heeft een coach nodig op het gebied van voeding en lichamelijke en geestelijke gezondheid. Wij praten met klanten hoe zij een nieuwe levensfase in kunnen gaan en formuleren doelen per klant. Wij zijn dus ondertussen lifestylecoaches geworden.”

Pieter Koelewijn Pieter Koelewijn
Directielid & franchiseconsultant gespecialiseerd in het opschalen van bedrijven middels franchising
Bekijk ook

Koelewijn & Partners helpt al sinds 1988 franchisenemers én franchisegevers in iedere branche en elke ontwikkelingsfase met advies en hands-on ondersteuning om de volgende stap te nemen voor nog meer succes.

Stel je vraag aan Pieter Koelewijn