Bakker Bart: “Een warm bad voor onze franchisenemers”

In 2019 trad Coen Companjen aan als directeur van Vital Food Group BV, het moederbedrijf achter onder andere Bakker Bart. Een van zijn prioriteiten: de identiteit van Bakker Bart versterken. Nu het merk weer helemaal “scherp” is, zoals hij zegt, is het tijd om alle mooie woorden in de merkstrategie om te zetten in daden. En daar passen uitstekend nieuwe franchisenemers bij. “Proactieve mannen en vrouwen met een passie voor gastvrijheid, die met het hoofdkantoor deel willen zijn van een sterke keten”, aldus Coen.

Samen met een professioneel merkstrategiebureau ontwikkelde Bakker Bart zijn nieuwe merkessentie: bakker én lunchroom zijn voor hardwerkende Nederlanders. Coen: “Bakker Bart is een fantastisch merk dat al meer dan 45 jaar bestaat. Er was alleen wat onduidelijkheid over de identiteit. We bakken het beste brood van Nederland en serveren óók een kop koffie met een gebakje of een rijk belegd broodje – we bieden veel verschillende producten aan. Intern was er discussie over of we niet een keuze moesten maken. Nu hebben we met elkaar vastgesteld dat we goed zijn in het één en ook goed in het ander en dat we die combi goed over de bühne weten te brengen. Die herijking hebben we vastgelegd in een mooi document waar iedereen zijn handtekening onder heeft gezet.” En de naam Bakker Bart? Die blijft natuurlijk: “Het is een sterk merk, met een naamsbekendheid van meer dan 95%”, aldus Coen. Anno nu telt Nederland 145 vestigingen.

Automatiseren

De tweede opdracht waar de nieuwe directeur zich voor gesteld zag, was om al die mooie woorden in het document werkelijkheid te laten worden. Het assortiment moest kleiner en de processen moesten worden geoptimaliseerd. “We willen bijvoorbeeld ons bakproces versimpelen en versnellen, zodat de franchisenemers meer aandacht krijgen voor de klant”, zegt hij. Automatiseren is een speerpunt. “We willen ervoor zorgen dat we met technologie alles efficiënt in elkaar laten vallen, zodat we ook tijdens de pieken alle orders kunnen wegwerken – via online bestellingen maar ook van klanten in de winkel.” Bakker Bart is hiervoor een pilot opgestart in vijf winkels. Het efficiënter maken van processen heeft ook alles te maken met de ambitie om de bezorgpoot verder uit te breiden. Coen: “Daar zien we waanzinnige resultaten. Gemiddeld halen onze winkels 10% van de omzet uit de bezorging maar er zijn ook uitschieters bij van 40%. Er zijn echter ook nog winkels die er niet toe komen om die groeiende markt te pakken, bijvoorbeeld door personeelstekort. Daar helpen we dan bij.” Eveneens op stapel: een modernisering van het winkelconcept. Met behoud van de kleuren magenta, zwart en hout, dat spreekt. “Daar zijn we al jaren succesvol mee.”

‘Goed gevoel’

Waarom zou een ondernemer voor de formule Bakker Bart moeten kiezen? Coen: “Wat ik zo bijzonder vind aan Bakker Bart: wij vormen echt een fundament van de samenleving met onze bakkerijketen; daar willen mensen graag bij horen. Onze klanten zijn Jan Modaal en ook onze franchisenemers komen uit de middenklasse.”

Bakker Bart zoekt mannen en vrouwen met een “lenige geest en met passie voor gastvrijheid”, zegt hij. De formule werkt met een selectietraject waarin over en weer ruimte is om elkaar beter te leren kennen. “Zo kunnen we toewerken naar een stabiele, vertrouwensvolle en productieve samenwerking”, aldus Coen. “Het is belangrijk dat iedereen er een goed gevoel bij heeft. Daarom zoeken we ondernemende franchisenemers die samen met het hoofdkantoor deel willen zijn van een sterke keten en een sterk merk.”

‘Sociale contacten’

Daarin krijgen ze zware ondersteuning, zegt hij. “Zo gebeurt de inkoop centraal, we organiseren de logistiek, we doen de marketing, inclusief vijf campagnes per jaar en we denken mee, bijvoorbeeld in de huidige energiesituatie: hoe kunnen we voor de hele keten voordeel creëren? We denken ook mee over zaken als de locatie, de winkel en het schap. Franchisenemers krijgen een uitgebreide training en lopen mee met een andere franchisenemer, zodat ze weten wat ze moeten doen. We willen echt dat hij of zij in een warm bad terecht komt. Niet van ‘hier heb je de sleutel en veel succes’.”

Bakker Bart wil binnen drie tot vijf jaar groeien naar 200 winkels. Daarbij zouden ze blij zijn met tien tot vijftien nieuwe franchisenemers per jaar, zegt Coen. Kansen voor de ondernemers liggen in de sociale betrokkenheid van de formule bij de samenleving, denkt hij. “Wij zijn supersuccesvol in het realiseren van verbinding in een dorp of stad. De mensen die we zoeken, vinden het daarom leuk om gastheer of gastvrouw te zijn voor hun lokale winkel, om energie te geven in hun omgeving en om een verbinder te zijn. In een wereld die steeds individualistischer wordt, is een Bakker Bart een aanknopingspunt voor sociale contacten. Een gepensioneerde die een kop koffie komt drinken en ouders met kinderen die een betaalbaar broodje komen eten. Dat is toch fantastisch?”

Benieuwd geraakt naar franchisenemen bij Bakker Bart? 

Duik dieper en vraag meer info aan!

 
Lees meer over:
Pras Weijers Pras Weijers
Redacteur
Bekijk ook