Drempel blijft laag bij groeiend Ritel

Langzaam maar zeker stoomt telecombedrijf Ritel op naar een landelijke dekking. De geïnteresseerde ondernemer uit Heerenveen moet nog even geduld hebben, maar de komende jaren zullen de franchisevestigingen zich in rap tempo uitbreiden vanuit het zuidwesten van het land. René Joziasse trekt die kar. Hij belicht de huidige stand van zaken, samen met een kersverse franchisenemer. ‘Het resultaat staat dan wel voorop maar de sfeer is ook erg belangrijk.’ 

Sinds het ontstaan van de mobiele telefoon voor de consument, vijftien jaar geleden, is Ritel van de partij. Toen Libertel eind jaren negentig de markt bestormde met de mobiele telefonie, werden de vestigingen van Ritel in Goes en Terneuzen hierin een rol toebedeeld. Rap daarna trok het bedrijf de Zeeuwse grens over naar Roosendaal in Brabant. Weloverwogen groeide het in rustig tempo door. Jaarlijks kwamen er één of twee winkels bij.

Tot anderhalf jaar geleden waren er louter filialen. Ondertussen vielen veel kleine ondernemers in de dynamische branche om. Zij konden de schaalvergroting niet bijbenen. Ritel besloot tot een nieuw groeiscenario. ‘Om afspraken te maken met netwerkproviders moet je groeien’, benadrukt René Joziasse, directeur Ritel Franchise Stores,  in een pas geopende franchisewinkel in Spijkenisse. ‘Met eigen filialen groeit de back office ook mee, waardoor je op den duur topzwaar wordt. Nu ligt die taak gedeeltelijk bij de ondernemer en deels extern met een boekhoudarrangement.’

Er is nog een belangrijke reden waarom franchise het gekozen pad naar de toekomst is. ‘Het personeel in een filiaal doet wel zijn best, maar met een ondernemer haal je er toch meer uit. Deze vestiging is bijvoorbeeld pas een paar weken open, maar in de aanloop merk je al dat er meer fanatisme in zit waardoor de start sneller verloopt.’

Antoine van de Poel kan het alleen maar beamen. Hij was elf jaar lang werknemer in ‘de leukste tak van sport’,  de telefonie, en zette in september de stap naar het ondernemersbestaan met zijn Ritel-winkel in Spijkenisse. ‘De mobiele telefoon is niet meer weg te denken uit het dagelijks leven en deze markt is constant in beweging. Als ondernemer  zit er nu nog meer drive in om direct de zwarte cijfers in te duiken’, verklaart hij dat besluit.

Stapje verder

De motivatie haalt hij voor een deel uit de commerciële vrijheid, ondanks het harde karakter van het franchise-concept. ‘De verkoopprijs van een toestel is dan meestal wel nul, maar je kunt een stapje verder gaan met het aanbieden van allerlei accessoires en sms-bundels. Dan kun je een behoorlijk verschil maken. En de klanten waarderen het.’

Het net iets dieper op de materie ingaan, is ook een onderscheid met de filiaalvestigingen, merkt Joziasse op. ‘Medewerkers zijn daar veel minder op de hoogte van de ins en outs. Ze pakken dan soms het mooiste toestel voor een klant die alleen maar wil bellen. Dan blijft er natuurlijk minder voor ons over.’

De klant vindt bij Ritel een op maat gesneden toestel maar loopt ook vaak met een mooi cadeau de winkel uit. Dat varieert van een televisie en een laptop tot een fiets of een luxe koffiemachine. Ook de winkel in Spijkenisse staat vol met allerlei producten die op het oog niets met telefonie te maken hebben.

Antoine van de Poel heeft plezier in deze ‘product plus’ verkoopmethode. ‘Ik vind het leuk en de klant ook. Veertig- en vijftig-plussers kiezen meestal voor een televisie en jongeren zijn blij met een Playstation. Ze bedanken je er zelfs voor.’

Het is onderdeel van het ‘Ritel-concept’. Daar valt veel meer onder. Zoals het bedienen van klanten die elders moeilijk gehoord worden: ouderen die alleen willen bellen en internetten wel thuis doen. ‘Zij krijgen vaak het mooiste touch screen toestel aangeboden, maar weten niet wat ze ermee aan moeten. Ze zijn er zielsongelukkig mee.’

Bij Van de Poel kunnen zij niet alleen terecht voor een eenvoudig toestel plus een mooi cadeau, hij heeft ook een specifieke oplossing voor deze doelgroep: de seniorentelefoon. Voor zo’n gebruiksvriendelijke mobiel met grote toetsen, een flink scherm en cijfers in chocoladeletters bestaat een drempel. ‘De ouderen schamen zich er in eerste instantie voor, maar uiteindelijk lopen ze er dolgelukkig de winkel mee uit.’

Ervaren jongens

Die laagdrempeligheid geldt voor Ritel in zijn algemeenheid. ‘Heel veel mensen werken niet voor niets al heel lang bij ons’, licht René Joziasse toe. ‘Het resultaat staat dan wel voorop maar de sfeer is ook erg belangrijk. Bij grote organisaties kunnen ondernemers hun ei vaak niet kwijt, hier wel. En zelfs nu we groter worden, blijft de beleving hetzelfde.’

De familiaire sfeer is ook een reden waarom Antoine en Bianca van de Poel juist voor Ritel kozen. ‘Bij hele grote formules is de betrokkenheid minder. Wij vormen een leuke club met goed onderling contact.’ Hij heeft twee medewerkers in dienst, die zich zelf kwamen melden. ‘Het zijn ervaren jongens die weten waar ze over praten en het een sport vinden om te verkopen. Dat is van groot belang in deze branche.’ Zijn vrouw Bianca doet niet alleen de administratie, maar ook de finishing touch in de winkel. ‘De vitrines moeten er bijvoorbeeld goed uit zien. Die details vergeten de mannen nog wel eens.’

De derde franchisewinkel opent komende lente haar deuren in Hulst, in thuisbasis Zeeland. ‘Heel Hulst weet al dat we open gaan’, glundert Joziasse. De startende ondernemer kan dan ook weer rekenen op de hulp van zijn collega’s, net zoals dat het geval was in Spijkenisse. ‘Op openingsdagen is het vaak erg druk doordat we dan adverteren met mooie openingsacties. Daarom zetten we ervaren verkopers van Ritel in tijdens de startfase van een nieuwe winkel. Maar zelfs de franchisenemer uit Tilburg kwam in Spijkenisse helpen. Hij had ook gewoon in zijn winkel kunnen blijven.’

Hij kenmerkt de Ritel medewerkers en ondernemers als ‘initiatiefrijke mensen die graag kennis delen’. ‘Als er een probleem in een vestiging is, gaat er direct een mailtje rond over ons intranet. Zo voorkomen we bijvoorbeeld diefstal door dezelfde dief bij verschillende vestigingen.’

Persoonsgebonden exploitatiebegroting

Franchise staat dus op de rit, na een zeer gedegen voorbereiding. ‘Ik heb langdurig gesproken met franchisegevers uit allerlei branches. Ik heb hun goede en slechte ervaringen aangehoord en vastgesteld wat de grootste valkuilen en de waardevolste tips zijn.’ Daarvan komt als eerste bij hem op: kies direct voor harde franchise. ’Wanneer je soft begint en groter groeit, is het moeilijk alsnog regels in te voeren. Harde franchise heeft ook het voordeel voor de ondernemers dat ze weten waar ze aan toe zijn.

‘De lijnen liggen vast, maar er zit wel rek in’, zegt Antoine van de Poel over het concept. ’Daarbinnen kun je je vrijheden zoeken.’ Zo introduceerde hij dus de seniorentelefoon, die daarna overwaaide naar andere vestigingen. En het interieur mag dan wel bepaald zijn, ruimte voor een levensgrote reclameposter van Bianca met de kinderen is er wel. 

Het traject van een leeg pand tot een compleet ingerichte winkel heeft Ritel uitbesteed aan een specialist in projectmanagement. In de uniforme inrichting en kleurstelling van de pas geopende winkels zijn oranje en wit prominent aanwezig, bijgestaan door een blauwe vloer. De balie bevind zich aan de voorzijde.  ‘Zo kunnen we de klant bij binnenkomst direct begroeten, zonder er bovenop te springen. Ze zien dan dat ze gezien worden.’ Een tweede balie achterin de winkel bij de vitrines wordt gebruikt tijdens de verkoopgesprekken en om met behoud van privacy nieuwe abonnementen af te sluiten. Dankzij een uniform systeem voor abonnementenbeheer en facturatie kunnen ondernemers nu ook snel hun marges inzien.

Voordat het zover is volgen kandidaat-ondernemers een nauwgezette procedure. ‘We steken veel tijd in een persoonsgebonden exploitatiebegroting waarbij we rekening houden met zaken als de huur in een specifieke stad, het wel of niet hebben van een partner die meewerkt in de zaak en de te verwachten personeelskosten’, beklemtoont Joziasse. ‘Daarvoor hebben we als uitgangspunt een rekenmodel samengesteld op basis van de resultaten en de omstandigheden van de bestaande vestigingen. Je wilt ondernemers geen gouden bergen beloven, maar een realistisch toekomstbeeld schetsen.’ Mocht een startende ondernemer geen ervaring in de telefonie hebben, dan volgt een nog intensievere opleiding dan gebruikelijk. De komende jaren krijgt Joziasse het druk met het uitrollen van de formule over Nederland en de zoektocht naar franchisenemers. De voortekenen zijn goed. ‘Ik word nu al gebeld vanuit Heerenveen. Het klopt dat we eraan komen, maar nog even geduld, heb ik gezegd.’

Want Friesland is nog wat ver weg. In 2010 komt het gebied tot de lijn Den Haag-Utrecht-Den Bosch erbij. Dat moet zeven nieuwe franchisewinkels in steden met meer dan veertigduizend inwoners opleveren. ‘Want er moeten wel genoeg mensen wonen om de koek te verdelen. Je bent nu nooit meer ergens de eerste telecomwinkel.’

Waarom nu franchise bij Ritel?

  1. Geen marge franchisegever op inkoop, de ondernemer bestelt rechtstreeks bij de leverancier.
  2. Gemiddeld grotere winkels in telecombranche, met klantvriendelijke indeling.
  3. Persoonlijke begeleiding door franchisegever.
  4. Exploitatiebegroting op maat.
  5. De sfeer. Grote onderlinge betrokkenheid tussen ondernemers, filialen en franchisegever.

Voor kerngegevens Ritel zie www.franchiseplus.nl 

Eerste werknemer wordt ondernemer

Derk Müller (37) was de allereerste werknemer van Ritel. Toen hij in 1996 samen met oprichter Richard de Ruiter de eerste vestiging in Terneuzen opende, zag hij al een bestaan als ondernemer in het verschiet. ‘Mochten jullie op franchisebasis beginnen, dan wil ik de eerste zijn’, liet hij weten. De volgende tien jaren zou hij echter als filiaalhouder en inkoopmanager werkzaam zijn. Maar nu is het toch zover. In maart dit jaar opent hij daadwerkelijk de deuren van zijn eigen vestiging. In de plaats waar hij is opgegroeid, Hulst. Hij is daarmee niet de eerste, maar de derde franchisenemer van Ritel, en terug op het oude nest. De afgelopen vier jaar maakte hij een uitstapje naar een andere branche.

‘Ik open nu een eigen winkel in een plaats en een pand die ik zelf heb uitgezocht’,  zegt Müller. Daarbij blijft zijn inbreng niet. ‘Het is uiteraard een formule met intensieve begeleiding. Maar je wordt als ondernemer ook echt betrokken bij het opbouwen van de winkel. Ik denk bijvoorbeeld mee over de etalages, het aantal kasten en de mate van gevelreclame. De indeling van de kantoorruimtes bepaal je helemaal zelf.’

Lees meer over:
Hans Veltmeijer Hans Veltmeijer
Redacteur
Bekijk ook