De opmars van de (online) bestelplatforms
Er zijn steeds meer kanalen waarmee de klant een bestelling kan plaatsen. Gewoon fysiek, aan de counter, maar ook via de bestelzuil, telefonisch, door middel van een bestel-app of via bestelsites als Thuisbezorgd of Ubereats.
Steeds meer mensen verkiezen het gemak van eten thuisbezorgen en kant-en-klaar maaltijden boven zelf koken. Bijna vier op de vijf consumenten bestelt soms of regelmatig online. Dit percentage groeit nog steeds. Next to food speelt op de trend in met de e-food bestelsite en bestelapp en de e-kiosk bestelzuil. Directeur en medeoprichter Leon Besselink: “De kunst is om de verschillende orderstromen slim te reguleren en tegelijkertijd de klanttevredenheid te optimaliseren.”
Kassaverkopen
Next to food is zo’n twintig jaar geleden ontstaan en is gestart vanuit een grote franchiseformule. De franchisegever had behoefte aan een tool waarmee de franchisenemers van goede managementinformatie konden worden voorzien. “Al snel ontstond het gevoel dat we zelf een beter managementinformatiesysteem konden bouwen”, vertelt Besselink. “Het resultaat was te mooi om tot de organisatie te beperken.”
Bestelsite en -app
Een van de producten is de e-food bestelsite, waarvan de eerste versie in 2008 het licht zag. Besselink: “Met telefonische bestellingen word je voortdurend afgeleid. Het kost tijd om de telefoon te beantwoorden en op de meest drukke momenten heb je daar de minste tijd voor.” De e-food bestelsite maakt gebruik van slimme algoritmes. “Het houdt rekening met de drukte, de ondernemer kan de orderstroom beïnvloeden. Het zorgt ervoor dat je een maximaal aantal bestellingen afhandelt, zonder dat je klanten hoeft te teleurstellen of te laten wachten.”
Marktaandeel
Besselink benadrukt dat de e-food bestelsite een aanvulling is op bestelplatforms als Thuisbezorgd, met als unique selling point: “Je hebt direct contact met de besteller. Je zorgt voor je eigen branding. Dat lukt je nooit met een platform als Thuisbezorgd. Ik adviseer horecaondernemers altijd om Thuisbezorgd en andere platforms te gebruiken voor klantenwerving en het vergroten van de naamsbekendheid. De e-food app helpt je je eigen marktaandeel in stand te houden. Je kunt je eigen loyality-programma inbouwen.”
e-kiosk bestelzuil
De e-kiosk bestelzuil van Next to food zorgt voor extra klantbeleving in de zaak. “We hebben ons laten inspireren door de bestelzuil in McDonald’s, maar denken dat we het beter gebouwd hebben.” Dat gebeurt met bewegend beeld en een menuaanbod dat afhankelijk is van het moment van de dag. De producten met de hoogste marge krijgen een toppositie op de zuil. “De gast die zelf bestelt gaat ook meer besteden. Dat gebeurt onder meer door ‘meerverkoopvragen’, bijvoorbeeld met een aanbod voor een drankje. Bij bestaande relaties is het gemiddelde bedrag van de zuilbestellingen 36% hoger dan bij de kassa.”