‘Ondersteuning en in overleg blijven met elkaar is cruciaal’
De horecabranche is zwaar getroffen door de coronacrisis, maar gelukkig hebben de meeste franchisenemers van Bakker Bart nog een stevige poot naast de eetgelegenheid: de bakkerij. Formulemanager Joris Malipaard vertelt aan Franchise+ hoe de ondernemers met ondersteuning de crisis doorkomen en denkt in december trots terug te kunnen kijken op hoe ze het met elkaar gerooid hebben.
Hybride functie
Bakker Bart heeft een hybride functie, zegt Joris: “Aan de ene kant is het een bakkerij en aan de andere kant hebben we een horecafunctie. Die laatste is groter dan de bakkerijfunctie, maar dat verschilt wel enorm per winkel. Bij sommige winkels is de bakkerijfunctie groot en bij andere is die praktisch nihil.”
De coronacrisis heeft van begin af aan haar sporen nagelaten op de formule. “Klanten zijn voorzichtig, ze gaan niet naar een winkel als het niet noodzakelijk is. Brood is echter wel een dagelijkse behoefte”, zegt Joris. “De bakkerij deed het dan ook beter dan het horecagedeelte.”
Afhaal- en bezorgfunctie
Toch wist Bakker Bart ook daar een positieve draai aan te geven: behalve tafeltjes en stoeltjes – die niet meer mochten – heeft de formule ook een afhaal- en bezorgfunctie. Bestellingen worden geleverd via het eigen kanaal en via platformen als Thuisbezorgd.nl. En juist dát nam een enorme vlucht sinds maart. Joris: “Daar zagen we echt enorme groeicijfers. Gelukkig zijn alle ondernemers er uiteindelijk vol achter gaan staan en hebben ze een groot stuk omzetverlies kunnen opvangen.”
Lees het volledige artikel in het aankomende Franchise+ vakblad, wat op 2 juli verschijnt.