"Gigantische omzetten" dankzij 2 elektrische fietsen en een bezorgscooter
Op 19 september van dit jaar, middenin coronatijd, nam Teun Ruis de Dordtse Bakker Bart-vestiging over van zijn toenmalige werkgever. Niet zo’n fijn moment, met alle horecabeperkingen. Maar daar dacht Teun heel anders over. Hij investeerde in twee elektrische fietsen en een bezorgscooter en kan inmiddels het aantal bestellingen nog maar net bijbenen.
Teun deed 8 jaar geleden de bakkersopleiding bij Bart’s Retail via een BBL-traject en had toen al de droom dat hij ooit iets voor zichzelf wilde beginnen. Hij werkte een aantal jaren bij ambachtelijke bakkerijen en besloot dat dit ‘m niet ging worden: “Dat trok ik niet qua werktijden en ik had bijna geen sociaal leven meer.” Van zijn opleiding was blijven hangen dat het werk bij Bakker Bart er heel anders uitzag: “Als Bakker Bart sta je nooit fulltime in de bakkerij; je staat in de winkel, in de bakkerij of je bent aan het bezorgen. Het is een superbrede job, heel afwisselend.”
Ruim twee jaar geleden startte hij bij de Bakker Bart-vestiging in Dordrecht als bedrijfsleider, met de insteek dat hij de zaak zou overnemen. Daarvoor deed hij een intern opleidingstraject voor aanstaande franchisenemers – TOP: Talent Ontwikkel Programma.
Gigantische omzetten
Het eerste wat hij deed toen hij op 19 september de vestiging overnam, was investeren in twee elektrische fietsen en een bezorgscooter. “Als je die opleiding haalde, kreeg je een opleidingsvergoeding van 5.000 euro, die je mocht uitgeven aan omzetverhogende middelen als je daadwerkelijk een Bakker Bart zou starten. Die heb ik dus geïnvesteerd in de vervoersmiddelen. De capaciteit van de winkel en het restaurant was nul tot beperkt, dat moesten we opvangen. En dat is gelukt, ik haal er nu gigantische omzetten mee, zo hoog is het in maanden niet geweest.”
Gebakken koek
Hij is blij met zijn keuze voor Bakker Bart. “Het is een sterke formule met een hoge naamsbekendheid. Dat is voor een ondernemer heel voordelig, dat hoef je niet meer op te bouwen – al moet je natuurlijk wel aan je eigen goodwill werken. En de formule staat als een huis. Ik noem het gebakken koek. Het is makkelijk om erin te rollen, er is erg veel begeleiding. Zo heeft elke winkel een winkelbegeleider ofwel operationeel manager. Je moet natuurlijk wel je eigen ondernemersinzichten meenemen, maar zo’n basis werkt erg goed.”
Sinds oktober is zijn vestiging aangesloten bij Uber Eats. Teun: “De bezorgplatformen regelt het hoofdkantoor allemaal – menu, fotootjes, beschrijvingen, de juiste prijzen. Het enige wat ik doe, is zorgen dat onze winkel online staat en dat de bestellijn bezorgd wordt.”
De eigen – pas vernieuwde – website van Bakker Bart heeft een versterkte bezorgfunctie. “We proberen zoveel mogelijk bestellingen via de eigen website te krijgen, omdat daar voor ons geen extra kosten aan verbonden zijn”, vertelt hij. “Om dat te stimuleren, doet het hoofdkantoor regelmatig een actie; nu is dat bijvoorbeeld twee gratis appelflappen bij je bestelling. Dat wordt vergoed vanuit de formule.”
TikTok
Zelf is hij zijn lokale marketing aan het opstarten via social media. Op TikTok, Instagram en Facebook post hij regelmatig leuke filmpjes die zijn gerelateerd aan de bakkerijproducten. Zijn vriendin ondersteunt met de social media en de administratie en verder heeft hij een team van 11 medewerkers. Zijn toekomstbeeld is rooskleurig. “Als het restaurant weer opengaat, dan groei ik de tent uit, dan kan ik het qua capaciteit niet meer aan. Als mensen dan ook nog blijven bestellen, moet ik gaan kijken hoe ik mijn productie rond krijg”, aldus Teun.
Hartstikke leuk
Commercieel directeur Jeffrey Jansen is trots op franchisenemer Teun: “Hij is een echte ondernemer, daar zoeken we meer van. Het is hartstikke leuk om te zien. Teun keek direct naar wat zijn kansen waren en hoe hij die optimaal kon beetpakken. Bakker Bart is een strakke formule met een hoge naamsbekendheid en wij faciliteren dat ondernemers een prima vestiging kunnen runnen. Maar uiteindelijk maakt de lokale ondernemer het verschil.”
Bakker Bart zette bij de uitbraak van de pandemie alle ballen op online. De website was al eerder vernieuwd en geoptimaliseerd voor de bestelfunctie. Jeffrey: “We hebben verschillende typen winkels. De vestigingen met meer een warme-bakker-functie hebben minder last van corona, mede doordat mensen meer thuis zijn en meer brood eten. Een groot deel van onze vestigingen in de binnensteden fungeert echter meer als lunchroom. Juist deze winkels moesten kijken hoe ze dan wel omzet konden binnenhalen. Wij hebben onze ondernemers gestimuleerd en geënthousiasmeerd om te gaan bezorgen. Via onze eigen bestelsite maar ook via alle bezorgplatforms die we hebben omarmd. Daarnaast hebben we landelijk de minimale orderwaarde en de bezorgkosten verlaagd, om bestellingen vanuit particulieren te stimuleren. Ook hebben we meerdere keren gezorgd voor gratis producten bij de bestelorders, producten waar je herhaalaankopen op krijgt. Onze online omzet is daarmee bijna vervijfvoudigd ten opzichte van de pre-corona-periode.”