“Innovatie is essentieel voor inspelen op veranderende retaillandschap”

De omzet van de detailhandel is afhankelijk van de particuliere consumptie, die onder andere afhangt van het besteedbaar inkomen van mensen en het consumentenvertrouwen. De groeivooruitzichten voor komend jaar zijn positief, meldt de Rabobank in haar Sectorprognose detailhandel non-food 2018. Hoe de retailsector omgaat met de structurele en fundamentele veranderingen is echter veel bepalender voor de toekomst dan de tijdelijke bewegingen van de economie. Innovatie is essentieel voor het goed inspelen op het fundamenteel veranderende retaillandschap.

Omzetgroei

De Nederlandse detailhandel profiteert van de hoge consumptiegroei. De omzet van de detailhandel is sinds 2014 toegenomen. De verwachting is dus positief, ondanks faillissementen in de sector en leegstand in de winkelstraat. De groeiende winkels compenseren voor de verliezen van de slechtlopende winkels. Daarbij wordt steeds meer online verkocht. Door pure webwinkels, maar ook door bedrijven die naast een fysieke winkel een webwinkel hebben.

Veranderende sector

De retailsector bevindt zich in een fundamentele transitie door veranderingen in consumentengedrag, demografie, concurrentie en technologie. De invloed van internet op de consument overstijgt alle verwachtingen, en de snelheid van die invloed neemt steeds verder toe. Klanten hebben een compleet andere 'customer journey' dan vroeger, waarbij vooral mobiele technologie steeds belangrijker wordt. De scheiding tussen offline en online winkelen is verdwenen en steeds meer omzet komt via het digitale kanaal.

Lees hier de volledige Sectorprognose detailhandel non-food 2018 van de Rabobank.