Groei online foodmarkt versnelt en groeit met 42%

Nederlandse consumenten blijven steeds meer uitgeven aan online producten en diensten. Het segment food/nearfood is veruit de sterkste groeier met een groei van 42% ten opzichte van het 3e kwartaal van vorig jaar. Food groeit daarmee een factor 3 keer harder dan de totale markt voor online bestedingen in diezelfde periode.

Volgens de cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor heeft de sterke groei van online bestedingen van food/nearfood, die in de eerste 2 kwartalen van 2015 was te zien, zich voortgezet in het 3e kwartaal.

Gezien deze ontwikkelingen in de online foodmarkt branche is het aannemelijk dat deze sterke groei ook de komende perioden verder door zal zetten. Dit wordt bevestigd door het ING onderzoek ‘Samenwerking vanuit een nieuwe mindset’ waarin wordt voorspeld dat 15-20% van de voeding via internet zal worden aangekocht in 2020, nu ligt dit percentage op 1 tot 2%.

Uit de monitor Duurzaam Voedsel van LEI Wageningen UR blijkt dat con-sumenten in 2014 voor het 5e jaar op een rij meer dier- en milieuvriendelijk geproduceerd voedsel gekocht hebben (gestegen met 18%). Ex-staatssecretaris Dijksma van Economische Zaken: “Dat duurzaam voedsel de toekomst heeft blijkt wel uit de forse groeicijfers. Mensen zijn steeds meer bereid geld uit te geven aan een duurzaam en eerlijk product. Dat is goed nieuws voor het milieu en dierenwelzijn. Maar zeker ook voor alle voedselproducenten die willen verduurzamen.”

Dat het online bestellen van voeding alsook de vraag naar duurzame voeding zo’n sterke ontwikkeling doormaken, is voor Deterra een bevestiging van waar zij 2 jaar geleden op anticipeerde met de start van hun online foodmarkt. Na de pilot in Den Bosch en Eindhoven, is Deterra inmiddels ook actief in Breda en recent gestart in Nijmegen.

“Wij profiteren natuurlijk van nieuwe bewegingen op de online foodmarkt doordat het voor veel mensen steeds makkelijker en normaler wordt om online voeding te bestellen. Deterra onderscheidt zich door alleen producten van lokale producenten aan te bieden. Hierdoor kan Deterra de herkomst en transparantie over productiewijze blijven garanderen. Dit in tegenstelling tot de reguliere voedselketen en andere online aanbieders”, aldus Frans Broeders, oprichter van Deterra.