Albert Heijn pakt supermarkten rigoureus aan

Albert Heijn gaat zijn supermarkten rigoureus aanpakken. Traditionele kruideniersproducten zullen deels plaatsmaken voor eethoeken, meer vers en servicepunten voor snelle thuisbezorging. Mogelijk worden er ook winkels gesloten.

Dat zegt Wouter Kolk, sinds 1 november de baas van Ahold Delhaize Europa en Indonesië, tegen het FD.

De Albert Heijn vestigingen kregen in 2017 minder klanten over de vloer dan in 2016, blijkt uit cijfers van marktonderzoeker GfK. Kwam in 2016 nog zo'n 88% van de huishoudens in een Albert Heijn winkel, dit jaar duikt het percentage waarschijnlijk onder de 80%.

Kolk trekt uit de terugloop van het aantal klanten de conclusie dat de supermarkten van Albert Heijn ‘een andere functie’ moeten krijgen.

Distrifood haalde al een intern memo van Albert Heijn aan, waarin de supermarktketen zegt er rekening mee te houden dat de groei van de gewone winkels achter zal blijven bij de marktgroei. Met name de eigen vestigingen scoren slechter dan de markt; de winkels van franchisenemers doen het iets beter.

De Albert Heijn winkels verliezen niet alleen terrein aan concurrerende winkels, maar ook aan de eigen AH to go-gemakswinkels, AH.nl en Bol.com.

Kolk zegt in een interview met het FD: “Ik denk niet dat we in de toekomst nog ruim 1.000 winkels hebben in Nederland. Dat hoeft ook niet. Maar ik denk ook niet dat het aantal winkels sterk zal afnemen, omdat ze ook voor directe consumptie en voor een snelle bezorgingsservice gebruikt worden.”

Mocht er ruimte overblijven in de winkel, dan is er ook nog plaats voor een andere Ahold-formule, zoals Gall & Gall of Etos.

Tot de veranderingen bij Albert Heijn behoort de introductie van eigen keukens voor de bereiding van warme maaltijden. Die worden buiten de winkels gevestigd, een eerste gaat begin volgend jaar open in Amsterdam.

Voor een snelle thuisbezorging van boodschappen en warme maaltijden is Kolk in gesprek met partijen als Deliveroo en Thuisbezorgd. Albert Heijn wil de bezorgers ook inzetten voor de zakelijke markt, zoals lunch op kantoor.

Bekijk ook