‘Wat wij op de Onderneem't! beurs zoeken? Franchisenemers die prettig gestoord zijn’

Diversiteit én kwaliteit. Dat zijn de woorden die veel werden gebezigd tijdens de rondgang van Franchise+ op de vijftiende editie van de franchisebeurs Onderneem ’t!. “Men komt heel gericht, en goed voorbereid.”

Ruim zestig standhouders presenteerden zich op Onderneem ’t!. Jong en oud kwam op het event af. Plaats van bestemming: De Loods in Nijkerk. Het weer (beide dagen 25+ graden Celsius) zal een belangrijke rol hebben gespeeld in het feit dat een deel van de doelgroep het liet afweten. “Maar de bezoekers die onze stand bezoeken, zijn kwalitatief goed. Men is oprecht geïnteresseerd, zelfs heel goed voorbereid. Ik ben eigenlijk erg tevreden, ik heb een aantal interessante gesprekken gevoerd en ik verwacht dat hier wel iets concreets uitrolt”, zegt Bjørn Koot van The Colour Kitchen tijdens de laatste uurtjes van de beurs.

Het franchiseconcept heeft diverse horecaconcepten die tot doel hebben mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt op te leiden. “En we begeleiden ze naar werk”, vertelt Bjørn. The Colour Kitchen heeft 25 locaties, vooral bedrijfsrestaurants bij bedrijven als de Rabobank en Mitros. De meeste locaties zijn in eigen beheer, er zijn nu twee franchiselocaties. “Wat wij hier zoeken? Mensen met een groot maatschappelijk hart, franchisenemers die het horecavak verstaan. Dat kunnen ook bestaande ondernemers zijn, die met hun bedrijf een andere richting op willen en sociaal willen vernieuwen. Daarbij moet er wel voldoende ruimte zijn voor het opleiden van drie tot vijftien leerlingen.” De hoofdgedachte is dat The Colour Kitchen mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt een interne opleiding biedt tot horecaprofessional.

Een gedegen opleiding op maat die resulteert in een erkend diploma. De leerlingen leren en werken in de restaurants en in de verschillende bedrijfsrestaurants. “Na de opleiding begint het echte werk en gaan ze aan de slag bij een ander horecabedrijf”, aldus Bjørn. Franchisenemers worden volgens hem in de breedte ondersteund. “Het opleiden van mensen met afstand tot de arbeidsmarkt vraagt natuurlijk iets anders, daarom is er een uitgebreid trainingsprogramma op maat. Ook profiteren ondernemers van landelijke inkoop, assortiments- en conceptontwikkeling, marketing en communicatie en ondersteuning op gebied van HRM”, stelt Bjørn. Het starten van een The Colour Kitchen locatie vraagt volgens hem op een aantal vlakken investering. “Enerzijds investeren in bouw en inrichten, anderzijds in het bouwen van een organisatie die het businessmodel en het leerprogramma van The Colour Kitchen kan dragen. Daarom gaan we een samenwerkingscontract aan van meerdere jaren, waarbij er gezamenlijk wordt gekeken naar de investeringen die gedaan moeten worden om leerlingen op te leiden. Als franchisenemer ontvang je hier een compensatie voor.” 

Local hero

Even verderop staan Martin en Ingrid van Petten. Zij zijn de eigenaren van het franchiseconcept Broodje Ben met twee vestigingen in Utrecht en één in Groningen. “In Utrecht zijn wij een local hero, iedereen kent ons er inmiddels”, vertelt Martin op de stand in het hart van de hal. Het geheim van het concept zit ‘m volgens hem in de betaalbaarheid van de broodjes en de kwaliteit. “Het zijn gewoon hele lekkere ultra verse broodjes die wij serveren tegen een prima prijs”, weet Ingrid. Een belangrijk deel van de omzet van de drie vestigingen is afkomstig van online bestellingen. “De wachttijd kan soms oplopen, ook omdat we alles vers bereiden. Maar dat vinden onze gasten helemaal niet erg, ze weten dat en bestellen vaak al vroeg in de ochtend hun broodje zodat die er zeker met de lunch is”, lacht Martin. De bezorging wordt gedaan vanuit de verkoopwagens. “Die staan bijvoorbeeld op de markt of een bepaalde vaste hoek van de straat in de stad, in Utrecht is dat bijvoorbeeld op de Oudegracht.” Hij laat weten dat daarin het beste verdienmodel zit. “In een stad is de concurrentie op het gebied van eten en drinken moordend, dan zijn kosten voor een vaste locatie al snel een bottleneck. Om goed te concurreren kiezen wij voor dit model.”

Toch heeft de formule recent de stap gewaagd naar Groningen en daar een vaste vestiging geopend. “Je bent met verkoopwagens afhankelijk van de vergunning voor de standplaats, vandaar dat we ook breder kijken. En aangezien Groningen een studentenstad pur sang is, toch onze doelgroep, werkt het goed. Ook dankzij onze activiteiten op social media. Studenten kennen elkaar toch allemaal, Utrechtse studenten deelden ons Facebook-bericht over de opening in Groningen massaal. Zo is het balletje gaan rollen”, glundert Martin. Hij kijkt ook naar mogelijkheden voor zijn formule op stations. “Maar dat willen we graag in franchise doen, daarom onze aanwezigheid hier. We zoeken goedlachse, creatieve figuren. Franchisenemers die prettig gestoord zijn, immers als er een rij wachtende klanten voor de wagen staat moet je ze toch entertainen. Er moet wel iets gebeuren. En het mooie is, ik heb er hier al een aantal van gesproken.”

Goede leads

Een formule die zich al lang en breed heeft bewezen is eismann, de diepvries thuisdienst. Het concept heeft in Nederland 35 franchisenemers, dit jaar moet dit worden aangevuld met drie tot vier nieuwe ondernemers. “We zijn lang niet aanwezig geweest hier op de beurs. Maar we willen groeien, we zijn op zoek naar franchisenemers. En ja, dan moet je hier zijn”, zegt franchisemanager Martin van Belle van eismann. Hij spreekt over veel interesse. “We hebben al goede leads, hopelijk rollen er vervolggesprekken uit.” In het ideale geval heeft de franchisenemer affiniteit met food en sales. “En een goed netwerk in de regio waar hij of zij actief wordt”, vult teamleider Dennis te Giffel aan.

Hij geeft te kennen dat eismann volop in ontwikkeling is en qua assortiment voornamelijk werkt met zogenoemde clean label producten zonder additieven. “Ook focussen we meer en meer op de klant met bijvoorbeeld een app waarmee online kan worden besteld. Nu nog wordt veel direct aan de deur verkocht, straks kan dat allemaal online.” Martin zegt verder dat er receptideeën worden aangeboden aan klanten. “Voorheen verkochten we vanuit de catalogus, nu hebben we de catalogus verrijkt met onder meer recepten en productinformatie. Het is veel meer een magazine geworden en dat wordt gewaardeerd.” Ondanks de toenemende concurrentie van supermarkten die ook boodschappen thuisbezorgen, ziet hij voldoende kansen voor de formule. “Ons diepvriesproduct kan tippen aan de kwaliteit van een groente- en vleesspecialist. Bovendien is de service die wij verlenen hoog, onze franchisenemers kennen de klant en zijn of haar voorkeuren. Dat is uniek.”

Tegen opbod

Uniek is ook de makelaarsformule Bieden en Wonen. Tenminste, als we oprichter Caspar Phijffer mogen geloven. “Wij verkopen ons huizenaanbod niet op de traditionele wijze via een vaste prijs, maar altijd tegen opbod. En online.” Volgens hem krijgt de verkoper op deze manier altijd de beste prijs. “De ‘vanafprijs’ bepaalt de verkoper samen met een Bieden en Wonen adviseur. Vanaf de gestelde ‘vanafprijs’ bieden alle bieders tegen elkaar op. Hiermee spelen wij in op de huidige krapte in de woningmarkt in steden waar meer vraag naar woningen is dan aanbod.” Aan de franchisenemer de taak om dat ‘verkoopspel’ goed te spelen. “Natuurlijk helpen wij, bijvoorbeeld met een portfolio van minimaal vierduizend prospects. Dit zijn mensen die ons in het verleden al eens hebben benaderd en mogelijk hun huis willen verkopen. Al die leads gaan rechtstreeks naar de franchisenemers, zij kunnen er opvolging aan geven.”

Veel gebeurt online. Zo is er een bereik van meer dan 4,1 miljoen potentiële kopers en promoten zij de woning met nieuwe marketing tools, zoals een virtuele woningtour voor kopers. “Waarnaar wij op zoek zijn? Naar internetondernemers, vanwege het digitale karakter van de formule. Verder willen we franchisenemers aan ons binden die ervaring hebben in het vastgoed en een ondernemende instelling hebben”, verklaart Phijffer. De formule heeft nu zeven vestigingen, dat worden er als het aan hem ligt snel meer. “We hebben hier op de beurs al verschillende goede kandidaten gesproken, ergens tussen de vijf en tien. Ik schat in dat we binnenkort met een deel daarvan wel om de tafel zullen zitten.”

Typisch Italiaans

Waar Bieden en Wonen een typisch Nederlandse formule is, met Nederlandse durf, is Inestasy een typisch Italiaanse franchiseformule. Maar ook daar de durf om het anders dan gebruikelijk te doen. “Wij onderscheiden ons van de traditionele parfumerie met een concept van eau de parfum, cosmetica, bad&body verzorging en geuren voor in huis. Deze zijn van onberispelijke kwaliteit die wij verkopen voor een aantrekkelijke prijs”, vertelt areamanager Benelux Ed Nieuwenburg. Hoe dat kan? “Nou, bij ons geen Johnny Depp in de Sahara.” Hij wil er maar mee zeggen dat er geen geld wordt verspild aan dure sterren en uitgebreide marketingcampagnes. “Bij ons gaat alles naar het product, de franchisenemers moeten bekendheid genereren onder meer door zeer actief te zijn op social media.”

Recent heeft de formule een eerste winkel geopend in Utrecht. “Het doel is om dit jaar nog een aantal zaken te openen”, zegt Nieuwenburg. De winkels hebben een grootte van tussen de 35 en 50 vierkante meter. “Belangrijk verder is een ruim opgezette pui van minimaal vijf meter breed. Dat zorgt voor exposure, voor attentiewaarde waardoor klanten sneller naar binnen lopen.” In alle winkels wordt overigens hetzelfde assortiment gepresenteerd; 150 geuren, voor hem en haar én voor thuis. Nieuwenburg: “Wij zoeken franchisenemers, ondernemers met een verzorgd uiterlijk. Ergens tussen de 25 en 55 jaar, minimaal met retailervaring, bij voorkeur uit de parfumerie- / verzorgingsbranche.”

Bereidingstijd

Ook de instap bij de nieuwe Aziatische fastserviceformule WOK& is laag, stelt medeoprichter Wim Markwat. “Het enige dat franchisenemers moeten kunnen is tot tien tellen. Dat is namelijk de bereidingstijd van onze noodles.” Die noodles worden gecombineerd met natuurlijke Aziatische producten, die worden bereid in de wok. “Gasten krijgen zodoende binnen drie minuten een verantwoorde en smaakvolle maaltijd voorgeschoteld”, aldus Markwat. Het concept heeft nu één locatie, zeven zijn er volgens de oprichter in aanbouw. “Het doel? Nou, iedere keer een volgende locatie openen”, lacht Markwat. 

Voor Wayback Burgers moet de eerste locatie nog worden geopend. Het concept dat de servicefactor van een regulier restaurant combineert met de snelheid en de prijs van een fastcasual restaurant is namelijk splinternieuw in Nederland. “Wij streven eerst naar het openen van eigen locaties, te beginnen met de locatie in Breda. Daarnaast zijn we nu al op zoek naar franchisenemers, waarbij wij mikken op de opening van drie tot vijf franchiselocaties per jaar in Nederland”, vertelt algemeen directeur Stefan Boers op de beursvloer. Hij heeft al verschillende potentiële franchisenemers gesproken op Onderneem ’t!. “Het gevoel moet goed zijn, wij gaan namelijk voor een langdurige relatie. Bovendien is de investering best fors, tussen de drie en vier ton. De franchisenemer moet 30 procent eigen vermogen inbrengen en dat is niet voor iedereen weggelegd.” 

Lees meer over: