Kvik maakt enorme sprong

Als buitenbeentje in de markt voor woninginrichting is het Deense Kvik een flinke opmars aan het voorbereiden. Na het succesvolste jaar ooit in Nederland wil de formule in 2017 vier nieuwe franchisevestigingen openen. Country manager Marco van den Bosch licht toe.

Wereldwijd kende Kvik een prima jaar. Maar Nederland spande toch wel de kroon in 2016, gemiddeld 43 procent omzetgroei boekten de dertien winkels. Over de afgelopen drie jaar bedraagt dit cijfer 77 procent. Die mooie cijfers zijn niet alleen door economisch herstel te verklaren. Nee, de Nederlandse consument waardeert de toegevoegde waardes van de formule enorm, weet Marco van den Bosch. 

Het tijdloze, eenvoudige en strakke design van de Deense meubels sluit blijkbaar goed aan bij de smaak hier. Daarnaast worden voordelige prijzen gehanteerd, korte levertijden, oplossingen op maat en keuze uit drie soorten service. “Daarbij zijn wij transparant. Niet alleen qua prijzen maar ook in het zakendoen. Daarover krijgen we veel positieve feedback.”

Transparantie

Die transparantie betekent ook dat afdingen in de winkel er voor de klanten niet bij is. Er zijn regelmatig acties en verder worden de prijzen gehanteerd zoals die per onderdeel in de winkel en op internet worden gecommuniceerd.

Het zijn de huidige kenmerken van de formule waarmee oprichter Knud Boel Troelsen al in 1983 de traditionele werkwijze en vaste denkpatronen in de keukenbranche wilde doorbreken. Na een snelle groei in Denemarken volgde uitbreiding op basis van franchise in Zweden, Noorwegen en Finland. Vanaf 2007 werden de pijlen op Nederland en België gericht. Later volgden Frankrijk, Spanje en Thailand (de poort naar Azië). Thailand. China is het volgende station. “Ook in Azië spreekt het Scandinavische design erg aan”, aldus Van den Bosch, die vijf jaar geleden de overstap maakte van Ikea naar Kvik. 

Juiste partners

Maar Nederland is toch het huidige paradepaardje binnen de formule, met de snelste groei. Vanwege die opvallend succesvolle resultaten heeft de expansie hier nu de prioriteit. De komende drie tot vier jaar staan de seinen vanuit Denemarken op groen voor verdere groei. De capaciteit voor het inrichten van vestigingen is gereserveerd. Van den Bosch verwacht daarom ‘een enorme sprong’ te gaan maken, te beginnen met vier vestigingen dit jaar. De eerste is al een feit. Op 9 februari opende Kvik een winkel in Villa Arena, Amsterdam Zuidoost.

Die groei moet echter wel kwalitatief van aard zijn, benadrukt hij. “Het moet met de juiste partners gebeuren zodat we een goed fundament voor de toekomst hebben. We willen dat franchisenemers het goed hebben. Samen met de franchisenemers willen we groeien.” Winst maken is niet alleen een doel, maar ook een belofte die Kvik doet aan nieuwe franchisenemers. Die belofte is vorig jaar in ieder geval ruimschoots nagekomen. Van ondernemers die zich willen aansluiten verwacht hij ondernemingslust, het hebben van een lokaal netwerk, grote servicegerichtheid en werklust. “Je bent het gezicht van de winkel en moet dagelijks met je team het verschil willen maken.” 

Platte organisatie

De inrichting van de winkel, de huisstijl en de pijlers van de formule staan vast, maar er zitten ook flexibele kanten aan het concept. Zo is de franchisenemer verantwoordelijk voor de back office en de voormontage. “Je stelt zelf je team samen en kunt aan veel knoppen draaien om je business te beïnvloeden.”

Hij spreekt steeds meer franchisenemers uit andere branches die vanwege de rendabiliteit de overstap naar Kvik overwegen. Toch is het niet heel eenvoudig om geschikte ondernemers te vinden, beaamt hij. Zo moet de kandidaat ‘binnen de cultuur van Kvik passen’. “Wij zijn een informele, platte organisatie. De CEO kent bijvoorbeeld alle franchisenemers persoonlijk. We zijn een hecht team, transparant naar de klant maar ook naar elkaar. Dat ligt niet iedereen.” In Nederland komen de franchisenemers en Van den Bosch acht keer per jaar bij elkaar om ervaringen te delen en te benchmarken.  

Daarnaast moet de franchisenemer niet alleen passie hebben voor retail en ondernemerschap, maar ook voor woninginrichting. En de klik moet er zijn. “Het moet voelen als een maatpak.”

Focus op Randstad

De focus ligt op de Randstad qua uitbreiding. Want daar gebeurt het, tonen de cijfers en de marktonderzoeken: de meeste verhuisbewegingen en een publiek dat valt voor het Deense design. Meestal betreffen het succesvolle, bovenmodale gezinnen uit de stad op zoek naar een goede prijs-kwaliteitverhouding.

Nu Amsterdam Zuidoost is ingevuld staan Amersfoort, Alkmaar, Woerden en Gouda bovenaan het lijstje van de country manager. Dat daar soms de concurrentie om de hoek ligt, ziet hij louter als kansrijk. Hoe meer doelgerichte traffic, des te beter. Het gebruik van internet-toepassingen (zoals ontwerpprogramma’s) ziet hij toenemen, maar hij vreest online concurrentie niet. “Ons product nodigt uit om naar de winkel te komen.”

Kvik werkt samen met een crowdfundingorganisatie voor de financiering van franchisenemers. Dat de formule eigendom is van het grote Ballingslov, na Ikea de grootste in de branche in Scandinavië, is daarbij een voordeel voor franchisenemers, denkt Van den Bosch. “Als je een goede ondernemer bent met een degelijk ondernemingsplan en een sterke organisatie achter je, dan krijg je een financiering rond.” 

Kvik

  • Opgericht in 1983 in het Deense Kibaek
  • Sinds 2005 onderdeel van een grote speler in de branche, Ballingslov
  • Februari 2017: 135 vestigingen in negen landen waarvan 14 in Nederland
  • 2016 was het beste jaar ooit in de historie van Kvik: in Nederland werd een omzetgroei van 43 procent gerealiseerd, terwijl de markt 10 procent groeide
  • De gemiddelde winst voor belasting per franchisenemer wereldwijd bedroeg vorig jaar 125.000 euro
  • Winkeloppervlakte: 500 tot 700 m2
  • Gemiddelde investering voor franchisenemers: 200.000 euro (helft crowdfunding, helft eigen geld)
Lees meer over:
Hans Veltmeijer Hans Veltmeijer
Redacteur
Bekijk ook