Happy Bodies Lifestyleclubs

Het alternatief voor de “gewone” sportschool waarbij iedereen zich thuis voelt

Happy Bodies is een ‘boutique fitnessclub keten’ waarbij iedereen zich op zijn of haar gemak voelt, met als belangrijke kernwaarden: kleinschalig en persoonlijk in een luxe setting. Na een groei tot zeven clubs werd overgestapt naar een franchisemodel en zijn er nu inmiddels 21 locaties. De gedwongen sluiting van sportclubs tijdens de eerste lockdown was slikken, maar zorgde ook voor nieuwe impulsen.

Happy Bodies is de oplossing voor een grote groep mensen (35-plussers) die iets aan hun conditie en gewicht willen doen, maar die niet meerdere keren per week in een krachthonk willen zitten. De formule biedt een prettige, laagdrempelige training in luxe setting aan. Een van de belangrijkste USP’s is dat je maar een keer in de vijf dagen 35 minuutjes hoeft te sporten. Het sociale aspect, met een kopje koffie achteraf, is óók belangrijk. Dat spreekt de iets oudere doelgroep aan. 

Het is precies dát wat franchisenemer Thomas Esselink aansprak. “Een vraag die ik me stelde was: hoe kan ik mijn moeder aan de krachttraining krijgen? Wandelen alleen is niet genoeg om sterk te blijven. Mensen moeten blijven bewegen. Daarvoor heb je progressieve krachttraining nodig in combinatie met cardio. De training in combinatie met persoonlijke begeleiding en een goede setting zorgt dat mensen graag komen en volhouden.” 

Motiveren

“Ruim 80% van de mensen houdt helemaal niet van sport, maar wil wel op een kwalitatieve manier gezond oud worden. De traditionele sportschoolwereld is voor die groep mensen een drempel”, aldus franchisenemer Odin Nijenhuis. “Iedereen heeft zijn of haar persoonlijke, moverende redenen om te willen veranderen, maar het is de mens eigen om dat met zo min mogelijk inspanning te bewerkstelligen.” Vaak vermindert de motivatie na drie tot zes maanden. “Aandacht is cruciaal. Onze lifestyle coaches zijn gastheer en -vrouw. Ze zijn er om te motiveren.”

Happy Bodies is een franchisemodel waarbij de kaders duidelijk zijn en waarbij vanuit de zeven eigen clubs de visie van het bedrijf wordt verbeterd en met nieuwe ideeën wordt geëxperimenteerd. De franchisenemer kan zich volledig focussen op zijn of haar eigen club. Elke zes weken heeft een franchisenemer een gesprek met de directie om te kijken hoe het gaat. En elk kwartaal is er een meeting met alle franchisenemers bij elkaar omdat Happy Bodies waarde hecht aan hun suggesties over de formule en ervaringen op de vloer.

Strak geregeld

“De formule is strak geregeld”, reageert Nijenhuis. “Je hebt om de twee weken een gesprek met de regiomanager om de lopende zaken te bespreken en te overleggen over acties. In de coronatijd hadden we bij wijze van spreken wekelijks overleg.” Esselink: “Je wordt actief geholpen door het management. Ze komen veel over de vloer. Je wordt niet aan je lot overgelaten. Het voordeel van een goede franchise is dat een deel van je backoffice uit handen wordt genomen. Je betaalt een vergoeding, maar in ruil daarvoor hoef je veel dingen niet zelf te doen.”

Persconferentie

Initieel moesten sportscholen tijdens de eerste lockdown twee weken dicht. Dit werd ruim drie maanden. In die periode zijn de boutiques actief ondersteund vanuit de franchisegever, vertelt medeoprichter en eigenaar Jibbe de Goede. “We hebben ondersteund en ontzorgd, op welk vlak dan ook. Onze franchisenemers konden zich focussen op de leden en het laten doordraaien van de activiteiten. Meteen bij de eerste berichten hebben we alternatieven bedacht, zoals buitentrainingen.” Op de besloten leden-Facebookgroep werden dagelijks kleine lesjes en oefeningen gepost van de afzonderlijke clubs en er is een gezondheidsapp gelanceerd. Goede communicatie stond bovenaan, vertelt De Goede. “We wilden de sporters direct na de persconferentie informeren. Heel concreet: Rutte doet zijn praatje en binnen een uur heeft iedereen een mail met onze reactie. Vanuit het hoofdkantoor waren vooraf al een aantal scenario’s uitgewerkt.”

Weerstand opbouwen

“Al onze sporters zijn direct persoonlijk door hun personal coach telefonisch benaderd. Ik kon me focussen op de dagelijkse gang van zaken en met mijn team trainingen en bootcamps verzinnen”, vertelt Nijenhuis. “We hebben elke sporter een persoonlijk kaartje gestuurd. Je merkt nog steeds dat de energie die we in het aanbieden van een volwaardig programma hebben gestopt enorm is gewaardeerd. Juist omdat we zoveel moeite hebben gedaan.” 

Jibbe de Goede hoopt dat de fitnessclubs open kunnen blijven. “Diverse onderzoeken bewijzen dat fitness amper bijdraagt in de verspreiding van het coronavirus. En belangrijker, het stimuleren van je gezondheid draagt eraan bij dat je minder vatbaar bent. Wat dat betreft zitten we in een branche die je moet stimuleren. Mensen moeten meer gaan sporten om ervoor te zorgen dat ze een goede weerstand hebben en een sterker immuunsysteem opbouwen. Daardoor zullen ze fitter en vitaler oud worden, met minder risico op (chronische) gezondheidsklachten.”

Esselink had zich 2020 anders voorgesteld: “Je wist niet waar je naar toe moest leven. Hoe langer het duurde, hoe moeilijker het werd. Gelukkig zijn we weer open, maar er is veel van je flexibiliteit gevraagd. Ik hoop het niet nog een keer te doen, maar ik vond het een leerzame tijd.” 

‘Ik geloof in het concept’

Op het moment dat Happy Bodies bij club nummer acht overstapte naar een franchiseformule besloot Odin Nijenhuis in te stappen. “Ik heb de eerste vestiging zien ontstaan. De mensen achter Happy Bodies kende ik al redelijk lang. Ik geloof in het model, de visie en het businessmodel. Als je in relatief korte tijd naar zeven vestigingen groeit, betekent dat er vraag naar het concept is.” 

Nijenhuis is tijdens de eerste lockdown op zoek gegaan naar alternatieve mogelijkheden om de sporters toch te kunnen laten trainen. “Je dient er te allen tijde voor te zorgen dat je waarde levert, ondanks het feit dat we de club moesten sluiten. Dus continue aandacht blijven geven aan onze leden. Onze coaches zijn blijven coachen, alleen op een andere manier. Bijvoorbeeld met live sessies via onze Facebook-community.” 

‘Een gym, alleen chiquer’

Thomas Esselink kent Happy Bodies van het bedrijf waarvoor hij werkte. “Ik heb een passie voor sport, bewegen en gezondheid, maar heb een heel andere professionele achtergrond, als fiscalist. Happy Bodies was klant bij mij, zo ben ik met ze in aanraking gekomen.” 

“Het is laagdrempeliger om als franchisenemer iets te beginnen waar je niet bekend in bent. Dat is een van de voordelen van franchise. Ik denk dat je samen sterker bent dan alleen en van elkaar kunt leren.” Midden in de coronatijd, eind augustus, heeft hij zijn tweede club geopend. “Ik ben anticyclisch aan het proberen of er nog kansen zijn.”

“Het concept sprak mij erg aan. Ik vond de sfeer in de clubs erg prettig. Geen gewone gym, maar alles net even chiquer. Toevallig kende ik de oprichters en daar had ik een klik mee. En de cijfers gaven vertrouwen. Wat mij aanspreekt is de achterliggende vraag: hoe maak je technisch goed trainen laagdrempelig voor een groot publiek? Dat is exact wat Happy Bodies doet met de Milon Cirkel. En ze doen het ook nog eens op zo’n manier, dat je alle facetten die een goede trainer in een trainingsplan stopt, automatisch krijgt.”

Hans Pieters Hans Pieters
Financieel journalist en ondernemer
Bekijk ook