“Het fijnste is het persoonlijke contact”

Open staan voor elkaar, flexibel zijn in de omgang en elkaar iets gunnen: een goede klantrelatie vormt de basis voor succes. Lekkerland Nederland en lunchformule BackWERK hebben een uitstekende klantrelatie, vinden ze zelf. Olaf Gockel, salesdirecteur van Lekkerland Nederland, en Remco Oosterink, directeur BackWERK Nederland, vertellen hoe die eruit ziet. Remco: “Wat Lekkerland écht goed maakt, is dat ze meedenken en heel oplossingsgericht zijn.”

Lekkerland, sinds 2020 onderdeel van de Duitse REWE Group, is behalve groothandel in levensmiddelen ook logistiek dienstverlener. Klanten zijn organisaties die consumenten het gemak van consumptie onderweg bieden, denk hierbij aan branches denk hierbij aan branches in petrol, foodservice in retail, fast service, travel en leisure, vertelt salesdirecteur Olaf. “We noemen onszelf de convenience partner, convenience to go. Mensen willen steeds vaker eten en drinken onderweg, daar spelen veel organisaties op in. Wij als Lekkerland Nederland proberen ze te ontzorgen door bijvoorbeeld in één keer het juiste assortiment van verschillende leveranciers aan te leveren – koelvers, diepvries én houdbaar. Daarnaast helpen we onze klanten met onze ervaring en met onze kennis van de laatste trends en ontwikkelingen – met de focus op slimme, vaak digitale oplossingen, zoals slimme bestelzuilen, maar ook bijvoorbeeld met schappenplannen.”
Eén van die klanten is de formule BackWERK. “Wij zijn een lunchroom met zelfbediening”, zegt formuledirecteur Remco. “Voor ons zijn drie pijlers belangrijk: snelheid, kwaliteit – we werken met veel verse ingrediënten – en een goede prijs.” In 2014 had BackWERK 5 winkels, inmiddels zijn dat er 41.

Echt goed

Waarom koos BackWERK voor Lekkerland Nederland? Remco: “Als je belang hecht aan snelheid, kwaliteit en prijs, dan heb je een logistieke partner nodig die dat ook in zijn vaandel heeft staan. Wij kiezen zelf onze leveranciers, die hun spullen vervolgens aan Lekkerland leveren. En die levert het weer bij onze franchisenemers. Zo krijgen zij veel minder vrachtwagens aan de deur en kunnen ze focussen op waar hun kracht ligt: de voorkant.” Dankzij de volumes en de slimme inkoopcombinaties die Lekkerland Nederland kan maken, blijven de prijzen bovendien aantrekkelijk, licht salesdirecteur Olaf toe.
Maar wat Lekkerland écht goed maakt, is dat ze meedenken en heel oplossingsgericht zijn, vindt Remco: “Wij zijn een relatief kleine, wendbare organisatie, al worden we steeds groter – in Nederland werken we nu met twaalf mensen op het hoofdkantoor. Lekkerland Nederland kan als partner goed mee in die flexibiliteit, terwijl ze toch een structuur van distributiecentra hebben – met alle voordelen van dien in zaken als communicatie en facturering. Dat gaat een stuk makkelijker dan als je dat met kleine lokale partners moet doen.”
Lekkerland staat ook altijd open voor als BackWERK iets nieuws wil, zegt hij. “Met elkaar zoeken we naar de juiste oplossing. Niet van ‘zó staat het in het systeem’, maar ‘wat is er nodig in de praktijk’. Het fijnste aan de samenwerking is het persoonlijke contact.”

Koffiedrab

De grote kracht van BackWERK is dat de formule een gevarieerd assortiment heeft dat goed inspeelt op de wensen van de on-the-go-consument, vindt Lekkerlander Olaf. “Ze bieden snel goed eten en drinken, met onder andere goed belegde, mooie broodjes. Dat assortiment stellen ze zelf samen, wij kijken met hen mee naar waar ze dat het beste en het slimste kunnen inkopen. Zij hebben een kwaliteitsstandaard en wij zorgen ervoor dat ze die kunnen naleven. Die betrouwbaarheid, daar komen consumenten voor terug.”
Duurzaamheid staat in het vaandel van beide organisaties. Olaf: “Wij halen ook zaken als karton, plastic, koffiedrab en statiegeldflessen op en denken mee over hoe we bijvoorbeeld het assortiment non-food duurzamer kunnen maken. Consumenten zijn daar ook steeds meer mee bezig.”

Innovatie

Hoe helpt Lekkerland Nederland BackWERK om succesvol te zijn als formule? Remco: “Voor ons is het belangrijk dat we niet te grote voorraden in de winkel hebben omdat we altijd met vers willen werken – als kwaliteit je basis is moet je heel snel kunnen schakelen. Hoe korter de lijnen, hoe efficiënter we met elkaar zijn en hoe beter de kwaliteit van de producten is. Daar helpt Lekkerland erg in mee dankzij zijn logistieke systeem, terwijl we wel de flexibiliteit hebben om er verschillende leveranciers aan te hangen. Als we dat niet zouden hebben, zouden we nooit kunnen innoveren en innovatie is misschien wel een van de belangrijkste sleutels achter ons succes.”

Bezorgkanaal

BackWERK heeft dan ook een flinke groei- en innovatieambitie, vertelt Remco. “Innovatie zit in ons DNA. We kijken altijd naar ons assortiment en onze kanalen. Ons bezorgkanaal willen we verder uitbouwen en ook het aantal winkels in Nederland willen we uitbreiden.” In samenwerking met HMSHost én via de andere franchisepartners wil de formule snel nieuwe winkels openen: “Uiteindelijk willen we groeien naar 120 winkels, maar binnen nu en vijf jaar willen we naar 70 tot 80 winkels”, aldus Remco. Olaf: “En Lekkerland beweegt daarin mee, wij proberen die groei te faciliteren.”

Pras Weijers Pras Weijers
Redacteur
Bekijk ook

Lekkerland bestaat al meer dan 60 jaar. Wij zijn uitgegroeid tot een (food)servicepartner met een uitgebreid assortiment in food en non-food én ruim 90.000 verkooppunten in 6 Europese landen. Wij zijn dé convenience-specialist voor ondernemers die hun klanten gemak willen bieden.