backWERK en Lekkerland werken aan iets moois

De Duitse foodformule backWERK is aan een opmerkelijke opmars bezig in Nederland. Hier gebeuren de innovaties en staat een forse groei in het aantal vestigingen op het programma. Leverancier Lekkerland vertolkt daarbij een sleutelrol, vertelt algemeen directeur van backWERK Nederland, Dick de Vilder. “Lekkerland ís nu onze supply chain.”

Het zijn dynamische tijden voor de tien medewerkers in het hoofdkantoor van backWERK Nederland in Baarn. In 2019 wil de formule immers met tien tot twintig vestigingen groeien in Nederland. Bovenop de huidige twintig winkels. Die groeispurt vindt plaats op drukke plekken in voornamelijk grotere steden. 

Andere tijden dan ruim vier jaar geleden. Toen startte Dick de Vilder bij backWERK en moest ‘echt aan de keukentafel beginnen met vernieuwing en verbetering’. Het Duitse moederbedrijf had net de licentie van de master franchise teruggekocht en ging met een eigen hoofdkantoor in Nederland een nieuwe koers varen. Vijf vestigingen waren er op dat moment in Nederland.

De Vilder koos met zijn team een nogal andere aanpak dan de formule gewend was, die eigenlijk vanaf het begin op de steun vanuit Duitsland kon rekenen. Het interieur van de winkels en de marketing werden eigentijds opgekrikt. Maar belangrijker: de producten werden samen met specialist Ben Munster kritisch tegen het licht gehouden. Munster was bestuurder van La Place en begon nadien als zelfstandig adviseur ‘op het gebied van ultravers food in de foodservicebranche’. 

Compleet gemoderniseerd

De uitkomst van de studie naar productinnovatie bij backWERK was ‘meer verse producten en originele recepturen’. “We hebben eigenlijk de formule compleet gemoderniseerd en aangepast aan de wensen van de moderne consument”, zegt De Vilder. “Daarbij zijn transparantie, versheid en zelfgemaakt de bouwstenen.”

De omzetten in Nederland namen na die veranderingen sterk toe, in sommige maanden met meer dan tien procent. Het succes viel ook het moederbedrijf in Duitsland op. Inmiddels worden veel van de vernieuwingen dan ook in een deel van de meer dan driehonderd vestigingen bij de oosterburen doorgevoerd. En onlangs is in Winterthur in Zwitserland (in dit land is het overkoepelende moederbedrijf Valora gevestigd) een vestiging geopend volgens het Nederlandse concept. Daarmee is Nederland de pionier en proeftuin van backWERK geworden. 

Alle aandacht

De samenwerking met leverancier Lekkerland, die ongeveer een jaar geleden startte, past helemaal in dat profiel. De Vilder: “Zij hebben voor ons een sleutelrol. De franchisepartners hebben een one-stop-shop bij Lekkerland.”

Het is dus de enige leverancier voor backWERK. Een bewuste keuze. “Wij zochten verse producten van kleine leveranciers. Lekkerland kan die flexibiliteit leveren met backWERK-only-producten. Dat was voor ons doorslaggevend. Lekkerland ís nu onze supply chain en de samenwerking is buitengewoon aangenaam. We krijgen alle aandacht van ze.” 

Hij noemt de samenwerking in het afgelopen jaar ‘een zelflerend proces’. “Kleine hobbels worden effectief opgelost. Lekkerland denkt met ons mee en helpt met slimme oplossingen. Voor hun is het ook een uitdaging. Er ontwikkelt zich iets moois.”

Minder invriezen

Vooral op het gebied van vleeswaren, kip, groenten en fruit is backWERK gebaat bij de maatwerk leveranties van Lekkerland. “Die producten luisteren heel nauw qua houdbaarheidsdatum. Ze moeten goed in de winkel liggen voor een goede prijs. Dan moet je als leverancier inventief zijn.”

Die inventiviteit vertaalt zich vooral in steeds meer verse producten van kleine leveranciers, onder de paraplu van Lekkerland. De franchisenemers bestellen rechtstreeks bij Lekkerland, dat driemaal per week de winkels bevoorraadt. “De chauffeurs van Lekkerland zijn goed bekend met de ondernemers en hun winkeltijden. Ze raken steeds meer op elkaar ingespeeld.” 

Door de toename van verse producten is de omvang van de vriezers sterk afgenomen, terwijl de koelkasten veel groter zijn geworden in de vestigingen, weet De Vilder. “En ons streven is om helemaal geen vriescellen meer te hebben.”

Het vernieuwingsproces verliep met vallen en opstaan. “We hebben van onze fouten geleerd en gaan nu doorpakken”, kondigt de algemeen directeur aan. De modernisering is nu afgerond en de tijd om backWERK Nederland uit te rollen is aangebroken. In 2019 zullen er in ieder geval tien vestigingen bijkomen. 

Omloopsnelheid

Alle zelfbedieningswinkels van backWERK zitten in stedelijke gebieden, met veel traffic. “Dat moet wel want onze producten liggen helemaal klaar voor consumptie. We hebben dus een flinke omloopsnelheid nodig om de versheid te garanderen. Het voordeel van ons systeem is dat wij plotseling grote drukte aan kunnen.”

Daarom is de formule ook op vijf plekken gevestigd in het metronet van Rotterdam. Dankzij ‘een hele fijne samenwerking’ met het Rotterdamse openbaarvervoerbedrijf RET. “In de metro is de omloopsnelheid nog belangrijker. Daar hebben we onze express-formule voor bedacht. Binnen twintig seconden heb je koffie en een broodje en je kunt contactloos betalen. Op high-traffic-locaties komt onze formule het best tot zijn recht. We hebben volume nodig want de prijzen liggen onderin het middensegment.”

De uitbreiding gaat geheel op basis van franchise plaatsvinden. Alleen in het centrum van Hilversum komt binnenkort een company store. Die wordt ook gebruikt om franchisepartners op te leiden en nieuwe producten en andere innovaties uit te proberen, in samenwerking met Lekkerland.

Lees meer over:
Hans Veltmeijer Hans Veltmeijer
Redacteur
Bekijk ook

Lekkerland bestaat al meer dan 60 jaar. Wij zijn uitgegroeid tot een (food)servicepartner met een uitgebreid assortiment in food en non-food én ruim 90.000 verkooppunten in 6 Europese landen. Wij zijn dé convenience-specialist voor ondernemers die hun klanten gemak willen bieden.