Vindt u aan rating ook geen rate aan…

Dat is dan heel jammer, want dan mist u het meest genadeloze en toch rechtvaardige meetinstrument in franchiseland en zeker daar waar het de retail betreft. Want waar is alles zo meetbaar en vergelijkbaar als in de retail. Nergens toch. En of u het nu benchmarking, bedrijfsvergelijk of rating noemt, het maakt allemaal niets uit.

Belangrijk is dat u de kwaliteit van uw formule, de prestaties van uw franchisenemers en zelfs uw medewerkers er heel dominant mee op de kaart kunt zetten. En als u heel eerlijk bent zou u ook eens kunnen bekijken of uzelf nu wel de topper bent die u zo graag zou willen zijn.

Het principe is heel eenvoudig. Wie het meest verkocht heeft staat boven aan en die het minst verkocht heeft staat onderaan. En als je onderaan staat heb je dus een waardeloze winkel en kan je duidelijk niet verkopen. Gelukkig is er franchise, dus je belt de coach en met zijn of haar adviezen sta je binnen de kortste keren weer boven aan. Zo zou het moeten zijn.
De werkelijkheid is natuurlijk iets genuanceerder. 

In de eerste plaats leven wij in Holland en, na het afschaffen van de dienstplicht en opgegroeid met nederwiet en polderpop, staan uniformiteit en discipline, een eerste vereiste binnen een succesvolle formule, niet zo hoog meer op de ranglijst en verzinnen wij binnen het fameuze poldermodel, met die welbekende gedoogzone, tientallen meetpunten met de zekerheid dat elke ondernemer dan toch wel ergens goed in kan zijn. Om de wet op de privacy te waarborgen vermelden wij zeker geen namen maar winkelnummers, zo min mogelijk guldens en verschuilen ons achter procenten en maken het desnoods af met een index. Wij gaan elkaar toch niet onnodig kwetsen. Het sturende, stimulerende en vooral motiverende effect van bedrijfsvergelijk is dan wel verdwenen.

Natuurlijk is de basis van het bedrijfsvergelijk het exploitatiemodel van onze formule en willen wij onze formule niet op een grote loterij laten lijken, dan is het vooraf vaststellen van de investering, de omzet en vooral de te behalen margemix toch een verplicht nummer. En natuurlijk kan dat. De adviesprijzen staan vast en op de inkoop is geen procent extra meer te behalen. Dat heeft de franchisegever al zonder enige schroom geregeld en de afnameverplichting is tegenwoordig weinig charmant en toch voor de volle honderd procent vastgelegd, dus waar kan de franchisenemer anders heen. Maar de kans, dat een franchisenemer achteloos tegen de kassa aan loopt en er weer een paar snippen wegvliegen, is toch meestal erg groot. En waar blijf je dan met je nauwkeurig gecalculeerde margemix en/of je bedrijfsvergelijk. Een ander verhaal is: hoe krijg je de cijfers op tijd binnen, het is overal een absolute ramp. Veel franchisenemers in Nederland zijn schijnbaar succesvol ingeënt - zij wel - tegen elke vorm van samenwerking. Dus voordat u een verhelderend bedrijfsvergelijk binnen uw organisatie hebt opgezet, waar echt iedereen spontaan aan meewerkt, bent u zeker wel even bezig. 

Er is natuurlijk wel een groot nadeel aan bedrijfsvergelijk verbonden. Want wat gaat u doen met de franchisenemers die ondanks uw nooit aflatende zorg toch ruim onder het gemiddelde blijven of die ene franchisenemer op die echt enige onderste plaats. Bij voetbal dreigt dan degradatie en, red je het ook niet in de nacompetitie, dan moet je er echt uit. Willen wij ook zo sportief en toch hard zijn in franchiseland? Of kan dat in uw formule niet omdat zelfs op de onderste plaats er altijd nog sprake is van een rendabele bedrijfsvoering. Of telt het functioneren van de franchisenemer zwaar mee en zetten wij de echt hopeloze gevallen op de bank en, indien nodig, op de transferlijst, ook al loopt de franchiseovereenkomst nog vier jaar door. Soms moet je ook eens durven om preventief te ruimen. In een franchiseformule heeft elke franchisenemer een voorbeeldfunctie, dus wat doet u met de nummer laatst? Wij wensen u sterkte met uw beslissing. 

Frank R Marsman