Toch een beetje zelfbevrediging …

Wij moeten allemaal op het net, want daar is geld te verdienen. Dat moet je dus nooit tegen een Nederlander zeggen, want als een zwerm hitsige sprinkhanen zijn wij op het net gedoken. En tegen elke prijs.

Of de site nu tien of honderduizend gulden heeft gekost, als het eigen logo maar duidelijk in beeld is en er ook nog iets is dat beweegt dan is iedereen gelukkig. En prestige geeft het aantal pagina’s tekst dat er aan is gehangen. Niemand leest ze, maar het is een heerlijk gevoel. Voor leergierige mensen is het een uitkomst, maar echt commerciële mensen zouden moeten bedenken dat voor hun eigen handel het net nog niet veel meer is dan een kleurig en bewegend telefoonboek. Dat geldt zeker in franchiseland. 

Gevraagd of ongevraagd, iedereen moet erop en de kosten worden achteraf hoofdelijk omgeslagen. Met natuurlijk de nodige verrassingen. Internet vraagt ook weer de nodige discipline, want voordat men wakker wordt heeft de snelle franchisenemer door zijn buurjongen al een site laten bouwen en vormt zodoende meteen de absolute schaamte voor de hele formule. En hoe krijg je hem dan weer eraf. Zijn wij met elkaar eindelijk op het net dan is onderhoud meestal een vergeten hoofdstuk. Ook vandaag presenteren diverse formules nog even vrolijk hun kerstaanbiedingen en kan je nog voordelig kopen tegen het oude BTW-tarief.   

Wellicht is het fenomeen E-mail nog het beste wat het net ons brengt. Sneller en aanzienlijk goedkoper dan onze eigen Koninklijke Post kunnen wij dag en nacht met elkaar communiceren. En dat betekent dus MOTIVEREN, INSPIREREN en vooral INFORMEREN. Wij weten toch allang dat een warme en elkaar respecterende communicatie de kruipolie is in een financieel rendabele samenwerking. Laten wij daar dan voorlopig maar onze winst uithalen.  

Er zijn andere ontwikkelingen die ons echt meer zorgen baren. Kluwer heeft een site geopend, speciaal voor juridische gebruikers. Maar liefst 900.000 (zegge: negenhonderdduizend) pagina’s jurisprudentie zijn er op het net gezet. Met een slimme database en een simpele zoekmachine kunt u precies lezen waarom franchisenemer A  in 1982 het net heeft gewonnen en waarom franchisegever B in 1994 het net heeft verloren. Natuurlijk is het fijn, dat dat nu allemaal beschikbaar is maar voorkomen is nog altijd beter dan genezen. Een kort geding duurt vandaag de dag al gauw 6 weken en er wordt tegenwoordig sneller de financiële kraan dichtgedraaid en beslag gelegd dan rechtgesproken, dus tel uit je winst. Arbitrage of mediation zijn dan weer betere oplossingen dan twee juristen die nog een paar duizend pagina’s willen nakijken alvorens naar de rechtbank te gaan.   

Wat natuurlijk een heel plezierige ontwikkeling is, is dat een aantal verlichte bedrijven het initiatief hebben genomen om voor hun Franchise Raad en Commissie een eigen E-mail adres te openen. Zo kunnen de franchisenemers, wanneer het hun uitkomt en zonder de nieuwsgierige en vaak argwanende blikken van de franchisegever, hun opmerkingen, aanmerkingen en soms zelfs complimenten naar elkaar over het net sturen. Ook de verslagen van alle vergaderingen vinden hun weg over het net en zijn te allen tijde beschikbaar voor wie dan ook. Met een beetje zelfbeheersing, want er is niets leuker dan eens flink uit te halen, is deze ontwikkeling weer een stap in de goede richting van SAMEN naar MEER en BETER. 

Frank R Marsman