Social media en ondernemen: vrienden of vijanden?

Als ondernemer – in de meeste gevallen – ontkom je er niet aan. Social media inzetten in je marketingmix. De één is er happy mee en de ander wordt al ongelukkig bij het zien van het Facebook logo. Moet je er nou vrienden mee zijn, die sociale netwerken, of zijn het je vijanden? 

Het hangt nou maar net vanaf welke invalshoek je neemt. Persoonlijk ben ik positief ingesteld. De vraag of het vrienden of vijanden zijn, wil ik dan ook positief benaderen. Natuurlijk, Facebook had issues met gelekte gegevens. Of je dan meteen van Facebook af moet? Mijns inziens is dat nergens voor nodig. Zorg voor goede privacy instellingen. Waar je je goed bij voelt. Want, niet iedereen hoeft alles te zien wat jij privé plaatst. Maar, terug naar je bedrijf.

Social media dienen een doel. En zijn er om in contact te komen met doelgroepen. Je hoeft dan ook niet op elk sociale kanaal te springen. Nee, wanneer je doelgroepen er ook zijn, dan is het noodzaak voor jou om er actief te zijn. Meteen een leuk bruggetje. Actief. Interactief. Dat zijn wel twee toverwoorden voor je zichtbaarheid online. 

Actief

Met algoritmes die het steeds minder makkelijk maken voor je berichten om de juiste mensen te bereiken, kun je het je niet permitteren om afwezig te zijn. Laat je gezicht zien, publiceer met regelmaat berichten. Neem de tijd, investeer tijd en middelen. Belangrijk: Actief zijn is 1, maar lever wel toegevoegde waarde. Wat dit zoal kan zijn?

  • Geef je volgers een blik achter de schermen
  • Laat zien wat er zoal op de vloer gebeurt
  • Zet jouw teamleden in beeld
  • Deel kennis en ervaringen
  • Laat jouw klanten ook ervaringen delen

Zomaar 5 voorbeelden. Je kunt er vast nog meer bedenken.

Interactief

Sociale media, het zou logisch moeten zijn. Toch zie je maar al te vaak dat berichten eenrichtingsverkeer zijn. Een gemiste kans. Juist door interactie creëer je betrokkenheid en een groter bereik. Interactie maakt je online ook toegankelijk, het geeft je bedrijf een menselijke kant. En dat is wat mensen aantrekt!

Social media: zet ze doel- en doelgroepgericht in. Laat het niet je leven beheersen, maar wees wel actief. Daar waar je doelgroepen en klantgroepen ook online vertoeven. Zijn sociale media dan vijanden? Nee. Vrienden? Volgens mij wel!

Rudy Godding
Ladyline

Rudy Godding
Rudy Godding Rudy Godding
Ondernemer & marketeer
Bekijk ook
Stel je vraag aan Rudy Godding
CAPTCHA