Personeelstekort oplossen met torenhoge salarissen. Kan het ook anders?

Veel ondernemers weten van gekkigheid niet meer hoe ze personeel kunnen aantrekken. Het gevolg? Een flinke concurrentiestrijd op salaris. Zo hoor ik bijvoorbeeld over horecaondernemers die studenten bij hun buurman wegkapen voor €30 per uur. €30 per uur! Alles om te voorkomen ze een wijk van het terras moeten sluiten. Want dit terrasseizoen willen ze – heel begrijpelijk – eruit halen wat erin zit. De vraag is alleen; hoelang is deze situatie houdbaar? 

Alternatief voor een hoog salaris

Op een gegeven moment is het plafond bereikt. Vooral voor kleine ondernemers en formules. Het bieden van torenhoge salarissen om de grote jongens (franchise of niet) te evenaren is vaak onmogelijk. Maar, hoe trek je dán personeel aan? Als je het mij vraagt moet je als kleine formule niet eens wíllen wedijveren op salaris. Onderscheid je liever door je te focussen op datgene wat jouw bedrijf uniek maakt. Denk aan collegialiteit, het samen knallen én de ruimte voor  meer verantwoordelijkheid en ontwikkeling van je medewerkers. Door dit actief uit te dragen, bouw je een sterk werkgeversmerk, oftewel; je employer brand.

“Als je het mij vraagt moet je als kleine formule niet eens wíllen wedijveren op salaris."

Het voorbeeld van McDonalds

Employer branding is niet nieuw, maar het kan wél het verschil maken voor franchiseformules, groot en klein. Een bekend voorbeeld is de ‘Crew zoekt Crew’-campagne van McDonalds. Een grootschalige wervingscampagne van de fastfoodketen waarin de reputatie van McDonalds als werkgever: het employer brand, centraal staat. McDonalds geeft in deze campagne de werving van nieuwe medewerkers letterlijk over aan het personeel. In 100 verschillende peervideo’s, vertellen echte McDonaldswerknemers hoe leuk het is om in hún filiaal te werken. Deze mobile first video’s worden met slimme geografische targeting via social (Snapchat, Instagram en Facebook) aangeboden potentiële werknemers uit de buurt van het filiaal. Hartstikke slim en doeltreffend. Deze campagne leverde de fastfoodgigant namelijk 91.000 sollicitaties en 10.000 nieuwe medewerkers op.

“Deze campagne leverde de fastfoodgigant 91.000 sollicitaties en 10.000 nieuwe medewerkers op."

Laat het zien!

Maar ook als kleine formule is het uitdragen van goed werkgeverschap en werkplezier enorm waardevol voor het vergroten van je aantrekkingskracht. Maak leuke bedrijfsfilmpjes en deel gezellige foto’s van teamuitjes. Is werken in jouw zaak echt zo leuk? Laat het zien! Of beter nog, laat je medewerkers het vertellen. Social media leent zich daar uitstekend voor, maar het toevoegen van foto’s en video’s aan je online vacatures werkt ook fantastisch. Zo geef je toekomstige medewerkers wat meer gevoel bij de werkzaamheden, de collega’s en de zaak.

“Ook als kleine formule is het uitdragen van goed werkgeverschap en werkplezier enorm waardevol."

Employer branding voor behoud van medewerkers

Naast het vergroten van je aantrekkingskracht op nieuwe medewerkers, draagt een sterk employer brand ook bij aan het behouden van medewerkers. Franchisenemers die sfeer en een sterk teamgevoel creëren op de werkvloer hebben aanzienlijk minder last van personeelstekorten. In coronatijd zag je dat sterke werkgevers, ook tijdens bedrijfssluitingen, contact bleef houden met het personeel. Zo vergrootten zij de drempel voor werknemers om weg te gaan, ook al kregen ze bij de buurman een paar euro meer.

“Franchisenemers die sfeer en een sterk teamgevoel creëren op de werkvloer hebben aanzienlijk minder last van personeelstekorten."

Meer draagkracht onder franchisers

Gelukkig beginnen steeds meer (kleine) franchiseformules het belang van employer branding in te zien. Franchisenemers investeren in de lokale reputatie van hun zaak. Franchisegevers moeten dat op landelijk niveau oppakken en faciliteren. Bijvoorbeeld in de vorm van uniforme opleidings- en ontwikkelmogelijkheden. Want ervaren krachten kun je het best zelf opleiden, begeleiden en bieden wat ze nodig hebben (los van salaris). 

Employer branding de oplossing?

Iedere dag dat jij kampt met personeelstekort, lever je in op omzet, kwaliteit van je dienstverlening en vergroot je de werkdruk voor je personeel. Employer branding kan, op de lange termijn, de oplossing zijn voor dit probleem. Ja, het is geen sprint, maar een marathon. Je bouwt niet van de één op de andere dag een sterk werkgeversmerk. Dat kost tijd. Maar, op de lange duur pluk je absoluut de vruchten van goede employer branding. 

Direct vragen? Neem contact op!

Jaap Wijnings
New business developer | Please
j.wijnings@please.nl
06 - 29269919

Meer weten over succesvol personeel inzetten?

De whitepaper “Hoe regel je personeelszaken uniform”

Jaap Wijnings - New business developer Jaap Wijnings
New business developer
Stel je vraag aan Jaap Wijnings
CAPTCHA