De ongeschreven wet van een sterk net

Je bent als projectmanagementbureau net zo sterk als de zwakste schakel in je netwerk. Een waarheid als een koe, maar het is en blijft een ongeschreven wet. Klanten huren een projectmanagementbureau in om geen zorgen te hebben over de uitvoering van hun project. Of het nu gaat om de inrichting van een winkel, kantoorpand of een horecagelegenheid, als projectmanager dien je ervoor te zorgen dat alle uitdagingen die tijdens het bouwproces komen kijken, op jouw bord komen te liggen en niet op het bord van de klant.

Als projectmanagementbureau dien je niet alleen zelf alle expertise in huis te hebben, maar dien je te beschikken over een sterk netwerk aan bedrijven om je heen, die je blindelings kunt vertrouwen. Belangrijk daarbij is dat je eigen filosofie over hoe een project het meest ideaal dient te verlopen gedragen wordt door de partijen die je aan je hebt gebonden. Samen de klus klaren, zonder zorgen voor de opdrachtgever, dat is wat telt. 

Van ontwerp tot sleuteloverdracht

"Vroeg aan tafel komen" is erg belangrijk bij ieder project. Het liefst al in de ontwerpfase. Waarom? Als ervaren projectmanager zie je onmiddellijk de haalbaarheid van plannen. Door tijdig te wijzen op "bottlenecks" en met gedegen en vooral betaalbare en haalbare alternatieven te komen, zorg je ervoor dat de planning niet in gevaar komt en bewaak je het budget van de opdrachtgever. Dat laatste wordt nog weleens vergeten, maar is wel een belangrijk onderdeel van het werk van een projectmanagementbureau. Tijdig de eindstreep halen, maar met een boel onvoorziene kosten, dat waardeert niemand. Dat maakt ook dat je nooit een relatie met de opdrachtgever zult opbouwen. Kostenbewaking is dus een essentieel onderdeel van je leverbetrouwbaarheid.

In de ontwerpfase dient de communicatie met de opdrachtgever al helder en "to-the-point" te zijn. Hulp bieden bij het maken en visualiseren van het ontwerp in 3D kan dan uitkomst bieden. Al in de ontwerpfase kan het bouwmanagementbureau sparren met de gemeente, om ervoor te zorgen dat alle vergunningen geregeld zijn. Dat houdt wel in dat je als projectmanager precies moet weten waar de "ingangen" zitten bij de gemeente. Wanneer dan het bouwproces van start gaat, dan zorgt een strakke communicatie voor een naadloze samenwerking tussen alle ingeschakelde bedrijven voor perfecte prestaties op het gebied van schilderwerk, wanden, vloeren, de W- en E-installatie, de inrichting en de signage. De bedrijven die garant staan voor dit werk zijn door het projectmanagementbureau stuk voor stuk op competentie en het spreken van dezelfde taal geselecteerd. Het einddoel is een kwalitatief hoogwaardig werk dat met trots opgeleverd kan worden en waar iedereen tevreden naar kan kijken. Lachend de sleutel overhandigen aan de opdrachtgever die werkelijk geen enkele zorg heeft gehad over het project, is het mooiste doel om samen na te streven.

Toegevoegde waarde bieden en verantwoordelijkheid nemen

Een totaal ontzorgd project komt dus niet uit de lucht vallen. Als projectmanager moet je je er constant van bewust zijn dat de opdrachtgever jou heeft uitgekozen om de toegevoegde waarde die je biedt. Dat komt tot uiting in de service, in de communicatie, in de kwaliteit van de afwerking en bovenal in de verantwoordelijkheid die je als projectmanagementbureau durft te nemen voor het hele project. Daarmee is de cirkel weer rond: die verantwoordelijkheid kun je alleen dragen als je leverbetrouwbaarheid niet geschonden wordt. Die leverbetrouwbaarheid heeft maar één basis, namelijk de partijen die je zelf geselecteerd hebt om mee samen te werken.

Robin Albersen
Building Retail 
 

Building Retail
Robin Albersen Robin Albersen
Directeur en eigenaar