Monopolisten in de markt

Nieuwe technologie creëert werk. Zo las ik recent dat de malafide internetcowboysvrezende consument die tóch iets wil kopen op internet, kan terugvallen op PayDutch. Het is een internetbetaalsysteem dat consumenten een tussenrekening biedt voor het kopen en verkopen op internet.

Er wordt helaas nog steeds veel gefraudeerd op internet en de tussenrekening van PayDutch voorkomt misbruik. Hoe werkt het? Als koper vul je op internet je mobiele nummer en dat van de verkoper in. Vervolgens krijg je een transactiecode per sms (volgens een gepatenteerd sms-systeem). Met die code kun je dan de rest van de gegevens invullen. Daarna stort de koper het geld naar de ‘tussenbank’. Die geeft een seintje aan de eigenaar dat het te kopen product verstuurd kan worden. Het geld wordt pas overgemaakt naar de verkoper als de koper het product in goede staat heeft ontvangen. PayDutch heeft terecht een prijs gekregen van Syntens, het innovatieplatform van het Ministerie van Economische Zaken. Een voorbeeld van innovatief denken en toepassingen bedenken voor iets waarvan je op je klompen kunt aanvoelen dat er behoefte aan is. Met recht dienstverlening. Had ik het maar bedacht.

In dit kader kunnen oude vertrouwde dienstverleners je ook verrassen. Wie had gedacht dat Dé Bank zo’n speelbal zou worden van overnamebeluste buitenlandse investeringscoalities? Ik had toch altijd het idee dat na de fusie van de aloude ABN en AMRO begin jaren negentig (wie weet dat nog?) het maximum wel bereikt was. Schaalvergroting kent geen grenzen zullen we maar zeggen. Met het aantrekken der economie beginnen beursgangen ook weer populair te worden. Ik was al sceptisch over beursgangen (sommige sectoren, zoals de creatieve dienstverlening, kunnen zich domweg niet laten regeren door kortetermijndenkende beleggers - die dat recht overigens volstrekt hebben, begrijp me niet verkeerd). Na mijn persoonlijke LegioLease-echec (ja, beste lezer, ook ik!) was ik uiteraard helemaal genezen van beursgebonden uitspattingen. Een beursgenoteerd bedrijf kan volgens mij per definitie niet op de lange termijn denken en dat is funest in vrijwel elke sector. Althans, dat is mijn mening. Gelukkig komen we deze ondernemingsvorm weinig (of helemaal niet) tegen in franchiseland. En terecht. Want het is de dood in de pot voor elke onderneming met pioniersgeest. Een beetje franchiseketen leeft daarvan!

Is er ook al een dienstverlener die het overstappen van de ene naar de andere internetprovider soepel maakt? Laten we zeggen: ‘mogelijk maakt’! Of wat dacht u van de kabelexploitanten of de elektriekboeren? Allemaal sectoren waar je momenteel nog op bijna feodale wijze wreed wordt gestraft voor het overstappen naar een andere aanbieder. Gek eigenlijk, dat monopolistengedrag in die toch tamelijk competitieve markten. Marktwerking, dank je de koekoek! Er is nog een hoop te doen….

Ward de Moor, Senior adviseur Communicatiebureau Synergie
Reacties: ward@synergie.nl