De latinisering van Nederland

Onvriendelijk personeel kost geld. Een waarheid als een koe. Veel media pikten in oktober niettemin deze uitkomst van een onderzoek in Bierblad gretig op. Het ‘horeca-pesten’ was weer begonnen, zult u hebben gedacht.

Tja, zonder aanleiding geen reden tot kritiek, denk ik dan maar. Blijkbaar lopen er nog heel wat chagrijnige en ongeïnteresseerde medewerkers rond in de horeca. Uiteraard niet in uw zaak, maar toch… We kennen allemaal de ober die ons systematisch negeert, die vermoeid vragen beantwoordt (“moet dat echt?”) en weer verder sms’t. Pas geleden maakte ik in een – overigens voortreffelijk – hotel in Wageningen mee dat het ontbijt verliep in een chaotische potpourri, waarbij de tafel steeds voller raakte met halflege schotels en bakjes met eierresten. Van lieverlee gingen mijn disgenoten en ik zelf maar stapeltjes maken, om ruimte te maken voor het aftoppende kopje koffie, waar ik overigens al een aantal keren naar had geïnformeerd. Elke vraag werd door de hardwerkende, maar van weinig inzicht getuigende bediening beantwoord, maar dan ook geen spat meer dan dat. Even verder kijken en zien wat er moest gebeuren was niet aan de orde. De rest van het hotel was helemaal top, dus daar til je dan als brave burger maar niet te zwaar aan.

Gelukkig lanceerde staatssecretaris Van Gennip het Actieplan Horeca, dat een einde moet maken aan de ‘gekmakende’ regels voor horecabazen. Geniaal: ze gaan de verschillende vergunningen nu in samenhang bekijken. Kom d’r maar op! Hebben horecabazen meteen meer tijd om in hun personeel te investeren (de goeden uiteraard niet te na gesproken…!). En dat is toch nodig, als ik een achtergrondartikel in het AD mag geloven. Daarin werden (zoals tegenwoordig te doen gebruikelijk) enkele burgers aan het woord gelaten. Een citaat: “Ik vind het al bijna normaal dat je slecht wordt bediend. En als je dan vriendelijk wordt geholpen, zeg je tegen elkaar ‘goh, wat is het hier goed!” Waarvan akte en actie zou ik zeggen. 

Een andere kans biedt een aantal ontwikkelingen die auteur Adjiedj Bakas beschrijft in het inspirerende Megatrends Nederland. Een heerlijk boek, waarin alle mogelijke scenario’s op het wereldtoneel worden doorgedacht voor de Nederlandse situatie. Zo schetst hij ook de voor de horeca buitengewoon relevante trend dat we steeds meer buiten gaan leven, of preciezer: meer ‘buiten de deur’. Baks noemt dat de latinisering van Nederland. Van oudsher leefden de Nederlanders binnen. Het was maar kort warm en zonnig, waarom dan een serre in je huis? We hebben steeds meer behoefte aan uitgaan en ontspanning buiten de deur. Meer evenementen in de open lucht zoals het Rotterdamse Zomercarnaval, Oerol op Terschelling en Dance Valley. Langgerekte nazomers (dankzij de opwarming van de aarde?) als die van dit jaar helpen natuurlijk dat gedrag nog eens te versterken. Dat betekent dat we meer behoefte zullen hebben aan plekken waar je kan zien en gezien worden. Als ik alleen al kijk wat er in mijn eigen stad aan terrassen bij is gekomen sinds ik er in ’85 ging studeren, dan weet ik genoeg. 

Afhaalvoedsel krijgt nieuwe vormen. Kleine afhaalplekken waar je per kilo bakjes afrekent die je zelf hebt gevuld. Daarnaast ontstaan goedkope buurtrestaurantjes, denk aan de wokrestaurants die sterk opkomen. Snel, gezond en goedkoop. Ook voedingsvervangers in pilvorm doen het goed, vooral in de gehaaste door-de-week. Het weekend wordt een soort minivakantie, met dito behoefte aan ontspanning en voorzieningen. Aldus koffiedikkijker Bakas. En hoewel het altijd maar afwachten is, zijn zijn scenario’s zeer prikkelend en zullen er ook in de (nabije) toekomst volop kansen zijn voor ondernemende geesten...  

Ward de Moor, Senior communicatieadviseur Communicatiebureau Synergie
Reacties? ward@communicatiebureau.nl