Kijken, kijken (delen) en kopen maar!

Volgens onderzoek ontwikkelen consumenten in zeven seconden een oordeel over een product. Alles draait dus om een snelle, goede eerste indruk. Die goede indruk verschilt per persoon. Is er binding met een specifiek merk? Waar liggen zijn of haar persoonlijke voorkeuren? Indruk maak je natuurlijk met een goede verpakking. Dat verpakkingen ons koopgedrag be?nvloeden is geen nieuw gegeven, maar hoe werkt het ook alweer? En welke rol kunnen social media hierin spelen?

De voorliefde voor een specifiek merk is gebaseerd op een langetermijnrelatie tussen het merk en de consument. Zorg daarom dat de consument jouw merk in één keer herkent. Gebruik iconen of kleurstellingen die inherent zijn aan jouw merk. Op deze manier speel je in op het onderbewuste van de consument. Bij het zien van jouw merk denkt men direct aan die heerlijk geurende shampoo of die lekkere, krokante chips. Wat straalt de verpakking uit? Is er (nog) geen sprake van een langetermijnrelatie, dan moet je je vooral bedenken wat de verpakking uitstraalt op de doelgroep. Kleuren spelen hierbij een belangrijke rol. Zo staat wit voor onschuldig, clean en simpel. Zwart staat voor exclusief, krachtig en duur. Groen is de kleur van harmonie en wordt vandaag de dag geassocieerd met ecologische, verantwoorde producten. Geel staat voor blij en rood voor uitbundig. Een uitgesproken kleurkeuze zorgt er bovendien voor dat je opvalt in het schap.

Voor typografie geldt feitelijk hetzelfde. Je hebt bijvoorbeeld stoere, elegante, klassieke en vrolijke lettertypes. Opvallend anders Opvallen bereik je ook door tegen de stroom in te gaan. Een mooi voorbeeld uit het verleden zijn de zakken soep. Tussen alle blikken stond 'ineens' een zak. Dat valt op en daar kun je als consument niet omheen. Je wordt nieuwsgierig. Hier wil, nee mo?t je meer van weten. Inmiddels zijn de zakken soep overigens heel normaal, maar dat terzijde. Mijn punt lijkt me duidelijk, bestaande verpakkingsoplossingen moeten we blijven challengen. Hetzij door een unieke vorm(geving) hetzij door verbeterde gebruiksvriendelijkheid.

Een stapje verder: online opvallen met de #verpakking De verpakking als hot item op internet. Zeker de generatie jong volwassenen presenteert zichzelf graag op het web. We zien selfies met een bak koffie in de auto of tijdens het shoppen. Interessante verpakkingen worden vaak gedeeld op social media. Dit zijn indirecte aanbevelingen voor jouw product. Waar een advertentie misschien als irritant wordt ervaren, is het zien van een foto van iemand zijn beste vriend die een verpakking presenteert een stuk leuker. Hier ligt dus marktpotentieel. Maak jouw verpakking het delen waard en zorg dat je ook online opvalt. Het I'M a concept van Pacombi Group is hier een letterlijk voorbeeld van. Op de website imaconcept.nl kunnen 'fans' een foto van zichzelf uploaden met de I'M a verpakking. Deelnemers maken kans op leuke prijzen.

Een ander voorbeeld is de Birchboxtm. Abonnees ontvangen maandelijks een beautybox en ontvangers presenteren trots hun box op diverse social media. De elegante verpakkingen zorgen voor leuke foto's. Zoek maar eens op #Birchbox op Twitter of Instagram, het aantal resultaten is overweldigend. Kijken, kijken (delen) en kopen maar! Ken jij leuke voorbeelden van hoe verpakkingen ons koopgedrag beïnvloeden? En hoe kijk jij aan tegen de rol van social media in dit verhaal?

Huib Burggraaf
De VerpakkingXpert
Paardekooper Verpakkingen

Franchise+ Franchiseplus
Redactie