Instagram marketing een must?

Instagram marketing wordt eigenlijk met de dag belangrijker voor veel bedrijven, vooral voor retail, restaurants en reisorganisaties. Instagram kent werkelijk een explosieve groei sinds het ontstaan (2010) en zeker na de overname door Facebook. Cijfers van The Guardian bevestigen dit. In de laatste twee jaar is het aantal gebruikers verdubbeld en Instagram kent nu meer dan 500 miljoen vaste gebruikers.

Maar waarom Instagram?

Omdat een plaatje nu eenmaal meer zegt dan duizend woorden! Steeds meer willen de gebruikers foto’s en films zien. Dit is een tendens die we echt overal zien. Geschreven teksten worden gewoon minder populair. Met dagelijks 80 miljoen foto’s geplaatst en 3,5 miljoen dagelijkse ‘likes’ biedt dit mogelijkheden voor marketeers. Zeker in de B2C markt. Niet voor niets noemde Forrester Instagram de ‘King of social engagement’ met een interactie ratio van 4,2%. Dat is bijna 60 keer meer dan Facebook en 120 keer meer dan Twitter! Instagram marketing zorgt dus voor directe betrokkenheid bij je doelgroep.

Hoe kunnen we hier nu een goede Return-on-Investment (ROI) aan koppelen?

Stap 1: Content!

Allereerst moet je zorgen voor goede content die aanslaat bij de doelgroep. Social Media Today geeft aan dat we de 80/20 regel goed moeten toepassen. 20% van de berichten over promotie, 80% om de doelgroep te plezieren en om de ‘lifestyle’ te branden. Probeer in de 80% je publiek te inspireren en interesseren. Probeer ook eens foto’s met teksten erin.

column

De bovenstaande afbeelding heb ik zelf gemaakt. Een app waarmee je dit eenvoudig kunt doen is bijvoorbeeld ‘Spark post’ van Adobe. Denk ook aan foto’s van je bedrijf ‘achter-de-schermen’, evenementen (BBQ, borrel of jubileum) of foto’s van medewerkers. Zulke afbeeldingen geven snel een persoonlijke uitstraling aan je berichten. Kijk eens bij Meltwater’s Instagram hoe zij het doen. Dan krijg je een goed idee wat ik bedoel.

Wat natuurlijk altijd werkt is om je publiek te vragen foto’s in te sturen over je product. Bierbrouwer Heineken verzamelde al in de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw foto’s van hun bierflesjes op allerlei exotische locaties.

Stap 2: Verstandige woorden

Denk aan de kwaliteit van je teksten. Plaats teksten in of bij foto’s, deel een verhaal, houd het open, ga niet je productnaam gelijk melden. Maar probeer je publiek te kietelen. Vergeet ook niet de hashtags (#). Instagram leent zich enorm hiervoor. Men kan hier goed op zoeken. Hoewel je wel meer dan 30 hashtags kunt plaatsen adviseer ik je toch om er niet meer te doen dan vijf. Wil je meer hashtags kwijt, zet ze dan in het commentaar veld. Ze zijn zo nog steeds te vinden met de zoekmachine, maar zijn verborgen als meer mensen commentaar gaan geven. Link vermelding wordt niet geaccepteerd door Instagram. Je kunt eigenlijk maar één link vermelden en dat is in het profiel. Daar zou ik altijd de link van je bedrijf neerzetten.

Stap 3: Exclusiviteit

Maak aanbiedingen die exclusief gelden voor Instagram. Zo creëer je dat men interactie aangaat op Instagram (en dat is wat je wilt) en dat men er op de eigen pagina over gaat praten.

Als je meer interactie hebt verkregen, ‘Wat dan?’

Op het moment dat je meer interactie hebt met je doelpubliek is het belangrijk dat je dit gaat monitoren. Immers ‘meten is weten!’. Dan alleen kun je bepalen of je op de goede weg zit en of al je moeite en inspanningen ook vruchten afwerpen. Wellicht moet je de strategie aanpassen. Onlangs heb ik van Meltwater een Instagram media monitoring geprobeerd. Zo kun je heel makkelijk zien waar, wanneer en door wie je naam genoemd wordt en je kunt real time kijken hoe het met de interactie op je berichten gaat. Ik vind deze vorm van monitoring erg handig en kan dit van harte aanraden.

Vergeet niet dat Instagram marketing altijd over de zichtbaarheid van je bedrijf gaat. Blijf dicht bij de aard van je bedrijf en van je zelf. Alleen dan kun je zorgen dat je doelgroep je omarmt.

Henk Meijer
Directeur Koopplein.nl

Henk Meijer
Henk Meijer Henk Meijer
Spreker & Trainer social media, online ondernemen en SEO
Bekijk ook