In 4 stappen naar een rendabele webshop

Vreemd genoeg wordt het normaal gevonden dat weborders een lagere marge hebben dan winkelverkoop of zelfs verlieslatend zijn. Dat is niet nodig. Juist de combinatie met stenen winkels maakt een rendabele webshop mogelijk. In de volgende 4 stappen komen franchiseorganisaties tot een rendabele webshop.

1. Integratie achterkant

De belangrijkste kostenpost van weborders is de logistiek. De meeste formules werken met aparte logistieke stromen voor weborders. Weborders worden separaat gepickt, verpakt en verstuurd, soms zelfs vanuit speciale magazijnen. Dat gescheiden logistieke proces is bijzonder kostbaar. Voor een rendabele webshop is integratie van de logistieke achterkant met de winkels noodzakelijk. Weborders en winkelorders passen in één logistieke flow. Eerst kijken of het artikel in de winkel beschikbaar is, zo niet dan direct de weborder bij de leverancier droppen in de doos voor de winkel. Weborders worden samen met de reguliere winkelbestelling in één doos en met dezelfde vrachtwagen getransporteerd. Lage kosten en goed voor het milieu bovendien. Even wennen voor de toeleveranciers, maar de eerste goede voorbeelden zijn operationeel.

2. Integratie voorkant

De winkelvoorraad kan zichtbaar gemaakt worden in de webshop. Als het product in de winkel op voorraad is, wordt de weborder gewoon uit de winkelvoorraad geleverd. Ultrasnelle service voor de consument en goed voor de omloopsnelheid in de winkel. Dit vraagt een integratie van de webshop met het point of sale systeem in de winkel. De handling van weborders moet gemakkelijk zijn voor de winkelier. Door de winkel en de webshop ook aan de voorkant te integreren wordt de winkel zichtbaar op de webshop, herkenbaar voor de consument als zijn vertrouwde winkel, met een 24 keer 7 servicegraad. Het complete aankoopgedrag van de consument is beschikbaar, in de winkel en online. De consument spaart en verzilvert zijn punten naar believen in de winkel of de webshop, de consument komt echt centraal te staan.

3. Transparant financieel model

Draagvlak van de winkels is essentieel voor een succesvolle webshop. Juist de winkelvloer moet de eigen webshop promoten als verlengstuk van de winkel. Dat vraagt om een transparant financieel model. Winkels die hun best doen, veel consumenten naar de webshop brengen en weborders genereren moeten beloond worden. Een platte toewijzing van webshop omzet op postcode gebied doet geen recht aan een omnichannel strategie. Beter is dat de consument in de webshop kiest voor ‘Mijn Winkel’, zowel voor afhalen als voor thuisbezorgen. Op basis van die keuze worden weborders toegewezen. Daarbij is exact inzichtelijk wat de kosten en opbrengsten zijn per order. Zó creëert men een eerlijk verdien model met draagvlak vanuit de winkels.

4. Verstandige doelstellingen

Het doel is niet om zo veel mogelijk weborders te scoren. Het doel moet zijn om als formule klanten te behouden, de omzet per klant te verhogen en nieuwe klanten te werven. Kijk dus naar de cijfers van winkels en webshop bij elkaar. U zult zien dat winkels die goed gebruik maken van de webshop per saldo betere cijfers laten zien. Let daarbij op aantallen klanten die de winkel in de webshop tot ‘Mijn winkel’ hebben gekozen. Dat zijn winkels die de webshop actief promoten. Hoe belangrijk om trouwe klanten ook online aan de formule te binden. Let ook op de verhouding afhalen versus thuisbezorgen, percentages van 80% of meer afhaalorders zijn wenselijk voor rendement en bijverkoop. Weborders met een geïntegreerde logistieke stroom die afgehaald worden in de winkel zijn de rendabelst denkbare orders.

In deze 4 stappen komen franchiseorganisaties tot een gezond rendement op e-commerce. Franchisenemers gaan werkelijk profiteren van de voordelen van internet.

Karin Valk 
Directeur 
Valk Software

Franchise+ Franchiseplus
Redactie