Ik blog, dus ik verkoop

Humor is overal. Zo las ik recent dat Aldi, Kruidvat en Trekpleister bij nader inzien toch geen ideale distributiekanalen zijn voor kunst. Goh! Het viel mijns inziens ook niet te verwachten dat in de ketens waar de doos als ultiem etalagemateriaal wordt benut, de muzen hun thuisbasis vinden.

En als klap op de vuurpijl tracht Trekpleister toch verdienstelijk werk aan de man te brengen van grote geesten als Viola Holt, die eind jaren zestig nog wel eens heren het hoofd op hol kon brengen als omroepster Viola van Emmenes, maar die ik toch niet echt verdenk van artistiek excelleren. Nu zult u zeggen: dat is wel heel makkelijk vooroordelen bevestigen! Het zit inderdaad ingewikkelder in elkaar. 

Het falen van deze gribusgrutters als kunstkanaal heeft namelijk te maken met de aard van de aankoop. Winkelschappen (al dan niet van karton) zijn goed voor kortdurende acties, maar voor kunstverkoop zijn internet en andere digitale verkoop beter geschiktr. Voor digitale aankoop geldt de theorie van ‘de lange staart’. Snel lopende artikelen krijgen vaak een vervolg in nagekomen orders. Het heeft dus niets te maken met de ramsjige uitstraling van betreffende locaties. Dat valt dan weer mee. 

Het belooft hoe dan ook een mooi jaar te worden voor de retail en de supers in het bijzonder. En jawel, dat is mede vanwege het toenemende aanbod van non-foodproducten, zoals telefoonkaarten en tuinstoelen. Als kunst dan niet loopt, blijven er nog genoeg alternatieven over. 

Sterker nog: je kunt tegenwoordig eenvoudig je verkoop zelfs internationaliseren met behulp van weblogs. Weblogs zijn online berichtendiensten of digitale tijdschriften met een eigen doelgroep. Weblogs, of ‘blogs’ bestaan bij de gratie van een specifiek aandachtsgebied en een constante stroom van nieuwe berichten, zodat mede-geïnteresseerden terug blijven komen. Het nieuwste bericht komt steeds bovenaan en er is altijd gelegenheid tot reageren. Mode is zo’n thema waar bloggers niet over uitgemaild raken, maar denk ook aan pasta’s of wijn. Voordeel is dat je niet alleen maar over je producten praat, maar ook over allerlei zaken daar omheen, waardoor je anderen weer op ideeën kunt brengen. Je koppelt een webshop aan je blog en je bent spekkoper! 

Het Canadese online juwelenbedrijf Ice.com slaagde er zelfs in met zijn blog www.sparklelikethestars.com zo’n 150.000 dollar om te zetten. De blog bericht over sieraden van beroemde sterren als Heidi Klum en andere grootheden als Jennifer Lopez. Dat soort namen wordt heel veel ingetikt in Google. Dat zorgt weer voor traffic van mensen die erg bezig zijn met mode en dan ‘look a like’ sieraden kopen. En dat doen ze uiteraard bij … juist! Volgens de ondernemer van dienst moet de blog eerlijke berichtgeving bevatten en af en toe wat controversieels. De Nederlandse webwijnwinkel Tastewine.nl haalt inmiddels zo’n 10% van zijn omzet uit zijn weblog www.Foodlog.nl. Ik zou zeggen: waarvan akte. 

Ward de Moor, Senior adviseur Communicatiebureau Synergie
Reacties? ward@synergie.nl