Hoezo sancties ...

De grootste frustratie van overspannen coaches en geagiteerde franchisemanagers is wel het ontbreken van deugdelijke sancties in de franchiseovereenkomst. En of het nu gaat om twintig of dertig pagina’s gortdroge en voor gewone mensen onbegrijpelijke tekst, een handzame sanctie om een dissidente franchisenemer op zijn plaats te zetten zit er meestal niet bij.

Terwijl dat toch vaak heel erg nodig is. Jammer genoeg zijn lijfstraffen verboden en de proefballon van onze minister om de doodstraf weer in te voeren veroorzaakte een vette rel in de kamer. Een schop in het kruis of een knal voor de kop wil ook nog best wel eens helpen, maar is toch echt strafbaar. (Hoewel er zich vaak momenten voordoen, waarbij je die straf er graag voor over hebt.) Naar aanleiding van een aantal recente incidenten mag het weer wel als men zich bedreigd voelt, maar welke coach durft toe te geven dat hij of zij zich bedreigd voelt door een franchisenemer. Dat doe je toch nooit.

Het enige wat nog zou kunnen, is gebruik te maken van het artikel met de boetes. Maar eigenlijk is dat puur humor. In de eerste plaats moet er iets gevonden worden dat voor de wet en binnen de franchiseovereenkomst echt strafbaar is. Dan moet er ernstig gemaand worden, vervolgens schriftelijk in gebreke stellen en dan ook nog eens de franchisenemer tenminste twee weken de tijd gunnen om zich te beteren. Nou, dan is de drift alweer aardig gezakt. En dan de hoogte van de boetes. € 10.000,- ineens en € 1.000,- (zegge: duizend euro) per dag, alsof je een emmer leeggooit. Er zijn winkelformules die niet eens € 1.000,- per dag aan omzet binnenhalen. Daarnaast zijn het onze partners in business – zo gaat men toch niet met elkaar om.

Als u serieus met boetes wilt gaan werken, probeer het dan eens thuis uit met uw eigen partner. Overhemd niet gestreken is een direct opeisbare boete van € 75,- , vuilnisbak niet buiten gezet € 50,-. Geen zin in sex, dan een boete gelijk aan de kosten van een vervangend en vooral langdurig bezoek aan een gezellig relaxhuis, uiteraard met bubbelbad en airmiles. Als u het lukt … bel ons direct. Samenvattend is het oplossen van problemen met de franchiseovereenkomst in de hand alleen zinvol als u ook werkelijk bereid bent de overeenkomst ook te beëindigen. En dat is zeker niet het doel van franchise.

Wat blijft er dan nog over? Zinvol zou kunnen zijn om eens niet direct met de overeenkomst of het handboek te gaan zwaaien. Natuurlijk blijft franchise het dupliceren van succes en daar hoort nu eenmaal uniformiteit en discipline bij. Maar het moet wel functioneel zijn en niet de een of andere gril van een directeur-eigenaar of omdat wij het al jaren zo doen. Wij gaan naar 2003 met weer vrijere omgangsvormen, ook in de zakenwereld. Evenwel zonder te verzanden in een uitzichtloze gedoogzone, die bijna altijd veroorzaakt wordt door franchisegevers, die zelf niet weten wat uniformiteit en discipline is.

Daarnaast zou er eens gekeken moeten worden op welke wijze procedures worden opgesteld en hoe de overdracht naar de franchisenemer en zijn TEAM plaatsvindt. Een dik handboek op de plank of een digitale versie op internet en het geheel afgedekt met een direct opeisbare boete werkt niet meer. Een korte stage en haastige info van de coach onderweg is al wat wij over hebben om die profijtelijke en succesvolle formule uit te baten. Toverwoorden zijn uitleggen, inleren en/of verkopen, elk jaar weer. Het tijdperk van ‘u dient, u moet en u bent verplicht’, is echt voorbij. Succes is gegarandeerd als u ook in uw beleidsplan 2003 en compleet trainings– en opleidingsplan heeft opgenomen.

Dus voor deze keer wensen wij u dan maar eens EEN LEERZAAM NIEUWJAAR toe.

Frank R Marsman