Geldverwerking en MVO; hoe dan?

In mijn column van november 2017 sloot ik af met de volgende voorspelling: ‘Het is bijna 2018, dan gaan we toch geen kassalades meer tellen? Hoe maatschappelijk verantwoord is het om ons dierbare personeel bloot te stellen aan de verleiding van de aanraking met contant geld. Hoe onveilig mag de omgeving zijn? We zijn er bijna klaar voor…de tijd gaat dit gat dichten. Op naar een veiliger betaalomgeving!’ Inmiddels zijn we een halfjaar verder en is 2018 al aardig gevorderd. Hoe staan we er nu voor? Zijn we al in staat om contant geld op de juiste wijze te gebruiken om de hele doelgroep te bedienen in plaats van het tegen te werken? 

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO)

“Ze dronken een glas, deden een plas en alles bleef zoals het was.” Dit spreekwoord is jammer genoeg nog steeds van toepassing op een groot aantal bijeenkomsten over MVO. De aanwezigen vinden dat de problemen op het gebied van milieu, mensenrechten en klimaat aangepakt moeten worden, brengen her en der wat nuances aan en herhalen in hun betoog een paar goede voorbeelden. Maar tot actie komt het zelden. Toch is maatschappelijk verantwoord ondernemen zo langzamerhand volwassen geworden. Ook op het gebied van geldverwerking kunnen resultaten geboekt worden in het kader van MVO. Ik laat het licht schijnen op twee totaal verschillende wijze van MVO. Met een gemeenschappelijke factor, namelijk hoe zuinig zijn we op ons personeel, het belangrijkste bezit dat de ondernemer heeft. 

Human Capital

De mensen maken het in de retail. We kopen graag bij een winkel waar we fijn geholpen worden. Daarom werkt iedere retailer zich in het zweet om iedereen van dienst, maar vooral ook om succesvol te zijn. Dat mag op elke wijze uitgelegd worden. Geld verdienen of business impact maken. Geld verdienen wil zeggen omzet maken. Omzet bestaat uit chartaal en giraal geld. Omdat we in Nederland nog altijd ruim 45% contant afrekenen, betekent dit dat we contant geld moeten tellen, verwerken en afstorten bij een bank (direct of indirect). Dit doet doorgaans niet de jongste bediende, maar juist de ervaren krachten of hoofdcaissières. Medewerkers met een staat van dienst. We laten dus onze betere krachten willens en wetens in aanraking komen met het contante geld en aan de verleiding daarvan. 

Ook kasverschillen moeten direct uitgezocht worden; niemand naar huis, eerst oplossen! Dit levert ongemakkelijke gesprekken op over wie dit veroorzaakt heeft, in de hoop dat niemand zich aangesproken voelt. Dit moet toch anders kunnen? Een prettige en veilige werkomgeving voor ons dierbaarste bezit, ons personeel. Deze fijne en prettige kant van MVO ligt binnen handbereik. Gewoon de verwerking van contant geld anders inrichten en er verschijnt een glimlach op het gezicht van uw personeel.

Alle beetjes helpen

De ene sector boekt wat sneller vooruitgang dan de andere, maar er zijn nog maar weinig serieuze ondernemers die nooit van duurzaamheid hebben gehoord en er niks mee doen. En alle beetjes helpen. Neem bijvoorbeeld de HEMA in Noordwijkerhout. Een op de vijf medewerkers heeft een arbeidsbeperking, bijvoorbeeld autisme of het syndroom van Down. Franchisenemer Evert de Boer noemt ze liever ‘medewerkers met andere talenten’. Door de aanschaf van een automatisch kassasysteem kunnen ook deze medewerkers zelfstandig kassa draaien. Ze hoeven namelijk zelf niet meer te rekenen; het systeem geeft aan wat de klant moet betalen, de klant werpt contant geld in het systeem en het systeem geeft automatisch wisselgeld terug. 

Medewerkers met een krasje

Een ander voorbeeld is Cafetaria ’t Pakhuis in De Klomp (gemeente Ede). Eigenaar Syl Lammers biedt medewerkers ‘met een krasje’, oftewel dropouts, een werk- en leerplek. Dit zijn jongeren met schulden of andere problemen. Hij vertelt: ‘Als je een grote schuld hebt of geen geld voor sigaretten, dan is het verleidelijk om vijf euro uit de kassa te pakken. En de volgende keer wat meer. Dit was voor ons een serieus probleem’. Daarom is Lammers ook overgestapt op een automatisch kassasysteem, zodat al het geld veilig opgeborgen zit in een kluis en het geld niet meer in handen van de medewerkers komt. Op deze manier kan ondernemer Lammers toch deze speciale doelgroep blijven aannemen. Want dat is zijn passie; zorgen dat deze jongeren op een goede plek terechtkomen. 
 
Zo ziet u dat MVO ook op kleine schaal toegepast kan worden en tot mooie resultaten kan leiden. Zelfs door de geldverwerking op een juiste manier te regelen. Wie had dat gedacht?
 
Andrew Citroen
Cikam

Cikam
Andrew Citroen Andrew Citroen
Algemeen Directeur
Stel je vraag aan Andrew Citroen
CAPTCHA