Franchiseglas is meer dan halfvol

“Iedereen heeft zo zijn eigen waarheid”. Deze gedachte bleef ‘hangen’ na mijn bezoek aan het congres ‘What’s going on in retailing’ en de franchisebeurs Onderneem ’t!. Op één dag hoorde ik veel tegenstrijdige geluiden; onder meer dat diverse deskundigen en retailers het best een opgave vinden om franchising in de retail naar de toekomst toe bestendig door te ontwikkelen. Maar vertelde ook Justin van der Goes, van Subway International, dat Subway nog dit jaar zeker 5.000 nieuwe franchisevestigingen worldwide gaat openen! En illustreerde de Nederlander Werner Vogels, van Amazon.com hoe de wereld in een ongekend tempo ‘personalized’ aan het worden is. En hoe retailers als Amazon.com steeds meer in staat zijn ‘binnen te dringen’ in uw en mijn persoonlijk leven. Kortom, waanzinnige, bijna oneindige en voor menigeen ook verontrustende mogelijkheden.

Duidelijk is dat het speelveld voor de ondernemer, en zeker de retailer, continu in beweging is. En dat de veelal technologisch gedreven ontwikkelingen zó ingrijpend zijn dat je als individuele winkelier nauwelijks mee kunt in deze ratrace. Een zelfstandig winkelier kán eenvoudig niet meer zonder professionele ondersteuning op zoveel fronten tegelijk acteren. Uitzonderingen daargelaten rest de zelfstandig retailer aansluiting bij een formule die het op orde heeft, met als alternatief stoppen. En ook met aansluiting bij een formule bestaat er overigens geen garantie voor een lange termijn succes. De ontwikkelingen gaan gewoon mega snel. Het is écht ondernemen…. Mijn suggestie in deze is in ieder geval sluit je aan bij een formule die strak georganiseerd is en in staat is zonder oeverloze discussies adequaat te innoveren. Goede voorbeelden zijn wat mij betreft Rituals en Hunkemöller.

“Iedereen heeft zo zijn eigen waarheid”, schreef ik al hierboven. Dat bleek ook op de franchisebeurs Onderneem ‘t! van 10 en 11 april jl. Daar zag je dat het aantal standhouders weer toegenomen is en dat andere branches en met name in de horeca, een positiever ‘mindset’ hebben. Er ontstaan meer nieuwe initiatieven, met vaak ook originele concepten. Bijvoorbeeld Bee-box, de biologische maaltijdaanbieder in een  box, direct vanaf de boer. Daar zit naar mijn mening volop muziek in.

De rode draad in de nieuwe concepten is dat veel initiatieven op wezenlijk andere leest geschoeid zijn, er wordt niet meer uitgegaan van een forse basisinvestering van € 200.000 á € 250.000 die daarna in 5 á 10 jaren terugverdiend moet worden. Nee, we gaan steeds meer naar een moderne vertaling als in 'dienstverleningsconcepten'. Exemplarisch hiervoor is misschien wel de opkomst van Airbnb in plaats van op vakantie gaan via het reisbureau. In deze lijn verwacht ik ook veel franchiseconcepten voor persoonlijke dienstverlening (door een franchisenemer), al dan niet gekoppeld aan een digitaal platform met een gigantisch aanbod dan wel gekoppeld aan een duidelijk gepositioneerd winkelconcept. Wat een boeiende tijd!

Joost Bos
Koelewijn & Partners

Joost Bos Joost Bos
Partner

Koelewijn & Partners helpt al sinds 1988 franchisenemers én franchisegevers in iedere branche en elke ontwikkelingsfase met advies en hands-on ondersteuning om de volgende stap te nemen voor nog meer succes.

Stel je vraag aan Joost Bos
CAPTCHA